Dåliga dagar, klå de här om ni kan...

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
23 januari 2008 · 938 Inlägg

Dåliga dagar har alla nån gång ibland, vissa har dom kanske oftare än andra, å ja måste vara en av dom andra... 

Började med att man kom 10 minuter sent till jobbet imorse, sen skulle ja köra umeå, som ja absolut inte hittar nåt vidare, tillsammans med en ny praktikant, som inte heller hittade. Tur de finns gps...
På e4 4 mil söder om umeå tappar ja en ostbit från mackan på tröjan, å när ja kör ner rutan för å sedan kasta ut ostbiten, så lyckas ja ju såklart gå lite för långt åt vänster å slå i mitträcket... Pinnarna yrde å lastbilen fick lite skador, bland annat sprack kofrångarn, dimljuset, nedre fotsteget slets lös å navkapseln blev en aning knövlig...  Underkörningsskyddet fick även det en liten smäll, samt bakre stänkskärmar och stödaxelns navkapsel...
Ringde chefen för å meddela han å sedan vägverket för att anmäla skadan på mitträcket...
Körde vidare mot umeå, marginellt sen än så länge.  Första kunden hade såklart fått en sak fel, andra likaså, plus nån halvfull snuskig dricka(fel på bryggeriet nånstans å iget ja kan göra nåt åt...). Ställe nr.3 kommer ja såklart mitt i lunchrusningen å får vänta ett tag på betalning... Stäle nr.4 hittar ja inte, så tar nr.5 före, å kommer sedan mycket försenad till nr.4... Missnöjd kund å missnöjd chef... Löste sej dock utan problem.
Kör vidare utan några problem, å lämnar umeå 2 timmar senare än planerat. Lyckas köra in några minuter på vägen hem, men är ändå hemma 1,5-2 timmar senare än planerat...
Stressad chef jagar på en å vill prata lite på kontoret när man lossat klart tompallarna... Får då veta att ALLA kunder ringt å klagat på mej idag, å skällt ut chefen, som i sin tur skällt ut lagerpersonalen, allt tackvare mej...  Fick dock inte veta vad ja gjort för fel å varför dom varit missnöjda, de ville han inte diskutera/prata om med mej...  Kan ju säjja att de var 2-3 kunder av 13 där de jävlades lite, inte alla!
Får veta att ja inte behöver komma imorgon, min timanställning är slut, ja får sparken med omedelbar värkan... 
Har kört extra på timtid sen augusti, så nu efter 6 månader får man sparken på helt lösa grunder, vet inte ens vad jag har gjort för fel... Känns en aning surt, även om ja inte riktigt trivts på företaget alla gånger, de kom ju helt utan förvarning, så nu är man arbetslös igen... Å ingen a-kassa har man heler, skitkul var ordet...  Men vad ska man göra, är väl bara å bita ihop å ta nya tag å söka nytt bätre jobb...

För er som inte förstått de så körde ja fram till idag ut matvaror å dylikt till restauranger å pizzerior i mellannorrland, med utgångspunkt från sollefteå...


Så nu vet ni hur min dag varit, men nu vill ja höra hur de gått för er andra, nån fler som haft en lika trevlig dag? Både krockat å fått sparken? Skriv å berätta å få mej å må lite bättre, å inte känna mej lika ensamt dum...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Hamilton
23 januari 2008 · 8 865 Inlägg

Jäkla otur, men att äta och köra samtidigt är ju som att be om problem.

Fotograf på tierpidag.se
E30Tompa Rörpulare
23 januari 2008 · 1 453 Inlägg

usch... inge vidare.. bara hoppas de löser sig!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
23 januari 2008 · 938 Inlägg

Hamilton skrev:
Jäkla otur, men att äta och köra samtidigt är ju som att be om problem.

Kan väl kanske va sant, men om de inte hade vare för den där jä-la ostbiten hade de gått bra me mitträcket iaf tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
putte-p
23 januari 2008 ·

*Du var 10 minuter sen.
*Kör i mitträcket och river upp pinnar och vajrar samt skadar lastbilen pga en ostbit på tröjan.
*Försenad till kund nr 4 som ringer chefen din och är tokig. Missnöjd kund och missnöjd chef ÄR problem.
*Alla kunder har ringt och klagat till din chef som i sin tur skäller ut lagerpersonal.

Man kan kanske anta att chefen var i psykisk obalans och gjorde en förhastad slutsats när han sparkade dig smile

Super_Micke Bildrulle
23 januari 2008 · 499 Inlägg

Låter som en kass chef. Visste han inte att du inte var riktigt hemma på den turen? Och har ändå inte överseende? Hade min chef varit sån här hade jag klappat till honom redigt bra. Nu har ju jag tur och har en riktigt bra chef.

Trist med jobbet ändå, kruxet med just timanställning är ju att man är behovsanställd och därför kan chefen utan problem helt plötsligt säga att dom inte har mer behov av dig... Synd men sant...

Lider med dig hur som haver

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
Nattugglan Idiot..
23 januari 2008 · 285 Inlägg

Du borde testa att nypa dig och kolla om du vaknar upp ur den mardrömmen.
Hade jag varit din chef så hade jag gett dig en chans till för alla kan göra fel/ha en dålig dag.

Men en sådär dålig dag lär du nog aldrig få igen.. Så du kan ta det lugnt

BMW635_Robban
23 januari 2008 · 1 277 Inlägg

Har samma yrke....ALLA inblandade vet att vad som helst kan hända längs med vägen. Snökaos, olyckor och vägarbeten, Typ.

Jag hade blivit förbannad på dem som blivit arga på mig...jag drar mig inte för att käfta så länge jag inte gjort fel.

De kan inte pressa dig till att köra för fort och leka med andras liv för ett par ingredienser...

Chefen har inga rättigheter att kicka dig på det sättet. DU har väl minst 1 månads uppsägning och ett kontrakt att följa??
Även om det nu inte är så trevligt att gå tillbaka till jobbet efter detta så har du enligt reglerna jobbet kvar vad jag vet.

Lycka till!

FARFAR
23 januari 2008 · 80 Inlägg

BMW635_Robban skrev:
Chefen har inga rättigheter att kicka dig på det sättet. DU har väl minst 1 månads uppsägning och ett kontrakt att följa??

Räknas timanställning som visstidsanställning?



Hoppas det löser dig bra för dig! Surt som fan och grymt dåligt gjort av din chef

Legolol
23 januari 2008 · 169 Inlägg

Har väll för mig att det står i arbetskyddslagen, att är man på ett å samma ställe i 6 månader sammanhängande arbetstid. Så blir man automatiskt anställd, typ inte prov anställd utan fast. För under dessa sex månader har företaget god tid på sig att besluta om du är lämplig för dina arbets uppgifter. Är du fackligt anslutet så ring till dem be om råd förklara din situation för dem och se om dem inte kan hjälpa dig. Jag vet inte om jag har rätt angående det där med 6 månadet o.s.v men det är värt att kolla det iaf.

Och så ville jag bara säga jävla skit chef, han borde vara medveten om vad som kan inträffa under resans gång o.s.v och har inte rätt att ge dig sparken utan andledning. Du måste ha en förklaring och ett skrifftligt som säger varför och när din uppsägning gäller för du har minst 2 veckor uppsägning om du inte gjort nått kriminellt o.s.v. Hoppas det löser sig för dig.

P.s rätta mig gärna om jag har fel.

mvh Daniel

Om en scitzo hotat att ta livet av sig är det gisslan drama då?
Volvo Amazon "RaTzOnEn" (1969)
newBadboy
23 januari 2008 · 340 Inlägg

Kålhuvud till chef, ingen tvekan. Har han gjort fel? tyvärr inte, en timanställd kan bli uppsagd från dag till dag. Motivet är väl kanske det som du kan ifrågasätta...

OverBoosted AUTOBAHNRASER
23 januari 2008 · 3 804 Inlägg

asså.. visst alla kan ha en dålig dag... men om man kommer försent till jobbet och smäller bilen och kommer försent till alla kunder är det väl la inte så konstigt att chefen lackar? i usa hade du ju fått sparken bara efter förseningen.


