Kör DU bil bra - tycker du själv ?

Holiace
30 december 2007 · 1 754 Inlägg

UseDubbelTurbo skrev:

Holiace skrev:
Hmm...

Jag har övningskört ett tag... 60-75?

Nu tog du väl i så du sprack? 60-75 kanske du är när du är 40... annars måste du vara nått underbarn som blir 60-75 på att övningsköra ett tag.... om det forsätter så komm du ligga på 9999999 om 10år. Jag tror att dagen ajg fick körkort o körde själv för "första" gången så var jag nog en 0 och idag kanske 15... och om 5år kanske 40..

Jag menade som övningsförare, jag ahr aldrig kört ensam så hur ska jag veta hur bra jag kör?

Jag kan inget om allt.
Scorn89 Archmage of the entire universe
30 december 2007 · 281 Inlägg

uhm... 10? har inte fått tummen ur arslet än och fixat lappen än.

men föreställ er ett handikappat rådjur bakom ratten så...

detta är en signatur. det finns många olika, men detta är min.
Saab 900 GL "Stål-Ulla" (1983)
brillmongo
30 december 2007 · 874 Inlägg

Scorn89 skrev:
uhm... 10? har inte fått tummen ur arslet än och fixat lappen än.

men föreställ er ett handikappat rådjur bakom ratten så...

haha.. underbar ärlighet här alltså, respekt big_smile , nä dig vill jag nog inte möta på vägen än i alla fall wink

Om jag ska snacka om mig själv anser jag att jag är en bra förare, inte perfekt. men bra. Visst jag leker ibland, kör för fort emellanåt.. är dålig på avstånd då och då. Men överlag är jag en helt ok chaufför. Men detta är ju min egen uppfattning, vad andra tycker..
hmm det är ju upp till dem, men gnällrövar finns ju alltid. . . lol

god natt, nu ska jag sova!!

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
30 december 2007 · 285 Inlägg

jodå här e många bra förare värkar det som tongue

Jag kan nog vara rätt bra när jag vill, kanske 70-80 något... men det e inte så ofta man köra lungt och försiktigt så blir väll 40-45 i vanliga fall smile

Paran Biturbo
30 december 2007 · 89 Inlägg

Hur bedömmer man en bra bilförare egentligen?
Han som alltid håller sig till alla trafikregler man kanske hanterar bilen något sämmre?
eller
Han som inte alltid håller sig till alla trafikregler men kanske hanterar bilen något bättre?

vad säger att Shumacher ligger 100 på skalan då?
Han kan ju köra formel1 men han kanske alltid kör för fort i den trafiken, använder aldrig blinkers för de har han inte i sin formel1 bil osv osv..


Till frågorna o Svaren:
Vad anser du om din egen körteknik bakom ratten ?
Jag håller ju oftast hastigheterna, men jag kör om dom som ligger 80 på 90 väg.
hur anpassar du dig exempelvis till ett övergångsställe ?
jag släpper gasen och tar det piano
Det står en bil på väggrenen på en motorväg - vad gör du ?
jag lägger mig i den vänstra körfältet.

Jag ligger nog runt 30 på skalan..

Paran rides with style
Audi quattro
Rudholm
30 december 2007 · 863 Inlägg

Svårt att bedömma sig själv men jag oftast lugnt iaf, ibland fort men fortfarande lugnt dvs inga omkörningar med möte och andra dumheter folk håller på med! Men visst har jag gjort några tabbar under de här året som jag haft körkort men inga krockar och riktiga avåkningar iaf och ingen brukar vara åkrädd med mig smile Om de inte är på isbanan förstås big_smile

Kanske ligger runt 65, har mycket kvar att lära men jag har så jag klarar mig på vägarna iaf smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892
Bjork OEM <3
30 december 2007 · 6 957 Inlägg

Skrev tidigare i tråden....

Efter ha kört idag, så kom ja på mig själv...ja kör fan inte emellan 60-70, snarare runt 40-50!

Kör ju över hastighetsbegränsningarna rätt ofta, speciellt på 90-väg, där skenar de iväg
för mkt!

Mvh, en skamsen chaffis roll

Ps. skitsvårt att bedömma sig sj!

Senast redigerat av Bjork (30 december 2007)

OEM <3
Elvis
31 december 2007 · 122 Inlägg

tobee skrev:
Jag håller inte alls med Elvis som påstår att en 50 åring ALLTID är en bättre förare än en 20 åring. Det är ju rent löjligt att påstå något sådant. Har man ett brinnande intresser för att lära sig KÖRA BIL och samtidigt en talang som gör att man har god reaktionsförmåga, bra på att fånga intryck och att läsa andra människor så kan man kompensera ganska bra för den sämre erfarenheten. Ja då är man säkerligen en bättre bilförare än Britta 50 år i vissa uppkommande situationer. Hon som aldrig brytt sig om att ta reda på hur bilen uppför sig i en nödsituation(eftersom hon alltid kört så lugnt hemma i byn och att det aldrig uppkommit någon)

Att man är intresserad av något innebär tyvärr inte per automatik att man är bra på det, i synnerhet inte innan man har lärt sig.
En 15-årig kille som är oskuld men porrsurfar 3 timmar om dagen är knappast bra på att kn*lla, trots att han är VÄLDIGT intresserad lol
Och ärligt talat, hur många av oss är "talanger"? 1%?
De flesta av oss är och förblir medelmåttor.

Det är lite synd att du inte tog dig tid att läsa mitt inlägg ordentligt, för då hade du rimligtvis noterat vad jag faktiskt skrev.

Nämligen:

Elvis skrev:
Givetvis finns undantag, medicinska skäl eller att man helt enkelt inte kan lära sig köra, men generellt sett är en 50-åring alltid en bättre förare än en 20-åring, helt enkelt eftersom han är mer erfaren.

Jag är så tråkig att jag faktiskt vidhåller att det är så.

Vad jag menar är att ja, en 20-åring kan vara en bättre förare än en 50-åring, men i de allra flesta fall är det inte så.

Jag trodde också att jag var ett riktigt ess när jag var 19-20, men har med ökande erfarenhet insett att så inte alls var fallet.

Men se det positivt, du blir bara bättre ju äldre du blir (och ju mer du kör så klart).

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com
AntonK
31 december 2007 · 208 Inlägg

Jag kör då som en jävla idiot om jag får säga det själv. Höll på att fronta med en bil idag pga dålig omkörning av mig. Var bara tur att jag fick ut arsulet på bilen och kunde kränga av bilen på en avfart. Så fick mig en tankeställare idag. *Borde ha fått det tidigare* Har 4 krockar och en rejäl avåkning på nacken* Men men, vissa har svårt för att lära sig smile

Wrum!
FireTraXX DFFL
31 december 2007 · 9 020 Inlägg

Jag hanterar bilen väldigt bra, är duktig på att bedömma t.ex avstånd och var nånstans det finns "dolda" faror.
Men jag kör som en dåre och borde antagligen inte ha körkort.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
flash_turbo Racer
31 december 2007 · 233 Inlägg

FireTraXX skrev:
Jag hanterar bilen väldigt bra, är duktig på att bedömma t.ex avstånd och var nånstans det finns "dolda" faror.
Men jag kör som en dåre och borde antagligen inte ha körkort.

Haha samma här..wink

BMW 325i "M-tech.Eisenmann" (2001)
Audi S2 "800hk Time attack Projekt" (1991)
Blomsterberg plattsättare!
31 december 2007 · 804 Inlägg

flash_turbo skrev:

FireTraXX skrev:
Jag hanterar bilen väldigt bra, är duktig på att bedömma t.ex avstånd och var nånstans det finns "dolda" faror.
Men jag kör som en dåre och borde antagligen inte ha körkort.

Haha samma här..wink

kunde nog inte sagt det bättre själv hehe

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
t2r
31 december 2007 · 302 Inlägg

jag är yrkeschaufför så det blir många mil i veckan. så nu börjar man få lite vana.
när jag precis hade fått B-kortet trodde jag att jag var bäst i världen på att köra, nu har jag insett att jag inte va så jävla bra på att köra...

det kanske jag kommer tycka senare också när man kikar tillbaka. därför är det ju omöjligt att ge ett betyg som stämmer så de skiter jag i.

Germax
31 december 2007 · 12 086 Inlägg

Jag tycker jag kör bra, men jag har mkt o lära!
Det gäller alltså vanlig körning i trafik, vad de gäller bankörning har jag dålig erfarenhet. Dock är jag väldigt duktig på gocart, så de här med gasa rätt, bromsa rätt, växla rätt och svänga rätt har jag ganska bra pli på.

Senast redigerat av JapMax (31 december 2007)

Hmm.
31 december 2007 ·

Definera bra?

Jag tycker att jag kör bra för den lilla erfarenhet jag har.

Big_JN
31 december 2007 · 2 126 Inlägg

Tycker jag kör rätt hyffsat!!! Har aldrig krockat eller kört av vägen, har inte fått böter eller nåt sånt! Sen kör jag ju alltid lite för fort utom på 30 o 50 vägar.
Men man e ju ingen racerförare eller nåt sånt men allting e ju relativt!!!!

Winterdrift
31 december 2007 · 365 Inlägg

Allting är relativt, och man kan alltid bli bättre.

Körkort i 2 år och kört bil i 7 år..

-
Hastighetsbegränsningen+moms
Bra sikt, inga mötande eller gående.. ja då går det väl på tvären :p

+
Blinkersspaken används flitigt
Avstånd till framförvarande hålls gott och väl
Behörig att framföra prototypfordon enligt NMI, så helkass är man väl inte :p
Sunt förnuft


Mjaa... 30/100 iochmed att man inte lekt av sig än..
Skulle man kunna låta bli att köra för fort och sluta sladda, kanske 70?

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.
blacken
31 december 2007 ·

självklart vill man framstå som Ronnie Petterssons bättre brorsa, men i realiteten så är man nog närmare hans sämre bror. big_smile. Sedan så hänger det "lite" på vad för typ av fordon man kör också, på vintern när man kör sin vanliga bil som inte inbjuder till någon avancerad körning så tar man det lugnt, men framot våren när järnhästen dammas av så kryper tonåringen fram och hornen blir "lite" större. smile

Skaune
31 december 2007 ·

Har haft körkort i 7 år nu och jag har kört MÅNGA mil, och jag ska vara ärlig o säga att jag fått en hel del rutin! Anser nog att jag är en kompetent chaufför med känsla för trafiken. Jag ser inte vägarna som ett stycke asfalt, de e en arbetsplats för mig o för många andra, de blir ett andra hem helt enkelt! Men väglivet är fyllt av oväntade situationer så ingen av oss är så pass rutinerade att vi varit med om allt! Så även dom bästa kan göra fel!

lingua
31 december 2007 · 2 271 Inlägg

Efter att ha haft kortet i 8 år måste jag säga att jag är en bra förare nu, med andra ord gjort dumheter och lärt sig av misstagen. Helt enkelt erfaren.
Ang övergångsställe ( om det finns folk i närheten ) släpper jag gasen och vilar foten lite lätt på bromsen.
Blinkar gör jag alltid så länge jag har trafik runt om mig.

Så 70-75 kanske.

Å andra sidan är man fostrad storstadsbilist, så vad uppfattas lugnt av mig kan lika gärna
vara agressivt för nån annan, allt är relativt hur man är som förare tror jag.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang