Chiptrimning av sugisar (utan att göra något annat) är nästan alltid meningslöst och ger i verkligheten löjligt lite.
2,5 L och 192 Hkr är 77 Hkr / liter vilket är bra för en standardbil. En 3.8L M5 har ju 340Hkr vilket är 89 Hkr / L vilket omräknat till 2.5L skulle bli 223 Hkr.
Så att ett chip skulle öka från 192 till 212 Hkr är en dröm. För då skulle du bara ha 10Hkr kvar till samma trimningsnivå som en M5.
Nu är jag ingen expert på BMW, men jag har för mig att 325 har lågt komp i orginal så en komphöjning ger nog en del. Sedan är det som vanligt en fråga om att få motorn att andas bättre på varv, dvs värre kam, bättre grenrör, matchportning etc.
Dock så skulle nog jag, om jag ville fortsätta att åka sugis, försöka hitta en större sexa att slänga ner. En genomgången beggad stor sexa är säkert billigare än att jäklas med att trimma upp en 2.5:a.
Turbo? Javisst, massor med effekt direkt. Men besiktning är ju problemet.
Mvh
Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI