2498
Sök

Väga Kolvar Och Stakar?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
#1
tjena, har nya kolvar och stakar och tänkte höra om man ska väga dom och plasera dom efter vad dom väger?
något övrigt men ska tänka på vid montering av nya kolvar stakar och lager?


too fast to live, too young to die
357 Inlägg
18 januari 2008
#2
vikten vet ja inget om men polera stakarna iaf! smile så ser du ifall de finns nån spricka från fabriken, och så fastnar de inte lika mycket olja = lättare stakar wink

mvh simon


2 117 Inlägg
18 januari 2008
#3
Rent generellt brukar man väga in både kolvar, stakar, ringar och kolvbultar i hela paket. Varje komplett monterat set ska väga lika mycket. Skaffa dig en bra brevvåg och väg dem. Är det så att det avviker mycket mellan dem kan du sätta den tyngsta kolven på den lättaste staken osv. tills du kombinerat dem på bästa sätt. Då blir det mindre att slipa bort.

Man bör undvika att slipa på smidda stakar då dessa oftast har behandlats för att bli av med de inbyggda spänningarna i materialet. Är det kvalitetsstakar så ska de ha tillverkats med mycket snäva toleranser och ha mycket liten viktavvikelse sinsemellan.

Istället slipar du på insidan av kolvarna tills alla set väger lika.

Nu är det dags för balansering. Ta med vev, svänghjul, svängningsdämpare, remhjul etc till balanseringsfirman. Ibland vill de även ha med ett kolvset för att väga det.

Några små tips. Finns mer att göra om man vill men som en vägvisning ... smile


2 117 Inlägg
18 januari 2008
#4
Montering:

Massor av olja på alla glidytor. Var ytterst försiktig så att du inte skadar lagerytorna vid montering (inga rispor eller liknande från kolvbultar mm. Om det händer så har du direkt skapat en förutsättning för bruten oljefilm och det kan få lagren att haverera i förtid.

Märk upp stakarna och resp överfall så att du alltid monterar ihop rätt par. Dessutom märker du upp seten för resp cylinder så att de alltid hamnar på samma ställe. Viktigt också att du sätter kolvar och stakar åt rätt håll. Finns ibland men inte alltid en markering som visar riktning mot fronten.

Kolvringarna ska slipas in (ändgapet) så att du har korrekt spänning i cylinderloppet. Om gapet är för stort läcker det förbi gapet och kompressionen blir lägre.

För litet gap gör att det går trögt i cylinderloppen och detta skapar ökad friktionsvärme som kan leda till att kolven nyper (motorn skär).

Håll allt ordentligt rent vid montering. Ett rent lakan på undersidan är toppen. Snåla inte med oljan och kör in utan hög belastning/högt moment så sätter sig ringar mm på bästa sätt och du får en hållbar motor.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
18 januari 2008
#5
Jag skulle då inte fila på stakarna, sånna härliga brottanvisningar det ger...
Fila ur på underisan av kolven ist...
Stakarna ska du polera och sen slipa LÄNGSGÅENDE så du får lite repor i den... Anledningen till att man slipar dem igen är att när såg du en stake som sprack på längden sist?


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
19 januari 2008
Trådstartare
#6
shogun skrev:
Montering:

Massor av olja på alla glidytor. Var ytterst försiktig så att du inte skadar lagerytorna vid montering (inga rispor eller liknande från kolvbultar mm. Om det händer så har du direkt skapat en förutsättning för bruten oljefilm och det kan få lagren att haverera i förtid.

Märk upp stakarna och resp överfall så att du alltid monterar ihop rätt par. Dessutom märker du upp seten för resp cylinder så att de alltid hamnar på samma ställe. Viktigt också att du sätter kolvar och stakar åt rätt håll. Finns ibland men inte alltid en markering som visar riktning mot fronten.

Kolvringarna ska slipas in (ändgapet) så att du har korrekt spänning i cylinderloppet. Om gapet är för stort läcker det förbi gapet och kompressionen blir lägre.

För litet gap gör att det går trögt i cylinderloppen och detta skapar ökad friktionsvärme som kan leda till att kolven nyper (motorn skär).

Håll allt ordentligt rent vid montering. Ett rent lakan på undersidan är toppen. Snåla inte med oljan och kör in utan hög belastning/högt moment så sätter sig ringar mm på bästa sätt och du får en hållbar motor.

Tackar för svaren:) berätta gärna mer:) moment ich dyligt är av intresse:)



Sök