6040
Sök

Vad kan vara fel? (740 framvagns fråga)

539 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
Tjenare..

jag går rakt på sak:P.. högra däcket står rakt och vänstra pekar åt vänster. det börja väll med att jag small i ett träd så jag krökte moment staget på vänster sida.. så nu är det bytt men ändå så står vänster däck å pekar åt helt fel håll, och ja har fått slut på ideér om vad det kan vara för nått:S... jag har dubbel kollat och det är inget mer stag som är krökt:S...

nån som ahr ideér om detta problem?..

MVH

5 089 Inlägg
539 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
ja men det ska man ju kunna göra sj, lr?tongue.. men styrstaget är inte krökt så jag fattar inte hur det ha kunna blitt så bara så där...

MVH

5 089 Inlägg
26 januari 2008
när du gör en hjulinställning blir det rätt ner på tiondels millimetern. och det hjälper inte med att mäta gängerna från ena sidan och göra rätt på andra sidan.

kan ha vart så att bilen har vart av vägen förr å det har gjorts en hjulinställning med ett krökt momentstag och nu när du har sattit på ett rakt så har det blivit fel.

\Lindgren

3 235 Inlägg
26 januari 2008
När man byter delar som har med styrningen att göra (som spindelleder, styrleder, stötdämpare mm) ändras inställningarna på framhjulen. Detta måste man åtgärda genom en hjulinställning.
Själv kan man nog inte göra det bra nog, utan drå till en firma som gör det, kostar ganska mycket, men är värt det pga däckslitage. slitage på hjullager, drivknutar, ev växellåda...

375 Inlägg
26 januari 2008
Du för göra en tillfällig hjulinställning och justera vid styrstaget.
Finns billiga firmor som gör hjulinställningar.

Var hos meca verkstad och dem tog 800kr.
Jobbet var klart på 1 timme

539 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
Andreas_ace skrev:
Du för göra en tillfällig hjulinställning och justera vid styrstaget.
Finns billiga firmor som gör hjulinställningar.

Var hos meca verkstad och dem tog 800kr.
Jobbet var klart på 1 timme

har aldrig skruva styrstag, hur gör jag det tillfälligt?

MVH

375 Inlägg
26 januari 2008
http://www.bikeguide.se/styrlager/6.jpg

"stången" är ett styrstag, sedan sitter det en sk låsmutter, och slutligen styrled.
Du kan lossa låsmuttern, denna sitter hårt som satan då dessa ska dras åt med 70nM ( 7kg)
När man ut denna lite så kan man "snurra" på styrstaget. Detta gör att du får hjulet att vridas in eller ut.
När du känner dig nöjd så skruva så muttern låser sig. Och den ska sitta hårt.
Dock så bör du åka till en verksatd som gör en framvagnsinställning, annars kommer du slita däck.
Senast redigerat av Andreas_ace (26 januari 2008)

1 311 Inlägg
26 januari 2008
om det inte är så att infästningen till bärarmen flyttats inåt och i sin tur tvingar centrum av hjulet inåt och den bakre delen av hjulet (den som styrstaget sitter på) sitter som den alltid gjort vilket ger en sned hjulvinkel!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Sök