Bensin vs Etanol

Runn WS7 Avstängd
9 januari 2008 · 1 031 Inlägg

speedtrap skrev:
Tror att det är dax för lite fakta. Till att börja med så får du en effekt ökning på mellan 5-10% beronde om du har överladdning eller inte och att motorn är rätt mappad. Etanol löser inte upp bränsleslangar, det är en myt. Tror ni mig inte ta då ock köp en bit bränsleslang och en liter e85 och lägg ner slangen i soppan och plocka upp den om ett år så kommer ni inte att se någon skillnad. Eftersom etanolen är ett starkare lösningsmedel så kommer det givetvis att lösa upp mer skit. Man behöver inte byta olja ofrare men däremot måste man skaffa en olja med bättre kvalitet för att etanolen smörjer inte lika bra som bensin. Etanolen blir mer svår antändlig när det är kallt så den som behöver göras är att öka på mänden bensin, skall finnas lösningar på detta utan att behöva öka på mänden bensin men jag har aldrig sett någon sådan. Det som behöver normalt sett göras på en modern bil är nya större spridare, bränsletrycksregulator, bränslepump, vassare tändstift och givetvis så måste man mappa om bilen resten sköter lamdasond och avgastempivare om. Du får inget ökat slitage om du gör rätt, du får endast ut vattenånga ur avgassystemet och bättre avgasvärden plus att din katalysator tycker att livet blir mycket bätttre.

Precis...

De som vill veta hur man gör på min bilmodell kan läsa tråden jag postade innan.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang