volvo 740 "hackar" vid acceleration |FIXAD :D

linuxares
17 januari 2008 · 9 Inlägg

Jag hade fel på fördelarlocket, bytte det och så poff slutade min Honda hacka.
Den har iofs börjat lite igen, iofs körde besiktningsmannen den på högvarvlänge så att den blev väl sur och så ösregnade det ute.
Men jag ska ta och köra en rengörning på min rotor, men kolla fördelarlocket, jag hade en fin fin fin liten sprika men de räckte!

turboforssen Telge Drifting Team
17 januari 2008 · 5 398 Inlägg

ta loss hela för delaren å kolla så att kontakten till hallgivare inte är trasig den brukar torka ut å gå sönder

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
pimpad740
17 januari 2008 · 812 Inlägg

skulle nog mer tro på att stora soppafiltret under är igensatt.. lättast att kolla är att ta bort sangen som sitter på sptidarraden och ha en 5dl pett flaska att spruta ner soppan i..  antingen kör du den på starten eller så tvångsmatar du pumparna genom relät men du ska iaf fylla flaskan på max 15sec..  annars får den för lite soppa..  tänk på att när den är kall har du en kallstart som matar på med extra soppa..  hoppas de löser sig iaf.

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
Kesler
17 januari 2008 · 3 650 Inlägg

turboforssen skrev:
ta loss hela för delaren å kolla så att kontakten till hallgivare inte är trasig den brukar torka ut å gå sönder

okej..hur tar man loss den då? har aldrig hållt på med fördelar/ tändnings grejer förut

Kesler
17 januari 2008 · 3 650 Inlägg

pimpad740 skrev:
skulle nog mer tro på att stora soppafiltret under är igensatt.. lättast att kolla är att ta bort sangen som sitter på sptidarraden och ha en 5dl pett flaska att spruta ner soppan i..  antingen kör du den på starten eller så tvångsmatar du pumparna genom relät men du ska iaf fylla flaskan på max 15sec..  annars får den för lite soppa..  tänk på att när den är kall har du en kallstart som matar på med extra soppa..  hoppas de löser sig iaf.

okej, ska prova det också..men tänkte först fixa ett nytt fördelarlock..lika bra att göra det även om det kanske inte är något fel på den. Du menar alltså att det är bättre att motorn är varm innan jag tar bort slangen å kollar?

Senast redigerat av Kesler (17 januari 2008)

pimpad740
17 januari 2008 · 812 Inlägg

nej de spelar ingen roll för ventilen ger så lite så de märks inte iaf men byt locket före sen kollar du om de är rätt sopa flöde är de inte de så prova att byta filter qnnars vette fan va de kan vara

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
Blomsterberg plattsättare!
17 januari 2008 · 804 Inlägg

pimpad740 skrev:
nej de spelar ingen roll för ventilen ger så lite så de märks inte iaf men byt locket före sen kollar du om de är rätt sopa flöde är de inte de så prova att byta filter qnnars vette fan va de kan vara

finns knappt något mer man kan komma på att det är å si fall tongue

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
turboforssen Telge Drifting Team
17 januari 2008 · 5 398 Inlägg

Kesler skrev:

turboforssen skrev:
ta loss hela för delaren å kolla så att kontakten till hallgivare inte är trasig den brukar torka ut å gå sönder

okej..hur tar man loss den då? har aldrig hållt på med fördelar/ tändnings grejer förut

den sitter med två skruvar tror jag det va kan va tre åssåsmile men dom sitter på varsin sida om fördelarlocket:)
när min kontakt va paj så dog bilen när jag svängde till vänster då kom en sladd i mot fördelaren å jorda sig så att bilen dog:(

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Kesler
17 januari 2008 · 3 650 Inlägg

turboforssen skrev:

Kesler skrev:

turboforssen skrev:
ta loss hela för delaren å kolla så att kontakten till hallgivare inte är trasig den brukar torka ut å gå sönder

okej..hur tar man loss den då? har aldrig hållt på med fördelar/ tändnings grejer förut

den sitter med två skruvar tror jag det va kan va tre åssåsmile men dom sitter på varsin sida om fördelarlocket:)
när min kontakt va paj så dog bilen när jag svängde till vänster då kom en sladd i mot fördelaren å jorda sig så att bilen dog:(

fördelarlocket har jag redan fått bort...men vart sitter den där kontakten samt hur får man bort "rotorn" ?

det är exakt samma problem jag har, att den dör i vänster svängarna ibland!

turboforssen Telge Drifting Team
17 januari 2008 · 5 398 Inlägg

rotor är bara att dra ut den kan sitta å ganska hårt i bland bara att använda lite våld så tongue kontakten sitter precis under fördelaren  känn med handen så hittar du den:) finns en sladd som går till den så den är lätt å hitta:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Kesler
17 januari 2008 · 3 650 Inlägg

turboforssen skrev:
rotor är bara att dra ut den kan sitta å ganska hårt i bland bara att använda lite våld så tongue kontakten sitter precis under fördelaren  känn med handen så hittar du den:) finns en sladd som går till den så den är lätt å hitta:)

jahaa det är den som går till spolen lr? fan då måste jag testa de imorn ifall de blir bättre!

tackar så mkt! big_smile

återkommer

turboforssen Telge Drifting Team
17 januari 2008 · 5 398 Inlägg

nopp inte den som går till spolen men den sitter på samma ställe men längre in mot toppen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Volvotjej84 helt galen
17 januari 2008 · 388 Inlägg

Min gjortde likadant. Skruvade loss fördelarlocket och torkade rent, om du inte bytt på länge kanske det är dagt. Kolla att rotorn ser ok ut, bilarna går lite kasst om de har börjat bränna.
Ryck i "kontakten" till svänghjulet, ärj ställer ofta till det. När man ändå är igång kan man koppla ur kallstartspridarna så kör man billigare också...

/Lena - vars 745 GL drar 0.9 blandad körning på dubbdäck - trots aggressiv gasfot...

Senast redigerat av Volvotjej84 (17 januari 2008)

Varför åka fort när man kan åka brett?
Kesler
18 januari 2008 · 3 650 Inlägg

Volvotjej84 skrev:
Min gjortde likadant. Skruvade loss fördelarlocket och torkade rent, om du inte bytt på länge kanske det är dagt. Kolla att rotorn ser ok ut, bilarna går lite kasst om de har börjat bränna.
Ryck i "kontakten" till svänghjulet, ärj ställer ofta till det. När man ändå är igång kan man koppla ur kallstartspridarna så kör man billigare också...

/Lena - vars 745 GL drar 0.9 blandad körning på dubbdäck - trots aggressiv gasfot...

okej..vad är "bra" på en rotor? tongue min har iafl inge svart på sig..
ska kolla igenom alla tips i helgen.

Senast redigerat av Kesler (18 januari 2008)

Kesler
21 januari 2008 · 3 650 Inlägg

Vart sitter bränslefiltret på 740 b230f -88 ?

Svensson Licens Svetsare
21 januari 2008 · 219 Inlägg

du har ett bränslefilter underbilen på förarsidan, under förarstolen typ, sen har du en som sitter i tanken oxå

Kesler
21 januari 2008 · 3 650 Inlägg

Svensson skrev:
du har ett bränslefilter underbilen på förarsidan, under förarstolen typ, sen har du en som sitter i tanken oxå

Tror du tänker på bränslepump nu tongue

blacken
21 januari 2008 ·

Kolla bränslepumpen, mät spänningen vid tomgång på kontakterna på pumpen (sitter under förarstolen I en vagga). Är den lägre än 11,5 volt byt pump. Själva pumpdelen kan även vara sliten, då måste du mäta bränsletrycket. det finns även en liten pump i tanken som kan strula lite när den har gått "några" mil..

Senast redigerat av blacken (21 januari 2008)

Draike ▬▬▬▬▬▬▬
21 januari 2008 · 106 Inlägg

blacken skrev:
Kolla bränslepumpen, mät spänningen vid tomgång på kontakterna på pumpen (sitter under förarstolen I en vagga). Är den lägre än 11,5 volt byt pump. Själva pumpdelen kan även vara sliten, då måste du mäta bränsletrycket. det finns även en liten pump i tanken som kan strula lite när den har gått "några" mil..

Min 740 hacka som fan i början och det var inte lätt att hitta felet.. men kablarna som går till förpumpen, den i tanken, hade gått av. Den funka inte alls med andra ord. Laga felet och den gick som en klocka.. kolla även det han ovanför sa smile

▬▬▬▬▬ ᴺᴱᴹᴼᴿᴵᴬᴻ | ²ººᴳᴸᵀ ▬▬▬▬▬
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
Kesler
21 januari 2008 · 3 650 Inlägg

okej, asså jag har bytt pumpen i tanken..men de kan ju va att jag kopplat fel lr satt den fel på nåt sätt..

Sen undar jag om ni vet vart bränsle filtret sitter?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang