sport camshaft till en liten bil!

nagasaki.020
7 december 2005 · 311 Inlägg

Halo halo.

Är det nån som har erfaranhet om cams eller va det nu heter på det svenska riksspråk, den som pressar ner valven?
Jag funderarde om de kan va värt till min 10 valvade audi 90... liksom är det nån som har det eller? ÄR DET VÄRT?? GÖR DET NÅN EFFECKT??

Senast redigerat av nagasaki.020 (7 december 2005)

Germax
7 december 2005 · 12 086 Inlägg

Kamaxel heter det på svenska smile och valves heter enkelt ventiler på svenska. Kamaxeln är en avsevärd pryl för motorns karaktär. Den avgör hur länge och hur mkt luft och avgaser som ska släppas in/släppas ut. Det finns ingen färdig optimal kamaxel utan man tillverkar olika varianter för olika ändamål. allt beroende på när du vill ha effekten hur du vill ha den, om du har turbo lr inte.

För att få den optimala kammen för en motor med viss utrustning och kännbart ändamål krävs ofta mkt laborering och de stora killarna håller ofta måtten hemliga.

Nu är det så att för att vanliga dödliga ska kunna utnyttja fördelarna med en trimkam så tillverkas det kamaxlar som ger bättre effekt lr är utformade så de ska va optimala för en viss setup i motorn.

Att köpa trimkam brukar va aktuellt ungefär efter att man portat topplocket lr i samma veva då man ändå har toppen borta. Att byta kamaxel är ganska omständigt och är ingen förstmodd man brukar göra. Kläm på de gamla vanliga.. bättre flås i motorns ändar, är du inte nöjd då kan man börja kolla på planing/portning va topp och ev kambyte.. men ska du lämna bort sakerna får du räkna med många tusenlappar. ..plus kammen då.

BoostLogic
7 december 2005 · 272 Inlägg

Hmm, inte om du inte vet vad en trimkam gör ska du nog inte ens fundera på att sätta dit den. Möjligen lämna bort det. Men det är inte heller att fundera på om du inte byter till hårdare fjädrar, annars lär få ventilsläpp när du varvar lite (som du oftast måste göra för att kammen ska få visa sitt rätt jag) och ventilhuvet far ner och kysser kolven..

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris
nagasaki.020
17 december 2005 · 311 Inlägg

Tack för svarena jag har blivit upplyst smile!

Jag får väl antagligen lämna in kräket på nått ställeså att jag kan kalla "henne" för älskling

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang