3368
Sök

Trimma bmw 325

1 231 Inlägg
21 november 2005
Trådstartare
Tjena
Är i dagarna på g att köpa en bmw 325i coupé som det ser ut nu. För de som inte vet så sitter det en rak sexa på 192hk (141kw?) 1992:a.

Men jag skulle gärna vilja få ut lite mer kraft ur den. Att chippa den är väl en självklarhet, vilket borde ge 20hk till iaf. Men sen då?
Vore ytterst tacksam för lite råd/förslag till hur man kan timma en sådan motor och vad det skulle kunna tänkas kosta. Jag känner till den gamla tumregeln 300 kr/hkr och har inte räknat med mindre iaf.

Jag har dock garage, svets, verktyg, tillgång till svarv/fräs/borr och framförallt tid. Så kan göra det mesta jobbet själv vilket borde sänka kostnaderna någe.

Turbokonvertering har jag läst lite om. Men hur mycke mer kraft i runda slängar skulle det ge? Och kanske framförallt vad säger de på besiktningen? Antar att man får ta bort turbon inför besiktning.

Som sagt är jag inte speciellt kräsen och kan fixa det mesta själv. Är inte ute efter några 400hk+ utan bara lite extra kräm. Vill ju att motorn skall hålla och dessutom är jag inte ekonomiskt oberoende som student smile

Tacksam före svar

Mvh Christian
Senast redigerat av Lone Star (21 november 2005)

Mitt projekt: Evo III

10 287 Inlägg
21 november 2005
Chiptrimning av sugisar (utan att göra något annat) är nästan alltid meningslöst och ger i verkligheten löjligt lite.
2,5 L och 192 Hkr är 77 Hkr / liter vilket är bra för en standardbil. En 3.8L M5 har ju 340Hkr vilket är 89 Hkr / L vilket omräknat till 2.5L skulle bli 223 Hkr.

Så att ett chip skulle öka från 192 till 212 Hkr är en dröm. För då skulle du bara ha 10Hkr kvar till samma trimningsnivå som en M5.

Nu är jag ingen expert på BMW, men jag har för mig att 325 har lågt komp i orginal så en komphöjning ger nog en del. Sedan är det som vanligt en fråga om att få motorn att andas bättre på varv, dvs värre kam, bättre grenrör, matchportning etc.

Dock så skulle nog jag, om jag ville fortsätta att åka sugis, försöka hitta en större sexa att slänga ner. En genomgången beggad stor sexa är säkert billigare än att jäklas med att trimma upp en 2.5:a.

Turbo? Javisst, massor med effekt direkt. Men besiktning är ju problemet.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 231 Inlägg
21 november 2005
Trådstartare
Tack Göran. Jag håller med dig om att chippa inte ger så mycke, trots det envisas försäljarna om att det ger en 20 hk. Men kostar 1500kr monterat och klart hemma hos mig, så kan ju inte skada iaf.

Frågan är om jag inte låter den vara i princip orginal och satsar på en ny bil till nästa vinter. 200~HK räcker ju trots allt en bra bit.

10 287 Inlägg
21 november 2005
OK. Annars är problemet ofta att folk är så kära i sina sugisar att dom har svårt att byta.
Vill du har trevligt objekt och har tid och lust så finns ju gamla Alpina E30 med turbo. Jag har en polare som åker en sådan med riktiga, bromsade, pedantbyggda 550Hkr / 700Nm, på gatan. Den går mer är tillräckligt bra.

/Göran

Lone Star skrev:
Tack Göran. Jag håller med dig om att chippa inte ger så mycke, trots det envisas försäljarna om att det ger en 20 hk. Men kostar 1500kr monterat och klart hemma hos mig, så kan ju inte skada iaf.

Frågan är om jag inte låter den vara i princip orginal och satsar på en ny bil till nästa vinter. 200~HK räcker ju trots allt en bra bit.

(Groucho Marx).

Ölbryggare
339 Inlägg
21 november 2005
Saxar lite info från EMEN, lite dyrt kanske, men det känns väldigt proffsigt...

http://www.enem.se/bilder/SatsM50frilagd.jpg
BMW 3 SERIE KOMPRESSORSATS
ENEM har utvecklat denna ”easy bolt on” kompressorsats till BMW:s M50/52 motor som sitter i alla 6 /24V motorer från 92-98 (320/323/325/328). Satsen är baserad på en Lysholm 1200 skruvkompressor som är förutsättningen för laddtryck och därmed effekt från riktigt låga varvtal. Effekt och vridmoment ökar ca 35%, det maximala vridmomentet kommer ca 1000 varv lägre än original.

Pris inkl moms 32.000 kr exklusive montering.
Leverans under våren från ENEM Sweden AB.

http://www.enem.se/nyheter.asp

http://www.enem.se/katalog/mbe/sida6bild2.gif
"En BMW Alpina som konverterats till kompressormatning, en Lysholm 2300 med laddluftkylning.
MBE 970 utan fördelare. Effekt 480 hk vid 1,2 Bars laddtryck."
Den går också så det räcker och blir över faktiskt...sången ifrån den är iaf ljuvlig...
Senast redigerat av Pepe (21 november 2005)

1 231 Inlägg
21 november 2005
Trådstartare
Intressant. Men som du säger, lite dyrt. Bilen kostar ju lika mycket som kompressorn smile
Men det går ju säkert att hitta på blocket eller liknande billigare. Hitta ett turbokit som var i princip helt nytt för 12k om jag minns rätt.
Dock kommer ju problemet att man måste ta bort det vid besiktningen. Men men... smakar det så kostar det smile

Carpenter
310 Inlägg
21 november 2005

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

1 231 Inlägg
21 november 2005
Trådstartare
Turbo kanske vore något.
Hur mycket effekt tror ni det ger i runda slängar?

1 231 Inlägg
21 november 2005
Trådstartare
http://www.blocket.se/view/6644395.htm? … amp;city=0

"330-350hk" tvivlar på det, kan säkert få ut det men hur länge lever bilen då?
Annars är jag sugen på en turbo. Smidigt med "bolt-on" så man kan plocka bort det inför besiktningen.

SRT4 2,4T & 9000 2,3T
272 Inlägg
21 november 2005
Vad jag har hört så kan man räkna +10% av orginal effekten per hekto man laddar turbon. Så har du 100 hk orginal så får du ut 10hk till om du laddar 0,1 bar. Kanske är helt fel, men det är vad jag har hört?? Tycker det låter mycket jag. Någon som vet?

MVH
      Gormanz
Senast redigerat av Gormanz (21 november 2005)

/Gormanz

1 231 Inlägg
21 november 2005
Trådstartare
Låter lite mycke tycker jag med. Är skalan proportionell? Är ju inte säkert att det ändras lika mycket mellan 0.1-0.2 som mellan 1.0-1.1. Men jag vet inte, kan mycke väl vara så. Men om någon annan har fakta så skriv gärna.

Ölbryggare
339 Inlägg
21 november 2005
Gormanz skrev:
Vad jag har hört så kan man räkna +10% av orginal effekten per hekto man laddar turbon. Så har du 100 hk orginal så får du ut 10hk till om du laddar 0,1 bar. Kanske är helt fel, men det är vad jag har hört?? Tycker det låter mycket jag. Någon som vet?

MVH
      Gormanz

Det är ganska nära sanningen tycker jag iaf!

SRT4 2,4T & 9000 2,3T
272 Inlägg
21 november 2005
Lone Star skrev:
http://www.blocket.se/view/6644395.htm?caller=ogl_s&l=0&c=1&city=0

"330-350hk" tvivlar på det, kan säkert få ut det men hur länge lever bilen då?
Annars är jag sugen på en turbo. Smidigt med "bolt-on" så man kan plocka bort det inför besiktningen.

Då låter det där ganska rimligt

/Gormanz

1 231 Inlägg
21 november 2005
Trådstartare
Men håller motorn/bilen för 330hk+ från orginalet på 192 utan att man gör någe annat?`bara sätter på turbon..
Senast redigerat av Lone Star (21 november 2005)

draminbil.nu
1 382 Inlägg
22 november 2005
Lone Star skrev:
Men håller motorn/bilen för 330hk+ från orginalet på 192 utan att man gör någe annat?`bara sätter på turbon..

Det kommer såklart slita gött på koppling och växel låda..
Du kommer ju att förkorta livslänngden på det! Frågan är  med hur mycket..

10 287 Inlägg
22 november 2005
Växellådorna från Getrag håller. Utan problem. Koppling måste man alltid byta från orginal-fjoll till nåt mer manligt.

/Göran

(Groucho Marx).

321 Inlägg
22 november 2005
Sharky skrev:
Växellådorna från Getrag håller. Utan problem. Koppling måste man alltid byta från orginal-fjoll till nåt mer manligt.

/Göran

Instämmer, lådan borde inte va nåt problem, men kopplingen kommer nog få sej en kyss smile... Att plocka ut 330 hk me det kittet borde ju inte vara några större problem. Men besiktningen gillar inte konverteringar tyvärr, och om du nu skulle vara med om en krock och det framkommer att bilen är turbokonverterad så gäller inga försäkringar har ja för mej, rätta mej om ja har fel....

Mvh / Ncs

Tough ain´t...ENOUGH!

645 Inlägg
22 november 2005
-Ncs- skrev:
Sharky skrev:

/Göran

Instämmer, lådan borde inte va nåt problem, men kopplingen kommer nog få sej en kyss smile... Att plocka ut 330 hk me det kittet borde ju inte vara några större problem. Men besiktningen gillar inte konverteringar tyvärr, och om du nu skulle vara med om en krock och det framkommer att bilen är turbokonverterad så gäller inga försäkringar har ja för mej, rätta mej om ja har fel....

Mvh / Ncs

Ouch, det suger. yikes

Envis optimist
454 Inlägg
22 november 2005
Nog tror jag att dom gäller men det blir nog mkt midre ersättning

1 231 Inlägg
22 november 2005
Trådstartare
Ska kolla upp det innan. Men besiktningen är ju lungt. Ett fungerande "bolt-on" ska ju inte vara speciellt märkvärdigt att ta bort och sätta dit igen.

Sök