Bmw osv..
Martin 9-3 Fisketokig
23 januari 2008 · 2 997 Inlägg

Jäklar vilken dag.

Hoppas det löser sig.

Vet hur det känns att sitta utan ersättning om man inte har jobb...

Har haft samma arbetsgivare i 2,5år men fortfarande ingen rätt till A-kassa eller någonting alls...

Sånt är livet.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Super_Micke Bildrulle
23 januari 2008 · 499 Inlägg

Legolol skrev:
Har väll för mig att det står i arbetskyddslagen, att är man på ett å samma ställe i 6 månader sammanhängande arbetstid. Så blir man automatiskt anställd, typ inte prov anställd utan fast. För under dessa sex månader har företaget god tid på sig att besluta om du är lämplig för dina arbets uppgifter. Är du fackligt anslutet så ring till dem be om råd förklara din situation för dem och se om dem inte kan hjälpa dig. Jag vet inte om jag har rätt angående det där med 6 månadet o.s.v men det är värt att kolla det iaf.

Och så ville jag bara säga jävla skit chef, han borde vara medveten om vad som kan inträffa under resans gång o.s.v och har inte rätt att ge dig sparken utan andledning. Du måste ha en förklaring och ett skrifftligt som säger varför och när din uppsägning gäller för du har minst 2 veckor uppsägning om du inte gjort nått kriminellt o.s.v. Hoppas det löser sig för dig.

P.s rätta mig gärna om jag har fel.

mvh Daniel

Inte nödvändigtvis. Beror helt på vad som står i hans anställningsavtal. Jag själv är timanställd vid behov tillsvidare (inte ens banken fattar det där fullt ut).  Jag har rent teoretiskt 2 veckors uppsägning, men företaget kan ju säga "Nej, nu har vi inget behov av dig mer, tyvärr. Tack för allt". Inte mycket facket kan göra om man är behovsanställd, dom förstår ju troligen den egentliga anledningen till uppsägningen, men dom måste kunna bevisa det. Men skadar ju aldrig att höra sig för hos dom.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
Patte_88 The Vikingrocker
23 januari 2008 · 53 Inlägg

Dålig dagar har jag ju haft men just under en månad hände fan allt, börja med att man får gå hem från jobbet pga brist på arbete, helgen efter det slår man upp ett jack i pannan och får till följd ett fult ärr, sen går det typ 2 veckor får vi lov att ta bort vår äldsta hund och 1-2 dar efter det så ryker mitt körkort, suck

Sorgen brinner i hans bröst, segerns sötma ger ej tröst. Liv han ger och liv han tar, skuld till döden allt han har. (Hel - Valkyriors Dom)
FireTraXX DFFL
23 januari 2008 · 9 020 Inlägg

putte-p skrev:
*Du var 10 minuter sen.
*Kör i mitträcket och river upp pinnar och vajrar samt skadar lastbilen pga en ostbit på tröjan.
*Försenad till kund nr 4 som ringer chefen din och är tokig. Missnöjd kund och missnöjd chef ÄR problem.
*Alla kunder har ringt och klagat till din chef som i sin tur skäller ut lagerpersonal.

Man kan kanske anta att chefen var i psykisk obalans och gjorde en förhastad slutsats när han sparkade dig smile

Tror också att han bara var uppe i varv när han pratade med dig.
Det är jävligt irriterande att få samtal om förseningar från kunder, skador på lastbilarna och att du var sen till jobb från första början är ju inget som hjälper.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Legolol
23 januari 2008 · 169 Inlägg

Bror min fick cancer i lillhjärnanförra året, dem trodde dem hade fått bort den med hjälp av strålnig, men icke i dag hade den börjat växa igen. Han har fru å 3 barn roligt värre suck livet är bra jävla orättvist

Om en scitzo hotat att ta livet av sig är det gisslan drama då?
Volvo Amazon "RaTzOnEn" (1969)
Kirre
23 januari 2008 · 2 122 Inlägg

kör också lastbil på samma vis och kunderna är fan aldrig nöjda om de tycker att man ska vara där 8 så ska man vara där klockan 8 och sen äre 10st som ska ha grejerna 8, och om man är 10 i 8 nånstans då blir de ett jävla liv över de

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
24 januari 2008 · 938 Inlägg

BMW635_Robban skrev:
Har samma yrke....ALLA inblandade vet att vad som helst kan hända längs med vägen. Snökaos, olyckor och vägarbeten, Typ.

Jag hade blivit förbannad på dem som blivit arga på mig...jag drar mig inte för att käfta så länge jag inte gjort fel.

De kan inte pressa dig till att köra för fort och leka med andras liv för ett par ingredienser...

Chefen har inga rättigheter att kicka dig på det sättet. DU har väl minst 1 månads uppsägning och ett kontrakt att följa??
Även om det nu inte är så trevligt att gå tillbaka till jobbet efter detta så har du enligt reglerna jobbet kvar vad jag vet.

Lycka till!

Om ja säjjer såhär, chefen är inte svensk, har inte lastbilskort, å har ett jävla humör å temperament...

Grejjen är ju den att han tål inte att man säjjer emot han, man ska bara säjja ja å göra ALLT han säjjer utan å blinka...  Gör man inte så så åker man ut, enkelt.  Ja har ju såklart öppnat käften en eller två gånger för mycke när de har varit nåt fel, å fått utskällning för det...  BLa. sagt att de var dumt å skicka två bilar åt samma håll när de rymms på en, å att de finns andra ställen som de är bättre att dom kör med lilla bilen... Tacken för de var att ja fick köra allt själv, skitbra!
Hade ju såklart inte skrivit på ett enda papper, så han gör ju som han vill med mej, å facket är man ju inte heller med i då de är första jobbet å från början tjänade jag väl ca 3000 per månad å ansåg mej inte ha råd me fackavgifter å a-kassa avgift...
Förövrigt så hade han fixat en ny chaufför tills idag när ja var in för å räkna ihop mina timmar å typ säjja hej till dom andra jobbarkompisarna... Sånt blir man ju alltid glad över mad

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
24 januari 2008 · 938 Inlägg

FireTraXX skrev:

putte-p skrev:
*Du var 10 minuter sen.
*Kör i mitträcket och river upp pinnar och vajrar samt skadar lastbilen pga en ostbit på tröjan.
*Försenad till kund nr 4 som ringer chefen din och är tokig. Missnöjd kund och missnöjd chef ÄR problem.
*Alla kunder har ringt och klagat till din chef som i sin tur skäller ut lagerpersonal.

Man kan kanske anta att chefen var i psykisk obalans och gjorde en förhastad slutsats när han sparkade dig smile

Tror också att han bara var uppe i varv när han pratade med dig.
Det är jävligt irriterande att få samtal om förseningar från kunder, skador på lastbilarna och att du var sen till jobb från första början är ju inget som hjälper.

Förstår ju såklart att chefen inte är glad för de som hänt, givetvis. 
Var in idag för å säjja hej till dom andra jobbarkompisarna å skulle räkna ihop nå timmar å prata nå ord me chefen. Han erkände då att han varit stressad å uppe i varv igår, men nu hade han fixat en ny chaufför tills idag(inte den praktikant som var med igår utan en helt ny kille)...
Angående att alla kunder hade klagat så kan ja säjja med 99,99999% säkerhet att han ljuger. Han har ljugit förut, så de skulle inte vara nåt nytt. Var inte heller så att alla kunder klagade till mej, utan de värkade helt nöjda, alla utom då en som ja var sen till, och nån som var missnöjd med att de fattats saker, nåt som ja inte kan göra nåt åt då de inte är jag som lastat... det förstog även kunden.

Anlednigen till att jag fick sparken tror jag beror på att jag vid några tillfällen sagt emot chefen när de har varit nåt fel i planeringen å sånna saker... Chefen tål nämligen inte att man säjjer emot han, man ska bara hålla käften å göra allt han säjjer, utan å blinka, å hur går de när han planerar dumt å ibland även fel... Då blir de ju ändå skit av alltihopa när ja ja kör ut varorna dagen efter å man blir sen...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang