4723
Sök

bil slutsteg+Mds twelve hundred till datorn.

Proljece?
1 464 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
#1
Ja som sagt. Skulle vilja ha igång min sub från bilen till hemmet då jag ska köpa nytt system till bilen. Mds twelve hundred och en cerwin vega vmax12" kommer låta underbart. Men hur gör jag med strömmen vill inte få en massa stötar om man "råkar" bli full och snubbar. Någon som vet någon bra stömkälla som skulle fungera förutom batteri? Vill använda mitt mds twelvehundred inte köpa nytt slutsteg.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

Proljece?
1 464 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
#2
*bump*

*Edit:
Det är inte tillåtet att bumpa en tråd.
Tänk på det i framtiden.
Mvh Moderator (Phaetoon)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

3 149 Inlägg
21 januari 2008
#3
Bilbatteri och C-tek.. tongue

R1 driver!
5 128 Inlägg
21 januari 2008
#4
Inte bilbatteri, för då kan du bara spränga allt i din närhet av ångerna från batterivattnet. Köp en typ transformator från en radio&tv handlare, går på ca 1000kr. Men om du är villig att riskera ditt slutsteg så kan du köra med ett nätaggregat från en dator. Finns filmer på youtube hur du gör då tongue


8 156 Inlägg
21 januari 2008
#5
_DamnIt skrev:
Inte bilbatteri, för då kan du bara spränga allt i din närhet av ångerna från batterivattnet. Köp en typ transformator från en radio&tv handlare, går på ca 1000kr. Men om du är villig att riskera ditt slutsteg så kan du köra med ett nätaggregat från en dator. Finns filmer på youtube hur du gör då tongue

Gör man rätt så kommer man inte riskera något slutsteg. Gör man fel däremot.
Tänk på att nätagget måste klara av att leverera lika mycket som steget kan kräma på.
(och allt detta på 12V-railen...)

Men det allra bästa är väl ändå att ha en 12V adapter. Frågan är om man kan hitta någon med tillräcklig kraft?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

21 761 Inlägg
21 januari 2008
#6
Håller med Phaetoon, att hitta ett tillräckligt kraftigt aggregat är inte det lättaste. Om man nu skulle hitta ett sånt så kostar det garanterat inte bara 200 spänn heller.

Om steget dessutom belastas med 1 Ohm så går det snabbt att strömmen stiger när man drar på i basrika låtar, 20-30A strömförbrukning är ju inga problem att få till om man höjer volymen ett par snäpp.

Bilbatteri+laddare har flera testat och det funkar, men man får vara försiktig. Med ett modernt batteri så är det oftast inga större problem.

Proljece?
1 464 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
#7
Känns lite riskabelt så jag frågade en kompis och han gav mig rådet att köpa en billig begagnad förstärkare för 200kr eller nått och kolla in till högtalaren och skicka på ett delningsfilter... han sa också att man hör när steget inte pallar mer big_smile skulle ni rekomendera detta istället?

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

31 Inlägg
23 januari 2008
#8
jag gjorde som du sa sisst ett tag. alltså jag hade en vanlig förstärkare där jag satte i ett delningsfilter..funkade kanon bra men min förstärkare var kasnke lite för klen igentligen. nu har jag ist ett slutsteg som jag driver med en transformator funkar skitbra:), transformatorn kostade 999kr på kjell
&company



Sök