Volvo 850 T5 (225hk) Vs Saab 9-3 (210hk)

chrix
29 april 2008 · 188 Inlägg

Det är alltid lika kul att läsa dessa trådar.... wink
Men som MÅNGA redan sagt så jämför man två olika bilar med ungefär lika vikt/hk så är det ju ofta föraren och hans val av däck som avgör...
Men som "ägaren" till tråden frågade efter så lär det vara ganska jämt mellan en 850 T5 och 9-3 Aero 205 eller Aero 210hk..
Det skiljer väl lite i olika farter och beroende när man växlar...

Detta är som sagt helt orginal...

Men även OM det skulle skilja typ 1sec upp till 200km/h så är det INTE mycket i verkligheten....

Och allt smutskastande om andra bilmärken är ju såå "min pappa e starkare än din"!!!!!!!!!!

Alla åker ju den bilen man gör av olika anledningar..

Kanske jobbar man på någon biltillverkare, har en pappa som äger en bilfirma, ärvt bilen, gillar just den bilen av olika anledningar eller köper samma märke som sin pappa...

I våran familj har vi testa ganska mycket olika märken å många e bra på olika sätt, just nu finns det Volvo, Saab, MB, BMW, VW och Chevrolet hemma för tillfället...

Men åter till ämnet...

Tidkort på 402m är det enda som kan räknas, och då brukar många backa ur wink

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu
Bobo
29 april 2008 ·

Tror på Volvon

bazooka_
29 april 2008 · 406 Inlägg

ganska jämt blir det nog,

:DPlattan i mattan:D
daniel_850R
29 april 2008 · 18 Inlägg

lovar nästan att 850 tar det diffar bättre

John87 Stolt Volvoägare
29 april 2008 · 4 913 Inlägg

daniel_850R skrev:
lovar nästan att 850 tar det diffar bättre

T5'an diffar inte alls? hmm

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
bumpe Lastbilsmekaniker
29 april 2008 · 3 878 Inlägg

John87 skrev:

daniel_850R skrev:
lovar nästan att 850 tar det diffar bättre

T5'an diffar inte alls? hmm

Diffar är ett ytters diffust uttryck...
Differential tillåter hjulen att snurra med olika hastighet, med andra ord är 1-hjulsspinn mkt vanligt...
Det ni menar är nog en bromsad diff. Där viss procent av kraften leds över till det hjulet som är mest belastat och inte till den som är minst belastat (spinner)

m021
29 april 2008 · 7 Inlägg

850 vinner !tycker 850 är mycket skönar också.. ta inte illa upp alla saab-fan..  har aldrig gillat saab personbilar fasst vi har haft många, jag tycker de har fruktansvärt fula former sr ut som en gubb bil som tillhör 60 åriga pampar^^. enda saaben jag skulle kunna tänka mej är sonett.. annars vill jag aldrig ha en saab bil.. men som sagt ta inte illa upp.

Atle
29 april 2008 · 7 Inlägg

m021 skrev:
850 vinner !tycker 850 är mycket skönar också.. ta inte illa upp alla saab-fan..  har aldrig gillat saab personbilar fasst vi har haft många, jag tycker de har fruktansvärt fula former sr ut som en gubb bil som tillhör 60 åriga pampar^^. enda saaben jag skulle kunna tänka mej är sonett.. annars vill jag aldrig ha en saab bil.. men som sagt ta inte illa upp.

de är väll ingen som har tage illaupp hrl!?

Aerodynamik ...
29 april 2008 · 7 120 Inlägg

m021 skrev:
850 vinner !tycker 850 är mycket skönar också.. ta inte illa upp alla saab-fan..  har aldrig gillat saab personbilar fasst vi har haft många, jag tycker de har fruktansvärt fula former sr ut som en gubb bil som tillhör 60 åriga pampar^^. enda saaben jag skulle kunna tänka mej är sonett.. annars vill jag aldrig ha en saab bil.. men som sagt ta inte illa upp.

"jag tycker de har fruktansvärt fula former sr ut som en gubb bil som tillhör 60 åriga pampar"


neutral ?

https://www1.garaget.org/archive/8270/6862/6862-408714.jpg

ante850r
29 april 2008 · 285 Inlägg

saaben har itne en susning raceade mot en för ett par veckorsen å han ahde itne så mycket och hänga i granen..

NiV3Rt
29 april 2008 · 371 Inlägg

Jag vill lära mig tyska så att jag kan läsa tyska MB vs. BMW trådar smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
sandzoo
29 april 2008 · 2 071 Inlägg

sattsar på volvon..
har tagit några rejs mot saab.. så man vet wink

Sandzoo i da house
Donvito
11 november 2008 · 964 Inlägg

Om båda bilarna har lika mycket effekt så borde dom ju gå ganska jämnt, Men jag tycker däremot att det verkar som om volvo ibland kan överdriva sina effekter litegranna, innan min nuvarande SAAB 9000 hade jag en 9000 2.0 turbo, alltså den mindre turbomotorn, Hade chip och 3-tum och kan tänka mej att effekten låg på max kanske 240 hk och 350 nm i vrid eller något sånt. Drog på kapp med 2 stycken olika 850 T5 som hade steg 1 och alltså skulle ha 280 hk, Det var ytterst jämnt men efter mycket slit så tog jag mej förbi dessa bilar i båda fallen, och om volvon hade haft 280 hk så kan jag lova att jag inte hade haft en chans. Har förresten inget emot volvo 850, skulle själv kunna tänka mej en om jag inte hade haft min 9000 Aero.
Visst jag är nog mer SAAB-människa än volvo-människa tongue och även om det finns många volvo som är snabbare så finns det inget som går upp mot ett par underbara pilotstolar big_smile

Volvo Pv (1957)
Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo P1800 (1965)
VrT5
11 november 2008 · 198 Inlägg

isåfall måste audi också överdriva med sin effekt på s4erna eftersom att jag racade mot en orginal s4a med min orginal T5a och drog s4an, men sen vet man juh inte hur mycke alla företag ljuger om chippen.

jocket4
11 november 2008 · 189 Inlägg

Min kompis Saab 93aero ss går bättre än min T5a och båda är original, dock har jag automat och han manuel.. men sen att hans bil är på snudden till 10år nyare spelar nog ingen roll  roll

Rand
11 november 2008 · 1 024 Inlägg

volvon!!!!!!big_smile

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
VrT5
11 november 2008 · 198 Inlägg

de är väl klart att åldern har roll de blir juh nyare uppgraderingar på bilarna för varje år som går.tex en diesel d5a går juh inte lika bra för 10 år sen som dom gör idag eller? och en 10 år äldre motor lär väl knappast vara lika fräch som en 10 år nyare motor

Donvito
11 november 2008 · 964 Inlägg

VrT5 skrev:
isåfall måste audi också överdriva med sin effekt på s4erna eftersom att jag racade mot en orginal s4a med min orginal T5a och drog s4an, men sen vet man juh inte hur mycke alla företag ljuger om chippen.

Med samma bil som jag berättade om tidigare drog jag också på kapp med en S4 med 230 hk, 40-160 var jag snabbare än audin, Men 0-100 är jag osäker på vem dom hade vunnit på grund av Audins 4-hjulsdrift som antagligen tar ett par hästkrafter också.
Jag säger inte att volvon är sämre, men original eller med lätt trim på så känns saabarna vassare, men jag har ju som sagt inte mer fakta att gå på. Men jag tvekar däremot inte på att volvons drivlina är bättre än saabens.

Volvo Pv (1957)
Volvo P1800 (1965)
Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
tusse82 elektriker
12 november 2008 · 36 Inlägg

Sjuhundra40 skrev:
Tror det är kanske jämt men i slutändan vinner volvon!!!smile och håller bäst! sabbens växellåda pallar inte hästar!

är du kvar i 1998 eller? smile

livet handlar inte om att hitta sig själv. det handlar om att skapa sig själv
Spindeln_Gbg
12 november 2008 · 155 Inlägg

VrT5 skrev:
isåfall måste audi också överdriva med sin effekt på s4erna eftersom att jag racade mot en orginal s4a med min orginal T5a och drog s4an, men sen vet man juh inte hur mycke alla företag ljuger om chippen.

Sedan finns det ju en annan faktor som ingen tar hänsyn till heller ....
Denna faktor heter föraren ...
Finns bra & mindre bra förare ju ....
Hur växlar dom & annat som faktiskt spelar in en hel del ...
Hade en 9000 2.3 turbo en gång .... orginal
En snorunge med en 9.3 viggen ville race & han fick pisk så det bara small om det pga att han över varvade varje växel

Minst 50% beror på föraren i ett race faktiskt  smile

Jag har hellre AIDS än kör Volvo
Saab 900 "Talladega" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang