3660
Sök

Repade lacken, åtgärd?

576 Inlägg
25 december 2007
Trådstartare
Det blev som det blev... Den "övre" lacken med färgen skrapades bort litegrann (10cm) och den vita färgen syns under den.

Vill dela upp frågorna så att det blir klart och tydligt smile

#1: Är rostskyddet borta?
#2: Måste man betala 20 000 för att lackera om hela bilen? (metallic)
#3: Kan man ta pensel och doppa den i färgen som bilen är i, och bara måla över så att det se OK ut?
#4: Hur skulle du lösa det?
#5: Hur mycket skulle din lösning kosta?

Tusen tack.

171 Inlägg
25 december 2007
prova att polera till att börja med.. annars finns det ju små lackstift att köpa och att dutta i.

Billackerare
737 Inlägg
25 december 2007
Traz skrev:
Det blev som det blev... Den "övre" lacken med färgen skrapades bort litegrann (10cm) och den vita färgen syns under den.

#3: Kan man ta pensel och doppa den i färgen som bilen är i, och bara måla över så att det se OK ut?

Tusen tack.

Gör så här. Ta några bilder och lägg upp dem i tråden så ska jag hjälpa dig.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

576 Inlägg
25 december 2007
Trådstartare
Youngblood skrev:
Traz skrev:

Tusen tack.

Gör så här. Ta några bilder och lägg upp dem i tråden så ska jag hjälpa dig.

Ok, bilder kommer imorn!

654 Inlägg
25 december 2007
Det beror ganska mycket på var du repade lacken.
Jag gjorde det på min motorhuv, och då plockade jag helt enkelt av huven och lämnade in till lackerare. 1500 kr blev det.
Jag har också metallic-lack, och att laga bara ett litet område då blir inte snyggt alls.

3 235 Inlägg
25 december 2007
Det går nog att fylla i repan, och sen väldigt försiktigt våtslipa ner eventuella ojämnheter med väldigt fint sandpapper, vaxa och polera. Sådant kostar ju inte mycket, och skulle det misslyckas totalt, får du kanske omlakera den delen som du skrapat.

lägg ut en bild, så blir det enklare att säga.

Och det finns risk att fukt tränger ner till metallen om du väntar för länge, sådant ska man helst fixa fort...

VW-nörd?
4 332 Inlägg
26 december 2007
Den vita färgen är väl galvaniseringen? Isf är det ju ingen fara att åtgärda de direkt, nu e inte rätt årstid att ställa sig utomhus o putsa i stenskott iaf tongue Ska helst vara +10-15 har jag för mig (står på burkarna)

Oseriös Aktör
592 Inlägg
26 december 2007
tusch i matchande färg?
Senast redigerat av Finnmerchant (26 december 2007)

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

576 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
26 december 2007
Aj du Aj du.. är detta "finbil" eller brucks bil?

Bruksbil så skulle jag gjort så här.
Köp en sprayburk med rätt färg kod (står nog på ena fjäderbenet under motorhuven)
Spraya lite i en burk. ta en tänsticka och dutta i färg där det är skadat.. låt torka i 2 veckor (beroende på temperatur) sedan fram med polermaskinen å vipps så syns det troligtvis inte så mycket.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Billackerare
737 Inlägg
26 december 2007
För bästa resultat så tycker jag att du ska åka förbi en lackerar firma när dem har öppnat igen efter helgerna och hör med dem. Det är lite svårt att säga hur djupt det är när man tittar på bilden. Försökte zooma in men det blev bara suddigare. Det ser i alla fall ut som att det är grundfärgen som är framme. Även klarlacken blir vit vid ytligare repor men detta ser ut att vara FÖR djupt. Men säker är jag inte därför är det bättre om du åker till en lackering och får det kollat som sagt. Vad är det för bil? En sak är ju i alla fall säkert. Du behöver INTE måla om hela bilen. Däremot kan det kanske vara aktuellt med en mer yte målning. Det är en procedur som en del lackerar firmor sysslar med för att få ev. nyans skillnader osynliga för "svenssons" ögon. Skulle kunna tänka mig att en firma tar runt 1500:- för jobbet. Priset är väldigt svårt att sätta då det beror på många andra faktorer förutom repan.  Flera ev. bulor på dörren? Rost? Andra repor? Bara målning av dörren ovan list? Hur mycket förbereder du själv (dvs. demontering + montering)? Mer yta? osv osv. Dem frågorna kan bara firman som ev. ska göra jobbet svara på. När jag skrev det här så utgick jag ifrån att det är en bil som du bryr dig om och som är hyfsat ny. Är det en gammal skit bil som du inte bryr dig om så mycket så finns det andra metoder...

Corrado VR6R 3.0 Turbo

3 235 Inlägg
26 december 2007
Verkar som att plåten bliv intryckt där.

Det kommer nog att synas tydligt i dagsljus om du bara fyller i med lite färg.
Spackla fint, slipa och spraya.
Får kanske omlackera hela den översta biten av dörren för att det ska bli snyggt.

576 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
Ingen buckla alls! Det är en ny S60. Demonterar nog inte den själv, behövs verkligen det? Hur går det till när man sprayar osv? Svårt för en nybörjare? Ifall man inte heller har någon poleringsmaskin?

213 Inlägg
27 december 2007
spraya är nog inget man ska göra på en sådan ny bil om man inte kan sin sak.
kan du inte bara lacka om dörren ? om bilen ändå är ny då syns de väl ingen större nyans skillnad.
annars får du väl dimma lite på lacken å sånt trix. men det kostar nog en del att lämna in å göra.
men å andra sidan blir de bra.

ett annat hett tips är att åka till biltema å köpa lite spray färg å köra big_smile om du är händig vill säga big_smile

30 Inlägg
27 december 2007
Håller med Youngblood. Åk förbi en billackerare och be dom kolla på det. Ge sig på att försöka fixa till det själv e inget jag rekommenderar. Speciellt inte på en ny bil som en S60.

"BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den"

Billackerare
737 Inlägg
28 december 2007
Traz skrev:
Ingen buckla alls! Det är en ny S60. Demonterar nog inte den själv, behövs verkligen det? Hur går det till när man sprayar osv? Svårt för en nybörjare? Ifall man inte heller har någon poleringsmaskin?

Lämna in bilen. Jag tänker inte berätta för dig hur man sprayar och det hoppas jag att ingen annan gör heller för det ska du inte göra. Vems är bilen? Är den din? Det kostar inte alls mycket att få det gjort på en firma. Inte om man ser till vad bilen kostade den som köpte den.
Sedan så sänker du ju andra hands värdet rejält om du sullar med spray burk på bilen för att inte tala om hur amatörmässigt det blir och se ut.

Förlåt om jag låter lite halv elak men vi har fått in en del nyare bilar på jobbet som ägarna har sprayat själva på och det ser för jävligt ut! mad Man blir nästan förbannad för det är så jäkla onödigt. Har man råd att köpa en ny bil då har man råd att få den ordentligt fixad... och har man inte det då kanske man ska fundera över ifall man ska ha den bilen överhuvudtaget.

Lycka till! big_smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo

3 235 Inlägg
28 december 2007
Du ser nog inte så ofta riktigt bra amatörjobb, för då kommer de ju inte till en bilakerare...

Jag själv har lackerat min bil (små rostfläckar och diverse skönhetsfel), och trots att det var metallik, så blev det väldigt bra, man kunde inte ens i solen se att det var fixat.

Allt beror på hur noggrant man gör det.

Men du har ju rätt: är bilen ny, så kan den förlora ganska mycket i värde om man inte gör det bra. Och är man inte kunnig inom det området, så är det bäst att låta andra göra det. Det handlar ju ändå om ett par tusenlappar max...

Billackerare
737 Inlägg
28 december 2007
engolf skrev:
Du ser nog inte så ofta riktigt bra amatörjobb, för då kommer de ju inte till en bilakerare...

Jag själv har lackerat min bil (små rostfläckar och diverse skönhetsfel), och trots att det var metallik, så blev det väldigt bra, man kunde inte ens i solen se att det var fixat.

Allt beror på hur noggrant man gör det.

Men du har ju rätt: är bilen ny, så kan den förlora ganska mycket i värde om man inte gör det bra. Och är man inte kunnig inom det området, så är det bäst att låta andra göra det. Det handlar ju ändå om ett par tusenlappar max...

Jag har ingen aning om hur dina jobb blir men även om du säger att dem blir jätte bra så är det ett sådant stort spann på vad folk tycker blir bra och mindre bra så jag säger varken bu eller bä. Ska jag kommentera någon annans jobb så vill jag se det i verkligheten.
Har många gånger hört att den ena och den andra skulle ha varit sååååå duktig på det ena och det andra och sedan när man har sett något av jobben så har man bara tänkt tagit sig för pannan och tänkt "Nej...".

Men som sagt.. du är säkert duktig på det du gör men dem flesta amatörerna är ganska kassa. Det handlar väl en hel del om hur mycket man har hållit på. Det är ju ett hantverkar yrke vi pratar om.. övning ger färdighet.

Jag var också kass i början. Nu, 5 år senare, har jag lärt mig en hel del. Därför kan jag även ta betalt därefter.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Sök