3586
Sök

Lambdasonden kass?

24 Inlägg
15 januari 2008
Trådstartare
Hej!

Imorse när jag skulle starta bilen så tände det till lite väl kraftigt, förmodligen i katalysatorn.
har en 855:a -94 2.5
Efter det lyser nu lambdasond-lampan konstant.
Bilen går för övrigt som vanligt, inga missljud eller så.
Funderar på om kanske lambdasonden "bränt"? Gissningsvis samlades bensin i katalysatorn när bilen var svårstartad och förbrändes när den gick igång.
Några idéer?
Ny katalysator? Ny lambdasond?
Eller kan det va nåt annat ?

Tack på förhand!

/Patrik

1 311 Inlägg
15 januari 2008
japp, de kan gå isönder om det bli lite för mkt bränsle i systemet, de kan även gå sönder om det är fukt i avgassystemet, fukten kan nämligen bli mkt varm, kommer inte ihåg riktigt men det var närmare 1000grader och den kan ta skada av sånt med!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

49 Inlägg
15 januari 2008
Patrik1975 skrev:
Hej!

Imorse när jag skulle starta bilen så tände det till lite väl kraftigt, förmodligen i katalysatorn.
har en 855:a -94 2.5
Efter det lyser nu lambdasond-lampan konstant.
Bilen går för övrigt som vanligt, inga missljud eller så.
Funderar på om kanske lambdasonden "bränt"? Gissningsvis samlades bensin i katalysatorn när bilen var svårstartad och förbrändes när den gick igång.
Några idéer?
Ny katalysator? Ny lambdasond?
Eller kan det va nåt annat ?

Tack på förhand!

/Patrik

testa ta bort bateri polena ¨å sätt till bax å kolla sen om lampan slåknat.. brukar  vara såna små fel på volvo ibland...

livet är för kort för att köra diesel.....

4 824 Inlägg
15 januari 2008
Bättre att läsa av felkoderna (går att göra själv på 850 92-95) då anledningen till att motorelektroniklampan kan börjat lysa är många.

Hur man läser av felkoderna får du reda på genom att använda sök funktionen här på forumet då det finns flera trådar om det.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

24 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
Corpze skrev:
japp, de kan gå isönder om det bli lite för mkt bränsle i systemet, de kan även gå sönder om det är fukt i avgassystemet, fukten kan nämligen bli mkt varm, kommer inte ihåg riktigt men det var närmare 1000grader och den kan ta skada av sånt med!

fukt i systemet ingen omöjlighet med tanke på senaste veckans regnväder...
Ska kolla felkoderna m.m.

2 frågor:
OM lambdasonden är kass, hur påverkar det bilen? Skadligt att köra med ett par veckor innan jag har råd att laga det?
Och nr 2, vad kostar en ny lambdasond?

Tack!

/Patrik

1 878 Inlägg
16 januari 2008
Patrik1975 skrev:
Corpze skrev:

fukt i systemet ingen omöjlighet med tanke på senaste veckans regnväder...
Ska kolla felkoderna m.m.

2 frågor:
OM lambdasonden är kass, hur påverkar det bilen? Skadligt att köra med ett par veckor innan jag har råd att laga det?
Och nr 2, vad kostar en ny lambdasond?

Tack!

/Patrik

Om lamdasonden är trasig kommer du få för höga avgas tester hos SBP. dvs att du får ombesiktning. (jag fick det på en annan bil jag hade). jag köpte en volvo original till min 740GL -89 och den gick på 1750:-. men finns säkerligen nåt skräp hos biltema. du kanske kör med öppet luftfilter. enl Volvo i mitt city var det det som hade orsakat det. så numera kör jag bara luftburk.

89 Inlägg
16 januari 2008
Skulle gissa på att det bara var något tillfälligt som tände motorlampan. Felkoderna ligger kvar även fast felet kanske var tillfälligt så att säga. Så som föregående skrev, nolla koderna och se om dom återkommer.

\\ Mer laddtryck åt folket! //

10 287 Inlägg
16 januari 2008
Precis som Christian skriver så är det en vanlig missuppfattning att detta är en "lambdalampa". Det är alltså en indikeringslampa som berättar att motorstyrsystemet har registrerat och lagrat ett fel. På normala moderna bilar så kan det finnas typ 50 olika felkoder.
För att veta så måste man läsa ut felkodsminnet på en verkstad.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

24 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
ok... tack för tipsen.

blir en tur till verkstan då smile

Finns det nåt sätt att "nolla" felkoderna, dvs så att lampan "släcks".
Om den inte tänds igen då så borde det ju indikera att det inte är nåt fel...och tvärtom

Tack igen

patrik
Senast redigerat av Patrik1975 (16 januari 2008)

4 824 Inlägg
16 januari 2008
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så kan man kolla och nolla felkoder själv på 850 92-95
Nu har jag tom letat upp hur man gör åt dig så du slipper söka

Så här skrev jag i en annan tråd om hur man gör:
Christian S skrev:
Det går att läsa av felkoderna själv på 850 92-95 genom att göra på följande sätt:

1. Leta reda på diagnostikenheten. Den sitter på alla 850 -1995 till höger, framtill i motorrummet, brevid påfyllningsröret till spolarvätskan.

2. Se till att tändningen är avstängd och anslut den lilla kabeln som sitter i diagnostikenheten till stiftet motsvarande den enhet du vill läsa av felkoderna i (enligt listan nedan).

3. Slå på tändningen, tryck en gång under ca 1 sek på testknappen för vald modul.

4. Räkna diodblinken och utläs i felkodslistan vad de innebär
Ett exempel. Felkod 1-1-2 i sockel A2 innebär Fel i styrenhet. 1 blinkning med 0,5 sekunders mellanrum, därefter en intervall på 3 sekunder, sedan 1 blinkning följt av 3 sekunder intervall, sedan 2 blinkningar med 0,5 sek mellanrum.

Radering av felkoder
När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift.
Tryck ner testknappen i ca 5 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5 sek.
Lysdioden slocknar nu.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.

Vilken sockel är vad?
Automatlåda
Sockel A1

Bränslesystem
Sockel A2

ABS och antispinn system (TRACS)
Sockel A3

TCU
Sockel A5

Tändsystem
Sockel A6

Kombi instrument
Sockel A7

ECC
Sockel B1

Farthållare
Sockel B2

SRS
Sockel B5

Elmanövrerad stol
Sockel B6

Felkodstabell hittar du här http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

24 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
tack för hjälpen

/Patrik

Sök