Förjävliga poliser å regler om Vingar!

Larsmalm
7 januari 2008 · 70 Inlägg

Hej har lite erfarenhet av poliserna å böterna sens jag hade Hondan!
Hade en Honda Crx -89 och på den hade jag en Alu-vinge med fästen på bagageluckan.. Blev stoppad några gånger men inte bara för vingen utan andra grejer oxå men det jag inte förstår är hur kan det vara dödligt att ha en snygg vinge på bilen som kan förvärra skador på personer om man skulle råka köra på dom eller något mad
Många kör ju med takboxar och takräcken på bilarna men dom säger poliserna och SBP inget om! Kan ju fastna med armen eller benet mellan takräcket lättare än en vinge!
Samma sak vore det ju å köra över någon om man har en stor frontspoiler och en bil som är sänkt, måste ju förvärra skadorna lika mkt det.. Konstiga regler det finns!hmm
Fick inte ens ha de små fästena på bagagen för att det är utstickande föremål.
Samma sak om man har extraljus på bilen utan att ha lamporna på bara fästena då är det oxå utstickande föremål men med extraljusena på då är det inga fel att det sticker ut.. Knepigt Knepigt!

Det var allt för mig cool

"Larsmalm"
Nu: Pontiac Trans Am -88
"Oldies": Honda crx -89, Opel Manta Gsi -87, Volvo 855 -95
henkebenke
8 januari 2008 · 1 703 Inlägg

En aluvinge kapar förmodligen mer än gärna loss olika kroppsdelar vid en kollision.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Opelmadness German cars, quality and beyond
8 januari 2008 · 8 197 Inlägg

Aluvingar är inte godkända just för att de flesta är för breda, har fästen för långt in och att dom är för vassa och hårda. (Dessutom är dom otroligt fula. *egen åsikt*)
Jag bes. min gamla Vectra med en vinge från en Honda Del Sol. Fästena var långt in och den var lite bredare än bakluckan, men i och med att den var av plast och inte hade vassa kanter, så sa inte SBP något. (Var dit och frågade innan bes.)
Takräcken och takboxar är byggda så dom inte ska sticka ut och är godkända innan dom släpps på marknaden. Likaså extraljusfästen.
Frontspoilers däremot, dom är inte direkt värre än originalfronter. Dom skadar nog inte mer än en originalfront gör. Om dom inte är i alu, eller plåt.
Men det finns knepiga regler. En kompis fick ombes. sin gamla 240 för det satt en gammal NMT-antenn på taket!
Den var tydligen för vass.. Konstigt.
Så klaga inte på polisen, när det är ditt eget fel om du monterar något olagligt på bilen.
roll

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
MissMotor_
8 januari 2008 · 274 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Aluvingar är inte godkända just för att de flesta är för breda, har fästen för långt in och att dom är för vassa och hårda. (Dessutom är dom otroligt fula. *egen åsikt*)
Jag bes. min gamla Vectra med en vinge från en Honda Del Sol. Fästena var långt in och den var lite bredare än bakluckan, men i och med att den var av plast och inte hade vassa kanter, så sa inte SBP något. (Var dit och frågade innan bes.)
Takräcken och takboxar är byggda så dom inte ska sticka ut och är godkända innan dom släpps på marknaden. Likaså extraljusfästen.
Frontspoilers däremot, dom är inte direkt värre än originalfronter. Dom skadar nog inte mer än en originalfront gör. Om dom inte är i alu, eller plåt.
Men det finns knepiga regler. En kompis fick ombes. sin gamla 240 för det satt en gammal NMT-antenn på taket!
Den var tydligen för vass.. Konstigt.
Så klaga inte på polisen, när det är ditt eget fel om du monterar något olagligt på bilen.
roll

Agree, vem vill ha en osthyvel på bilen..
*egen åsikt här med* big_smile

Senast redigerat av MissMotor_ (8 januari 2008)

Opelmadness German cars, quality and beyond
8 januari 2008 · 8 197 Inlägg

Bra sagt! lol

MissMotor_ skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Aluvingar är inte godkända just för att de flesta är för breda, har fästen för långt in och att dom är för vassa och hårda. (Dessutom är dom otroligt fula. *egen åsikt*)
Jag bes. min gamla Vectra med en vinge från en Honda Del Sol. Fästena var långt in och den var lite bredare än bakluckan, men i och med att den var av plast och inte hade vassa kanter, så sa inte SBP något. (Var dit och frågade innan bes.)
Takräcken och takboxar är byggda så dom inte ska sticka ut och är godkända innan dom släpps på marknaden. Likaså extraljusfästen.
Frontspoilers däremot, dom är inte direkt värre än originalfronter. Dom skadar nog inte mer än en originalfront gör. Om dom inte är i alu, eller plåt.
Men det finns knepiga regler. En kompis fick ombes. sin gamla 240 för det satt en gammal NMT-antenn på taket!
Den var tydligen för vass.. Konstigt.
Så klaga inte på polisen, när det är ditt eget fel om du monterar något olagligt på bilen.
roll

Agree, vem vill ha en osthyvel lixom!
*egen åsikt här med* big_smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Phaetoon
8 januari 2008 · 8 156 Inlägg

Yttre utformning personbil
Övergripande krav

5 §     Personbil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall med avseende på yttre utformning
1.       uppfylla kraven enligt direktiv 74/483/EEG (se 2 kap. 18 §), eller
2.       vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 26 (se 3 kap. 1 §).

6 §     Personbil som tas i bruk före den 1 januari 2005 skall ha en yttre utformning som är godtagbar med hänsyn till risken för skada på andra trafikanter och som även i övrigt uppfyller trafiksäkerhetens krav. Detta anses vara uppfyllt om bilen beträffande yttre utformning uppfyller kraven i direktiv 74/483/EG eller är typgodkänd enligt ECE-reglemente 26.


Förbjudna anordningar
7 §     Personbil får inte förses med följande delar eller tillbehör. Detta förbud gäller inte punkterna 1, 2, 4 och 6 om bilen är typgodkänd enligt direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 och vid typgodkännandet varit försedd med sådan anordning.

1.       Anordning, vars höjd över omgivande karosseriyta överstiger 30 mm och som har en mindre bredd än höjd och som inte är nödvändig för fordonets användning. Förbudet gäller dock inte sådan anordning som är av mjukt material eller så fjädrande att dess höjd inte överstiger 30 mm då den utsätts för en lätt kraft. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A och med lätt kraft avses en kraft av högst 100 N.

2.       Spoiler bestående av vinge uppbyggd på konsoler och som inte ansluter till karosseriet med sin främre kant. Förbudet omfattar dock inte s.k. husvagnsspoiler och spoiler avsedd som smutsavvisare för bakruta. Förbudet omfattar inte heller spoiler av mjukt material. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A.

3.       Skärmar av metall eller annat hårt material som i efterhand monterats över strålkastare.

4.       Vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar på hjul och navkapslar på fordon av 1968 eller senare års modell. Förbudet gäller dock inte vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar som befinner sig innanför ett vertikalt plan som tangerar däckets sida, eller befinner sig innanför den yta som bildas av horisontella räta linjer och som tangerar fordonets karosseri närmast hjulet.

5.       Taklastbärare, t ex skidställ och takräcke, som skjuter mer än 50 mm utanför ett vertikalplan genom takets sidobegränsning vid platsen för den utskjutande delen av taklastbäraren.

6.       Anordning som utgör skydd för fordonsfronten vid kollision med djur, vanligtvis bestående av en gles rörkonstruktion så kallad viltfångare (bullbar).

Källa:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872789

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Opelmadness German cars, quality and beyond
8 januari 2008 · 8 197 Inlägg

Pang bom, där kom domen. tongue

Phaetoon skrev:
Yttre utformning personbil
Övergripande krav


Förbjudna anordningar
7 §
2.       Spoiler bestående av vinge uppbyggd på konsoler och som inte ansluter till karosseriet med sin främre kant. Förbudet omfattar dock inte s.k. husvagnsspoiler och spoiler avsedd som smutsavvisare för bakruta. Förbudet omfattar inte heller spoiler av mjukt material. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A.

Källa:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872789

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
MissMotor_
8 januari 2008 · 274 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Bra sagt! lol

MissMotor_ skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Aluvingar är inte godkända just för att de flesta är för breda, har fästen för långt in och att dom är för vassa och hårda. (Dessutom är dom otroligt fula. *egen åsikt*)
Jag bes. min gamla Vectra med en vinge från en Honda Del Sol. Fästena var långt in och den var lite bredare än bakluckan, men i och med att den var av plast och inte hade vassa kanter, så sa inte SBP något. (Var dit och frågade innan bes.)
Takräcken och takboxar är byggda så dom inte ska sticka ut och är godkända innan dom släpps på marknaden. Likaså extraljusfästen.
Frontspoilers däremot, dom är inte direkt värre än originalfronter. Dom skadar nog inte mer än en originalfront gör. Om dom inte är i alu, eller plåt.
Men det finns knepiga regler. En kompis fick ombes. sin gamla 240 för det satt en gammal NMT-antenn på taket!
Den var tydligen för vass.. Konstigt.
Så klaga inte på polisen, när det är ditt eget fel om du monterar något olagligt på bilen.
roll

Agree, vem vill ha en osthyvel lixom!
*egen åsikt här med* big_smile

Jag vet! Men det ser ju ut som en sån! lol
Sen skulle jag heller inte vilja krocka med någon som har en sån.
Så tycker oavsett om dom är fula eller inte att det är bra att man inte får ha dom.

Opelmadness German cars, quality and beyond
8 januari 2008 · 8 197 Inlägg

Nej, om man ligger bakom nån som har en hyvel på luckan och den tvärnitar... Hoppas man hinner ducka innan den skalar av skallen jämnt med ögonbrynen..  big_smile

MissMotor_ skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Bra sagt! lol

MissMotor_ skrev:

Agree, vem vill ha en osthyvel lixom!
*egen åsikt här med* big_smile

Jag vet! Men det ser ju ut som en sån! lol
Sen skulle jag heller inte vilja krocka med någon som har en sån.
Så tycker oavsett om dom är fula eller inte att det är bra att man inte får ha dom.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
MissMotor_
8 januari 2008 · 274 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Nej, om man ligger bakom nån som har en hyvel på luckan och den tvärnitar... Hoppas man hinner ducka innan den skalar av skallen jämnt med ögonbrynen..  big_smile

MissMotor_ skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Bra sagt! lol

Jag vet! Men det ser ju ut som en sån! lol
Sen skulle jag heller inte vilja krocka med någon som har en sån.
Så tycker oavsett om dom är fula eller inte att det är bra att man inte får ha dom.

lol big_smile
Precis!

Hampusd transportkonsult
8 januari 2008 · 284 Inlägg

Till ssaken hör att godkända takboxar och takräcken är konstruerade att ge efter om man kör på någon. Samma sak med orginalvingar. Det är därför dom oftast är lätta att bryta loss. För att bultarna är gjorda för att gå av.

På en icke godkänd osthyvel så kommer garanterat inte fästena ge vika.

Du kan även få nerslag på en avbruten antenn. Då den kan vara vass.

Bottles are for babys. Real men get blown.
Opelmadness German cars, quality and beyond
8 januari 2008 · 8 197 Inlägg

Hampusd skrev:
Till ssaken hör att godkända takboxar och takräcken är konstruerade att ge efter om man kör på någon. Samma sak med orginalvingar. Det är därför dom oftast är lätta att bryta loss. För att bultarna är gjorda för att gå av.

På en icke godkänd osthyvel så kommer garanterat inte fästena ge vika.

Du kan även få nerslag på en avbruten antenn. Då den kan vara vass.

Det konstiga var att den var inte vass, den var inte ens av. hmm Den hade den där lilla kulan på toppen. Kan ju vara så att polisen har haft lite problem med killen sedan förut och bara var t v u n g e n att jävlas. Inte vet jag. Men det var inte poppis iaf.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
neveronline
8 januari 2008 · 1 Inlägg

Att saker på bilen ska ge efter eller att de sticker ut känns som en flugfjärt i rymden.
Speciellt för den här kvinnan som irrade ut på motorvägen:O
Känns som det finns viktigare saker för poliser mm att bråka om..
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_710025.svd

Saab 9-5 Aero Hirsch "Jakt Saaben" (2001)
peter_1976 JDM
8 januari 2008 · 2 201 Inlägg

jag kan hålla med om att en aluvinge kan vara vass om man "slår sig".
men om man blir påkörd så pass hårt att man flyger över bilen, så lär man nog inte kasa längs taket o ner på vingen (om den inte är elldeles för hög), utan man flyger nog högre.
o flygar man upp  på taket/ över taket så kör man ganska fort.

båge montör och hobby mekaniker
8 januari 2008 · 2 672 Inlägg

ska ja va sån så spelar det enligt mig inte ngn roll vad jag träffas av om ja skulle bli påkörd av en bil, om d skulle va asfalten bakom eller en vinge osthyvel.. eller vinge i övrigt.. hade gjort lika jävla ont i träffas av en cykel so hänger bakom, men d e tillåtet.. sen att krocka med ngn som har  osthyvelvinge har ja inget emot osthyvlen heller om det skulle hända.. då den inte spelar ngn större roll egentligen.. eller hur! tror knappast den skulle hoppa loss å skära skallen av mig om ja skulle krocka med bilen som har den tongue MEN jag säger inte att d e snyggt.. bara att blir ja påkörd soppas så ja åker över bilen så skiter jag nog i vad jag blir "stoppad" av bakom bilen! som sagt, har INTE sagt att d e snyggt..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Larsmalm
8 januari 2008 · 70 Inlägg

Hehe okej får gevika för alla då! mad
Nej men håller fortfarande på mig om att takräckena och cyklar på cykelställ bakom bilen skulle göra minst lika mkt skada om man krockar eller vad man än gör som med en alu-vinge (Osthyvel) som endel gillar å kalla det..
Och till er alla som tkr så mkt om ost, Alu-vingar är riktigt snygga på rätt bil! roll
Ja poliserna jävlades riktigt mkt med mig när jag hade den dära.. Hoppas dom får något annat å göra nu när jag sålt den tongue

"Larsmalm"
Nu: Pontiac Trans Am -88
"Oldies": Honda crx -89, Opel Manta Gsi -87, Volvo 855 -95
_Spawned_ Maskinförare
8 januari 2008 · 1 163 Inlägg

Jag har en avbruten?! antenn på taket, jag skar av en bit trädgårdsslang och satte över, då var sbp jätte nöjda iaf ^^, Och den har fått sitta där i 4år nu.
Sen ang, vinge. mig kvittar det då, man får bara hoppas att den man blir påkörd av kör nog fort så det blir godnatt direkt, än att bli halv invalid. det är inget liv jag skulle kunna tänka mig. Och krockar man med bil, har jag svårt att en vinge skulle spela nån större roll..

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
Thorssa
8 januari 2008 ·

Tror inte den största risken är när man kör på någon, utan när man nästan kör på någon. En aluvinge står ofta ut åt sidorna, den är bredare än bilen. Om bilen då är millimeter från att köra övernågon på t.ex. ett övergångsställe så är risken överhängande att de träffas av vingen som sticker ut.

John87 Stolt Volvoägare
8 januari 2008 · 4 913 Inlägg

Thorssa skrev:
Tror inte den största risken är när man kör på någon, utan när man nästan kör på någon. En aluvinge står ofta ut åt sidorna, den är bredare än bilen. Om bilen då är millimeter från att köra övernågon på t.ex. ett övergångsställe så är risken överhängande att de träffas av vingen som sticker ut.

Och en alu-vinge är oftast väldigt fast och vass, något jag inte skulle vilja kyssa i fart.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Sharky
8 januari 2008 · 10 287 Inlägg

Takräcken ger inte vika. Dom är diemsionerade för att bära avsevärd vikt och får inte lossna.

Det vrickade är ju att det är helt lagligt att frakta en olaglig vinge på sitt takräcke....

Eller fem skarpslipade spett riktade framåt.

/Göran

Hampusd skrev:
Till ssaken hör att godkända takboxar och takräcken är konstruerade att ge efter om man kör på någon.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang