Bilen drar åt sidan.

Kornz Solfilmsmontör
13 januari 2006 · 947 Inlägg

Kolla framvagnsinställningen och balansera däcken, sen dessutom har du lite breda sulor så de kan vara pga. det.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Phaetoon
14 januari 2006 · 8 156 Inlägg

Mazda6needspeed, du har helt rätt. Många nya bilar drar åt höger.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
M1cha
17 januari 2006 · 645 Inlägg

Man får lite spårkänsla med breda däck, men det kan vara olika lufttryck i däcken också..

Toyota Supra MKIV Euro-spec 6spd "Vänsterstyrd" (1994)
Toyota Scion xB "Skokartongen" (2004)
barrre Evolution Garage
17 januari 2006 · 394 Inlägg

Sen även en sån enkel grej som slitna däck.. men det har du säkert redan tänkt på smile

Hade ganska slitna 215 framdäck ett tag, och bilen var livsfarlig att köra.. hela bilen krängde så fort man åkte över minsta lilla spricka i vägbanan.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Noll8an
17 januari 2006 · 7 Inlägg

Ärligt talat grabbar!
Om killen har obalans i hjulen så blir resultatet att ratten eller övriga bilen skakar. Beroende på om det är framhjulen(ratten) eller bakhjulen(passagerarnackstödet).
Lufttrycket är det första du ska kontrollera. Om du har mindre luft i t.ex. höger framhjul så kommer bilen att dra åt höger.
Sen ska du kontrollera hur däcken är slitna.
Om de är slitna i ytterkant så har du negativa toe-vinklar (Framhjulen plogar(Vågrätt)). Det kan även bero på att du har en hög camber-vinkel (Hjulen lutar ut från bilens mitt(Lodrätt)).
Om de är slitna i innerkant så har du positiva toe-vinklar (Framhjulen skelar utåt(Vågrätt)). Detta kan även bero på att du har en låg camber-vinkel (Hjulen lutar inåt bilens mitt(Lodrätt)).
Båda dessa symtom gör att bilen blir orolig vid ojämn vägbana. En till faktor som påverkar bilens uppträdande mycket, är caster-vinkeln(Hjullutningen(Framåt och bakåt)). Det är den som gör att när du släpper ratten efter en kurva går den tillbaka till noll-läge, alltså rakt fram. Om man tittar på en cykels framgaffel så sitter navet på hjulet framför styrnavet. Ju längre fram hjulnavet sitter i förhållande till styrnavet, ju lättare är det att cykla utan att hålla i styret. Alltså vill framhjulet stå rakt fram.
Summa summarum av mitt utlägg är att du ska göra en fyrhjulsinställning om det inte hjälper att att korrigera lufttrycket. De flesta däckverkstäner har utrustning för att justera inställningarna. Du kan även söka dig till märkesverkstäderna. På mitt jobb(däckverkstad) tar vi 795kr inkl. moms.

/Utbildad på detta och jobbat med det i 5år.

P.S. Du ska även tänka på att om du gör en fyrhjulsinställning bör du ha däck som är jämt slitna på för att undvika att de snedslitna påverkar inställningen.

Man lever bara en gång!
svant
24 januari 2006 · 21 Inlägg

jag hade samma problem när ja satte på min 18", gör en hjulinställning så kan ja nästan garantera dig att d blir bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang