2912
Sök

Käpa min fösta bil, under 10k. Förslag?

Toyaddict
241 Inlägg
25 januari 2008
För dom pengarna är det nog vettigast att köpa en japanare big_smile Billiga och driftsäkra om det är det man är ute efter.. Min senaste "gamling" Nissan Micra -85 var en riktig pärla men inte så värst kul kanske tongue
Annars som tidigare talare sa; starlet bakhjulsdriven! Mycket piggare än vad man kan tro!! Och kult som fan big_smile Starlet, framhjulsdriven är oxå en pärla wink
Annars finns ju celica eller celica supra (sexa, bakhjulsdriven) men då drar försäkringen iväg..
Lite partisk är jag nog big_smile

Mazda RX7 Turbo II -88
Toyota Corolla Tsport -05
Toyota Supra turbo mkIII -89 R.I.P

huh?
10 427 Inlägg
25 januari 2008
Köp en så rostfri Volvo 740, Saab 900/9000 eller VW Golf/Passat som möjligt för dom pengarna smile

Tycker japanska bilar rostar bort allt för fort, inte för att Volvo/Saab/VW inte rostar.
Men är definitivt värre på japanare.

45 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
men vad tycker ni om bmw 5xx serie, finns så många under 10k, men de kostar minst ett par gånger det priset att äga i ett halvår, eller?

exampel:   http://www.blocket.se/vi/14935073.htm?ca=23_6_s    ganska snygga.....
Senast redigerat av Exterminator (25 januari 2008)

Makaronborrare
993 Inlägg
25 januari 2008
Köp en Bmw 318/518. Visst det är ju inga raketer som gör en till kung vid rödljusen precis men det är jävligt mycket bil för pengarna. Rankar fortfarande min BMW 518is E28 som den bästa bilen jag haft. Det var bara att tanka och fylla på olja. Aldrig något krångel. Sen så är dom inte särskilt dyra att äga heler

559 Inlägg
25 januari 2008
Skall du bara ha en bil att åka i så köp en Citroen.
Har haft ett antal olika modeller. Sköna att åka i och rätt lätta att skruva med.
Sen finns ju Citroenakuten.nu sveriges bästa märkesforum.
http://www.blocket.se/vi/13077167.htm?ca=8_s

Toyaddict
241 Inlägg
25 januari 2008
steifan skrev:
Köp en så rostfri Volvo 740, Saab 900/9000 eller VW Golf/Passat som möjligt för dom pengarna smile

Tycker japanska bilar rostar bort allt för fort, inte för att Volvo/Saab/VW inte rostar.

Skulle sett min micra -85, i stort sett ingen rost.. Absolut inget under bilen!!
Klockren!! En riktig pärla big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/52471/240820_3iiupj.jpg

Mazda RX7 Turbo II -88

Smålänning
7 887 Inlägg
25 januari 2008
rosten1000 skrev:
Skall du bara ha en bil att åka i så köp en Citroen.
Har haft ett antal olika modeller. Sköna att åka i och rätt lätta att skruva med.
Sen finns ju Citroenakuten.nu sveriges bästa märkesforum.
http://www.blocket.se/vi/13077167.htm?ca=8_s

Sen beror det ju på vilken cittra med wink Pajar broms, styr eller fjädrign så har man att göra att tag... Dock håller jag med om att det faktiskt är ganska bra bilar om man står ut med rost och lite elfel.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

804 Inlägg
25 januari 2008
Min 306 1,4 -95 kostade 10papp för 2år sen, billig skatt och försäkring, dricker runt 0,65l/mil och under de 4000mil jag kört har det enbart varit service + bromsbyte. Kanske kan vara något?

559 Inlägg
25 januari 2008
twin_cam skrev:
Det beror det ju på vilken cittra med wink Pajar broms, styr eller fjädrign så har man att göra att tag... Dock håller jag med om att det faktiskt är ganska bra bilar om man står ut med rost och lite elfel.

Rost har jag aldrig haft problem med. Det är ju helgalvat. Så jag har aldrig fått en anmärkning på det.
Då har jag ändå ägt 2st XM, 1st BX och en ZX. Alla från tidigt 90 tal. Har just nu en XM kombi -93  med 33 000 mil på mätaren och en ZX -92 som har rullar 21 000 mil. Båda i princip helt rostfria. Så det är ju inga välskötta lågmilare precis.wink Vi bor ju inte heller i Norrland utan det är saltade vägar överallt där vi åker.
Tjejen och jag kör ca 4000 mil var om året.

Bromsarna på BX är kassa. Men övriga modeller är inga problem. Funkar som en gammal volvo.

Styrning? Visst har jag bytt några styrleder men det får man ju göra på alla bilar.

Fjädringen? Gasfjädringen är ju genial och väldigt lättmekat. Då är det betydligt krångligare med vanliga fjäderben. Gasklockerna håller ca 20 000 mil. Sen är det bara att byta dom. Men det gör man ju på 5 minuter.

Tyvärr så drabbas man ibland av elfel. Verkar vara ett litet problem som Citroen har dragits med i många år. Men om bilen skall kosta max 10 000:- så får man nog göra som jag. Axeptera att centrallås och liknande slutar att fungera och bara fortsätta att köra. Utan att hänga upp sig på sånna småsaker.lol
Senast redigerat av rosten1000 (25 januari 2008)

1 833 Inlägg
25 januari 2008
Jag köpte mig en Mazda 323f som förstabil.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

huh?
10 427 Inlägg
25 januari 2008
supratjejen skrev:
steifan skrev:

Skulle sett min micra -85, i stort sett ingen rost.. Absolut inget under bilen!!

Jojo, finns ju alltid mycket välvårdade exemplar smile
Min mor hade en vit Suzuki Swift -92:a för nåt år sen,
såg rätt okej ut i början, men efter 1½ år var det rost överallt.
Hon är dålig på att tvätta dock wink

Men att asiatiska bilar har sämre rostskydd än europeiska dras väl tillverkarna med än idag. roll

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
25 januari 2008
trådskaparen har PM

du bör köpa volvo 740, cool

26 Inlägg
25 januari 2008
Jag håller primärt på att du införskaffar dig en Golf som första bil, lätt mekad, lätt körd men tyvärr kör alla i dom...

Dock finns det alternativ som jag upplevt som superb'a första-bilar...

* Toyota Corolla 87-90års modell
* Toyota Celica före ca -90års modell
* Peugot 205

Helst skall dessa vara GTI'or...

Finner man bara en som går genom besiktningen så har man en bil att meka, leka & modda...

Lycka till i ditt sökande...

*Tillägg:
Rost i denna prisklassen är nästan ett måste... Bara att blästra bort...!
Lacken håller ju knappast någon standard den heller vilket gör att du kan lacka hemma och sedan rekonda så lär man knappt kunna se nån skillnad...
Senast redigerat av Dwarf-Lord (26 januari 2008)

804 Inlägg
25 januari 2008
steifan skrev:
Men att asiatiska bilar har sämre rostskydd än europeiska dras väl tillverkarna med än idag. roll

Dra inte alla över en kam, mercedes suger ju fortfarande när det gäller rost (inte ovanligt med mercor från slutet av 90, början på 2000 med sönderrostade fjäderskålar osv = farligt), medans toyota från mitten av 90talet kan vara så gott som rostfria, så det är inte typiskt asiatiska bilar.

Toyaddict
241 Inlägg
26 januari 2008
steifan skrev:
supratjejen skrev:
steifan skrev:

Dras med än idag tror jag inte dom gör.. Idag är det nog lika vad gäller rost iaf om man ser på garantin..
Men jag ser oxå den klara fördelen av trevligare verkstad!!
Som tex: min corolla -00 drog för mycket soppa, kompisens dator hittade inget.. Fick två felsökningar gjorda gratis på studs (två olika dagar) på toyota i norrköping!!
Dom hittade felet: luftmassmätaren. Självklart köpte jag en ny av dom.. Bilen går klockrent nu!!
Det är inte bara bilen som ger intrycket, det behövs en bra verkstad oxå smile Vilken annan märkesverkstad är så schyssta?

Mazda RX7 Turbo II -88

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
26 januari 2008
Fast frågan är ju hur stor nytta man har av en märkesverkstad till en bil i 10 000 kronorsklassen?

Toyaddict
241 Inlägg
26 januari 2008
steifan skrev:
supratjejen skrev:
steifan skrev:

92 är mycket senare än -85... Och btw ser jag suzuki som den udda japanen! Har haft en suzuki båge och den var ganska dålig... Att micra och corolla är classic kvalitet är ju ingen nyhet..

Min första "egna" bil var en celica -88,, Kul som fan och det är det första bilen ska va! Jag kommer ihåg att jag ville köra hela tiden.. Soppan kostade typ 8kr då men jag körde upp 2000/mån iaf big_smile
Jag var tom lycklig i starleten men i celican var jag crazy!!
I supran når jag en annan dimension och extas!!
Har jag nämt att jag älskar min bil wink

Mazda RX7 Turbo II -88

559 Inlägg
26 januari 2008
Dwarf-Lord skrev:
Jag håller primärt på att du införskaffar dig en Golf som första bil, lätt mekad, lätt körd men tyvärr kör alla i dom...

Dock finns det alternativ som jag upplevt som superb'a första-bilar...

* Toyota Corolla 87-90års modell
* Toyota Celica före ca -90års modell
* Peugot 205

Helst skall dessa vara GTI'or...

Gamla GTI bilar brukar vara rätt slut. Oftast har dom ägts av diverse vildhjärnor som gjort allt dom kan för att köra slut på dom. Så jag skulle aldrig köpa en GTI bil för 10 000:-

junsele
248 Inlägg
26 januari 2008
Du får "käpa" en audi 80. går billigt ca.0,65-0,70 l/m, delarna är snorbilliga, bra värme på vintern, galvaniserad kaross håller rosten borta och du slipper brudar som bara vill ha dej för bilen. Min har gått 30000 mil och drar inte en droppe olja, den bara går och går......

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
26 januari 2008
Jag skulle nog ha satsat på en golf. Billig dra lite bensin och är pålitlig.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Sök