8658
Sök

Hur minska innerhjulsspinn utan att byta diff?

1 436 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#1
Jag har en budgetleksak de luxe, en BMW 318i -88, med öppen diff vilket leder till kraftigt innerhjulsspinn när man leker. Väghållningen är helkass så om bilen går igenom besiktningen funderar jag på om det kan vara värt att kosta på bilen 3000kr i väghållning.... Men vad skall jag satsa på?

Mål:
Att minska risken för framhjulssläpp
Styva upp väghållningen för att minska innerhjulsspinnet
Få bilen mindre gungig

Budget:
Runt 3000kr

Alternativ: (Många...)
Fjädrar, bussningar, dämpare, stag, kränghämmare etc...
Jag vill ha det som ger mest. Ett alternativ vore att försöka få tag på en lamelldiff men då blir det bara diff, bra väghållning kanske höjer körglädjen mer och då är det bättre att satsa på det.

1. Köpa bara diff och köra med slut org. dämpare.
2. Köpa väghålningskit på GE-motorsport (ca 3000kr)
3. Kapa fjädrar, svetsa diff, dubbla kränghämmare bak från skroten och köpa två reservdäck (smala) att sladda loss på...

Bussningar, hur viktigt är det att köra med fräscha sånna?

Suck... nu blev det för mycket valmöjligheter och för lite budget.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

1 741 Inlägg
7 januari 2008
#2
3. Kapa fjädrar, svetsa diff, dubbla kränghämmare bak från skroten och köpa två reservdäck (smala) att sladda loss på...

om det nu ska vara ett sånt budgetbygge..

Det är väldigt viktigt att köra med fräscha bussningar. iaf om du vill ha en bil som känns som en ny bil

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Better than God \o/
1 886 Inlägg
7 januari 2008
#3
Vill du inte montera diff är det TA BORT KRÄNGARE som gäller. Det är krängaren som lyfter innerhjulet...

In på rejsa.nu och läs.

(oj, det var rwd ja...  Borde vara samma på dem, på fwd får man bättre fäste på innerhjulet utan krängare i vart fall. smile )
Senast redigerat av MrTurbo (7 januari 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

1 436 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#4
Klart jag vill montera diff men de kostar ju en hel del, känns som att samma pengar kan ge mer körglädje om de läggs på andra delar...

Jo står ju på rejsa att man skall klippa främre krängaren och köra dubbla bak...
Men främre kränghämmaren är nyaste delen på hela bilen. sad
Nåväl, kanske kör riktig sänksats och dubbla kränghämmare + riva inredningen.
Borde ge mig tillräckligt mycket att leka med, det är ju trots allt mer föraren än bilen det hänger på.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

1 311 Inlägg
7 januari 2008
#5
måste väl finnas en beg. diff till en bmw för 3000 spänn du kan smälla på.... eller?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

RE-雨宮
481 Inlägg
7 januari 2008
#6
Jag skulle spara till en diff.  Det är en av dom sakerna som gör mest skillnad på hjulupphängning om du har schyssta coilovers,arb's å motor.  En redig diff ökar farten in/ur kurvor MASSOR.  Jag säger spara å köp rätt! smile

RE-Amemiya Kitted FD3S

1 058 Inlägg
7 januari 2008
#7
agadiffat säger jag bara tongue

PoLoud =D

Eliminator
1 441 Inlägg
7 januari 2008
#8
Lätta på gasen är väl det billigaste?

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

1 311 Inlägg
7 januari 2008
#9
Sokrates skrev:
Lätta på gasen är väl det billigaste?

usch va tråkigt det lät =P

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

1 418 Inlägg
7 januari 2008
#10
alt 3 plus massa "gummikuddar" ifrån biltema att lägga mellan fjädervarven

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.


Sök