Hur tjock bör isen vara

MHperformance CNC operatör
4 januari 2009 · 280 Inlägg

andreasgustavsson skrev:
Lånar tråden lite och tänkte om någon vänlig själ/ vänliga själar kunde ge några utlåtande.
Det är så att vi har en sjö här, eller snarare en lite större jöl, den är vell ca 3,5 meter på djupaste stället.
Inga ut/inlopp någonstans alltså inte strömt.
Nu har isen blivit ca 18 centimeter tjock runtom hela sjön. Det är fin is vad jag skulle vilja säga. Alltså ingen is som blivit slask och sedan frysit på igen.. Utan genomfrusen is.
Tror ni detta är säkert att köra på?
Hade tänkt dra ut två stycken 240 och en liten toyota corolla. Borde man vänta längre eller vad tror ni?

det är säkerligen ingen fara, behöver ju inte pakera alla tre bilarna brevidvarandra i mitten av sjön och fika eller nått sånt bara :Pannars borde det hålla

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
sirmiro Double-Unicorn Rider
4 januari 2009 · 2 486 Inlägg

andreasgustavsson skrev:
Lånar tråden lite och tänkte om någon vänlig själ/ vänliga själar kunde ge några utlåtande.
Det är så att vi har en sjö här, eller snarare en lite större jöl, den är vell ca 3,5 meter på djupaste stället.
Inga ut/inlopp någonstans alltså inte strömt.
Nu har isen blivit ca 18 centimeter tjock runtom hela sjön. Det är fin is vad jag skulle vilja säga. Alltså ingen is som blivit slask och sedan frysit på igen.. Utan genomfrusen is.
Tror ni detta är säkert att köra på?
Hade tänkt dra ut två stycken 240 och en liten toyota corolla. Borde man vänta längre eller vad tror ni?

viccoA skrev:
...
18-20cm-eller mer: lätt personbil.(existerar knappt längre).vi pratar upp till 1000kg.

25cm-eller mer: vanlig personbil..upp till ca 1700 kg.
...

Så mitt svar är att du bör vänta längre, sen är det upp till var och en att chansa.

paltodlarn
4 januari 2009 · 527 Inlägg

Jag och en kompis plus en massa andra var då ute körde på sjön i byn idag, var väl ca 25 cm tjockt o det gick hur fint som helst.

jag vill inte uttrycka mig på något drastiskt sätt, men jag gör det ändå
Gräsberg
4 januari 2009 · 1 002 Inlägg

pippaaN skrev:
Om man ska ut med bilen på sjön att köra, ungefär hur tjock för isen vara ?

jag åker aldrig ut om de är mindre än 30cm. sen får du tänka på hur vattnet rör sig osv osv. där vatten rör sig strömfåror osv kan isen vara svagare.

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________
johanlkpg
5 januari 2009 ·

Inne i viken vid Framnäs i Lidköping är det allt ok att åka iallafall var där i morse och sladdade lite, ca. en meter djupt och fruset ordentligt på det, och nu ikväll var det fullt med folk:D


https://www1.garaget.org/gallery/archive/70433/536372_v6zoi5.jpg
På isen med volvon

Senast redigerat av johanlkpg (5 januari 2009)

Seth
5 januari 2009 · 3 354 Inlägg

johanlkpg skrev:
Inne i viken vid Framnäs i Lidköping är det allt ok att åka iallafall var där i morse och sladdade lite, ca. en meter djupt, och nu ikväll var det fullt med folk:D


http://www1.garaget.org/gallery/archive/70433/536372_v6zoi5.jpg
På isen med volvon

fan att min bil inte e hemma:( hoppas det håller sig.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
M103
5 januari 2009 · 1 570 Inlägg

Vad är det för fel på vägarna?

RGH
5 januari 2009 · 134 Inlägg

Man bör även tänka på att isen som blir vid hösten är mycket segare än vår-isen. 10 cm is på hösten är riktigt seg och hållbar, medans 10 cm på våren är rena döden.
(Frånsäger mig allt ansvar, allt är ju på egen risk)  smile

BMW 318iS "T" (1990)
baltis
5 januari 2009 · 1 948 Inlägg

1 meter?!?!?!? big_smile gjorde du det gammla knackprovet då eller? big_smile för har svårt att tro att du borrade runt hela sjön och kom fram till 1 meter wink

var själv ute och körde idag... tyvär inte på någon uppstakad bana men var mellan 20-25 cm sjunger ganska så fint i isen men blev inte ens en spricka så det kom upp vatten på isen big_smile

johanlkpg
5 januari 2009 ·

baltis skrev:
1 meter?!?!?!? big_smile gjorde du det gammla knackprovet då eller? big_smile för har svårt att tro att du borrade runt hela sjön och kom fram till 1 meter wink

var själv ute och körde idag... tyvär inte på någon uppstakad bana men var mellan 20-25 cm sjunger ganska så fint i isen men blev inte ens en spricka så det kom upp vatten på isen big_smile

En meter djupt till botten och is ovanpå, det var jag som skrev lite dumt roll

Lehtinen
5 januari 2009 · 184 Inlägg

Jag var ut på sjön här hemma igår å körde med både Imprezan å Skoter med bob efter:D Isen är 33cm vad en annan sa. å va ja vet finns det bara 1inlopp å 1utlopp. var inga som  hellst problem. vi stog 2 bilar+skoter väldigt tätt å de höll.
Men man ska vara försiktig när de gäller isar, inte chansa.
Hoppas alla får de skoj med lekandet.smile

Senast redigerat av Lehtinen (5 januari 2009)

MvH: Johan
Grimling Professionell amatör
6 januari 2009 · 451 Inlägg

henrikh skrev:
Vad är det för fel på vägarna?

Där håller länsman till !

Och som sagt, här vid framnäs i Lidköping e de bottenfruset så de ska inte va nåra probs, va ute med bussen förut satan va de gick ^^

Senast redigerat av Grimling (6 januari 2009)

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
KHRacing
7 januari 2009 ·

Säger bara följande i en bild:

http://www.geting.se/image.php/143287-isriktvarden.jpg

Velocity007
18 januari 2009 · 29 Inlägg

Var ute på isen igår med skriller, detta är en stor sjö, och mitt var det var dök de upp 2 bilar som driftade runt... Isen var runt 8-15 cm.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-------------DSC00079.JPG

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-----------DSC00078.JPG

Senast redigerat av Velocity007 (18 januari 2009)

YeahBitch
18 januari 2009 · 730 Inlägg

äsch vafan bara ja ser nån annan på isen så kör ja ut tongue

När alla började köra på isen häromkring så va den ca 20 - 25 cm med 10 bilar ute på isen x) inte så säkert kanske..


Men man brukar ju säga att 10 cm håller för 1000 kg och 20 cm håller för 2000 kg ect ect.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Reeplayed Vi lever i en orättvis värld..
18 januari 2009 · 560 Inlägg

Skulle aldrig köra ut om det var under 25 cm. GÅR inte ens ut om det är under 10 cm typ. Kompisen som är sugen på att plocka ut sin impreza sa att "när traktorerna kör och skottar på isen, då tar jag ut min!" smile

Even fools they say, can find a way out of the dark.
Klaesson
18 januari 2009 · 399 Inlägg

vi körde på 20cm is nyss! inga problem.

VOLVO for life
n_andersson
18 januari 2009 · 689 Inlägg

jag skrev 30 tidigare i tråden men kunde inte hålla mig så ja va ute o körde när den va 22 och de höll fint:)

LoFET Almännt tokig
18 januari 2009 · 481 Inlägg

25-30 cm bör det vara om man är några stycken och kör annars finns risken att gå igenom.

Inline sixes ist sie scheisse.......
850_T5_
18 januari 2009 · 55 Inlägg

Här vid Gislaveds trakten åker vi på mellan 10 - 15 cm tjockt. Men det är riskfyllt. Mellan 20 -25 cm så är det inte någon fara alls att åka bara man har koll på in-och-utlopp.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang