3629
Sök

Hur gör ni som jobbar i utlandet med bil och ekonomi?.

1 129 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
Jag har just nyligen börjat jobba i norge, men har fortfarande adress i sverige. Och så länge jag är svensk medborgare o har adress i sverige så tycker ja inte att det blir så dyrt att leva. Men i norge tycker ja nästan att man t.o.m måste betala för att andas, så det är säkert inte är så lätt för dem som har det extra knapert.

Hur har ni som jobbar och oxå bor i utlandet under arbetstiden o överhuvutaget ordnat med era bilar och ekonomier?. För ni jobbar väl med största sannolikhet i utlandet för att kunna tjäna mycke pengar.

30 Inlägg
30 december 2007
Förstår inte riktigt hur du menar i din text. Bor du i Norge för tillfället och jobbar här eller jobbar du i Norge men pendlar från Sverige?

Jag bor och jobbar i Norge. Visst är det dyrare än i Sverige, men man får ju prioritera smile Man får fylla bilen med mat (speciellt kött) när man är på visit i Sverige. Jag och min flickvän hyr en hybel 20 minuter från Oslo. Betalar 5000:- inkl vatten/ström/trådlös internet. Rätt skapligt pris.

"BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den"

1 129 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
Spajjjs skrev:
Förstår inte riktigt hur du menar i din text. Bor du i Norge för tillfället och jobbar här eller jobbar du i Norge men pendlar från Sverige?

Jag bor och jobbar i Norge. Visst är det dyrare än i Sverige, men man får ju prioritera smile Man får fylla bilen med mat (speciellt kött) när man är på visit i Sverige. Jag och min flickvän hyr en hybel 20 minuter från Oslo. Betalar 5000:- inkl vatten/ström/trådlös internet. Rätt skapligt pris.

Ja tyckte att ja förklarade mig rätt enkelt men...

Jag har adress i sverige och jobbar i norge. Då jag jobbar i norge så hyr jag ett rum och delar toalett och kök med nårra 2a i en barrack. Just nu så bor ja en bit från oslo, men måste köra genom oslo o sen mot rud för att komma till jobbet(ca 3 mil). Men hoppas på att hitta en bättre bostad snart fast det är svindyr hyra i norge.

Med tanke på att många svenska jobbar i norge så äre ju alltid en fördel att fiska info från 2a som har jobbat där längre.
Senast redigerat av Palicuse (30 december 2007)

30 Inlägg
30 december 2007
Då var jag væl lite trøtt nær jag læste ditt inlægg då. Førstår att det måste kænnas lite segt att ha 3 mil till jobbet, man e ju hær før att spara pengar och då vill man ju ha så lite utgifter som møjligt oxå. Kan rekommendera dig att gå in på www.finn.no och søa efter hyblar dær.

Antar att du fixat skattekort och fick sånt temporært personnummer hos folkregistret nær du kom hit. Bra att tænka på ær att om du ska jobba i Norge længre æn ett halvår så måste du avskriva dig från folkregistret (din adress i sverige) och skriva in dig i folkbokføringen i Norge. Detta har dock inget med ditt medborgarskap i Sverige att gøra.

1 129 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
Spajjjs skrev:
Då var jag væl lite trøtt nær jag læste ditt inlægg då. Førstår att det måste kænnas lite segt att ha 3 mil till jobbet, man e ju hær før att spara pengar och då vill man ju ha så lite utgifter som møjligt oxå. Kan rekommendera dig att gå in på www.finn.no och søa efter hyblar dær.

Antar att du fixat skattekort och fick sånt temporært personnummer hos folkregistret nær du kom hit. Bra att tænka på ær att om du ska jobba i Norge længre æn ett halvår så måste du avskriva dig från folkregistret (din adress i sverige) och skriva in dig i folkbokføringen i Norge. Detta har dock inget med ditt medborgarskap i Sverige att gøra.

Har inte fått varken skattekort lr personnummer fast jahar varit o norge i snart 1 mån. Tar tydligen väldigt lång tid med tanke på att det är jul o nyår nu. Men hoppas att ja får det snart.

Syrrans kille jobbar i norge och bor i sverige. Och han har aldrig behövt skriva sig i norge va ja vet. Nu har de barn o hus i sverige så ja tror att han klarar sig pga av det.

Om ja måste skriva in mig i norge så kan ja väl inte ha en svnskreggad bil om ja inte skriver den på nån annan. Utan då måste ja väl köpa en bil i norge om den ska stå på mig. Bilar är ju inte nå direkt billiga i norge roll

30 Inlägg
30 december 2007
Har inte fått varken skattekort lr personnummer fast jahar varit o norge i snart 1 mån. Tar tydligen väldigt lång tid med tanke på att det är jul o nyår nu. Men hoppas att ja får det snart.

Syrrans kille jobbar i norge och bor i sverige. Och han har aldrig behövt skriva sig i norge va ja vet. Nu har de barn o hus i sverige så ja tror att han klarar sig pga av det.

Om ja måste skriva in mig i norge så kan ja väl inte ha en svnskreggad bil om ja inte skriver den på nån annan. Utan då måste ja väl köpa en bil i norge om den ska stå på mig. Bilar är ju inte nå direkt billiga i norge

Okej, kan ju ta lite længre tid nu då med jul och nyår och allt sånt.
Ang din syrras kille. Bor han i Sverige och pendlar till jobbet i norge?

Det dær med svensk bil i norge kan nog bli lite knivigt ja. Det som gør det svårt ær ju att kunna sætta førsakring på bilen på sig sjælv om man inte ær skriven på en adress i Sverige. Reglerna ær vældigt hårda. Kommer dom på dig med att køra olovligt med Svensk bil dær så tar dom bilen direkt.

1 129 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
Spajjjs skrev:

Om ja måste skriva in mig i norge så kan ja väl inte ha en svnskreggad bil om ja inte skriver den på nån annan. Utan då måste ja väl köpa en bil i norge om den ska stå på mig. Bilar är ju inte nå direkt billiga i norge

Okej, kan ju ta lite længre tid nu då med jul och nyår och allt sånt.
Ang din syrras kille. Bor han i Sverige och pendlar till jobbet i norge?

Det dær med svensk bil i norge kan nog bli lite knivigt ja. Det som gør det svårt ær ju att kunna sætta førsakring på bilen på sig sjælv om man inte ær skriven på en adress i Sverige. Reglerna ær vældigt hårda. Kommer dom på dig med att køra olovligt med Svensk bil dær så tar dom bilen direkt.

Syrrans kille pendlar nu, men det gjorde han inte förut.

Har du norskreggad bil?. Äre bensin lr diesel?. Äre dieselbil dyrare att äga än bensin i norge?. Själv har ja hört rykten om att norge försöker få bort bensinarna för att sedan satsa på diesel istället, men skulle inte förvåna mig ifall det bara är påhittat.

30 Inlägg
30 december 2007
Oki, men om han pendlar så är det ju en annan sak.

Var på skattekontoret förra veckan för att skaffa skattekort för 2008, och då sa hon där att där man har sin dygnsvila ska man vara folkbokförd. Alltså bor du i Sverige och pendlar till Norge för att jobba, så behöver du nog inte göra nåt åt det,, men jobbar du i Norge och bor i Norge så ska du tydligen vara bokförd där oxå.. detta efter 6 månader.

Kör Svenskreggad bil. Bensinen kostar runt 11-11.50 NOK litern och diesel är en krona billigare typ. Vilka avgifter de har i norge för norska bilar har jag ingen aning om. Vet bara att det e jävligt dyra bilar i norge smile

Sök