7 januari 2008
Trådstartare
Jag har en budgetleksak de luxe, en BMW 318i -88, med öppen diff vilket leder till kraftigt innerhjulsspinn när man leker. Väghållningen är helkass så om bilen går igenom besiktningen funderar jag på om det kan vara värt att kosta på bilen 3000kr i väghållning.... Men vad skall jag satsa på?
Mål:
Att minska risken för framhjulssläpp
Styva upp väghållningen för att minska innerhjulsspinnet
Få bilen mindre gungig
Budget:
Runt 3000kr
Alternativ: (Många...)
Fjädrar, bussningar, dämpare, stag, kränghämmare etc...
Jag vill ha det som ger mest. Ett alternativ vore att försöka få tag på en lamelldiff men då blir det bara diff, bra väghållning kanske höjer körglädjen mer och då är det bättre att satsa på det.
1. Köpa bara diff och köra med slut org. dämpare.
2. Köpa väghålningskit på GE-motorsport (ca 3000kr)
3. Kapa fjädrar, svetsa diff, dubbla kränghämmare bak från skroten och köpa två reservdäck (smala) att sladda loss på...
Bussningar, hur viktigt är det att köra med fräscha sånna?
Suck... nu blev det för mycket valmöjligheter och för lite budget.
"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.