6447
Sök

Ändra bultmönster på Saab 99 - möjligt?

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
Hej!
Sitter och funderar på om det går att "ändra" bultmönster/bultdelning på min 99:a. Skulle vilja slänga på 9-3 eller 9-5 Aerofälgar på den. Jag är inte så hemma på Saab så därför behver jag lite tips och råd... Befintlig bultmönster är ju 114,3x4, men de nyare fälgarna är väl på 110x5 om inte jag har helt fel? Finns det överhuvudtaget nån möjlighet att få på såna fälgar på en gammelsaab? smile

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
13 januari 2008
Byt bromsskivor. Kan ju funka med lite ombyggnad. Eller gör/köp breda spacers med annan bultcirkel. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

946 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
Irmscher Vectra skrev:
Byt bromsskivor. Kan ju funka med lite ombyggnad. Eller gör/köp breda spacers med annan bultcirkel. smile

Tack för ditt svar! Vet du nån firma som tillverkar just spacers?
MVH

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
13 januari 2008
Ett lite jobbigare alternativ är ju att byta fram och bakvagn till en nyare från og900 smile

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

Smålänning
7 887 Inlägg
13 januari 2008
gregolt skrev:
Ett lite jobbigare alternativ är ju att byta fram och bakvagn till en nyare från og900 smile

OG900 Har 4x108 efter -88.

Så det blir till att satsa på spacers. Dock kan det vara roligt att bygga om ändå, för du får bättre bromsar och handbroms bak smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
13 januari 2008
twin_cam skrev:
handbroms bak smile

Det är ett jävla plus smile

twin_cam skrev:

Tänkte fel, tänkte på volvo som har samma bultcirkel (med några undantag) från 140 till nu smile

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

946 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
lingua skrev:
www.manton.se

Tack för ditt tips! Har kontaktat dem nu. smile MVH

946 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
twin_cam skrev:
gregolt skrev:

Så det blir till att satsa på spacers. Dock kan det vara roligt att bygga om ändå, för du får bättre bromsar och handbroms bak smile

Jo, iofs. Men det är tänkt att den ska vara originalare förutom fälgarna då. Eftersom jag kör så pass lite med den (30 mil om året ca) och att jag har C70:in också så känns det inte lönt att bygga om så mycket. smile Tack iaf! MVH

Sök