3 av fyra cylindrar går

Lindström Envis optimist
8 december 2005 · 454 Inlägg

Som rubriken säger så går min scirocco bara på 3 burkar nu. Har bytt tändstift och har provat byta mellan tändkablarna och det funkar ändå inte. Vad tror ni kan vara problemet?

Jag funderar på om det kan vara brytarspetsar som måste bytas. Hur gör man det enklast? Läste om att man ska rulla bilen tills de är så "öppna" som möjligt för att ställa in rätt. Skulle uppskatta om nån ville förklara vad de gör och hur man byter.

StiFf Wankel
8 december 2005 · 1 080 Inlägg

en liten ide bara...min pegga gick bara på 3 cylindrar förut, det hade blivit kondens vid tändstiften..isf borde det bara vara att blåsa ur med tryckluft och sedan torka bort det sista du kommer åt..

MDS Västerås
Drönirettab
8 december 2005 · 21 761 Inlägg

Har du kollat fördelarlocket?

Senast redigerat av Drönirettab (8 december 2005)

Lindström Envis optimist
8 december 2005 · 454 Inlägg

Nope har inte kollat fördelarlocket. Är rätt nybörjare än vad gäller motorn. Vad ska jag kolla?

turbo_e36
8 december 2005 · 61 Inlägg

kolla så dom små stiften på insidan av locket är hela och inte slitna ,, om något av stiften är kass\slitet så kan de göra så motoen inte tänder på just de stiftet

De är bara olyckliga människor som inte kör bmw
Drönirettab
8 december 2005 · 21 761 Inlägg

När du ändå kollar locket så är det bäst att ta en titt på rotorn också. Om det är svart och bränt på kopparn så kan du fila med en fintandad fil tills den blänker.

Lindström Envis optimist
8 december 2005 · 454 Inlägg

Nja dom såg rätt okej ut ändå. Var väl en del smuts på dom men. Kanske borde köpa ett nytt fördelarlock hursomhelst. Såg att det kosta under hundra spänn. Men vad kan det annars vara?

turbo_e36
8 december 2005 · 61 Inlägg

de enklaste för att kolla vilken burk den inte går på är att du
startar motorn
drar av tex tändkabeleln till 1 cyl
går den sämre så tänder den bra där så fortsätter du med nr 2-3 osv ,, när du inte märker nån skillnad på motorgången så är de den burken som inte får gnista.

De är bara olyckliga människor som inte kör bmw
Lindström Envis optimist
8 december 2005 · 454 Inlägg

Jo det har jag gjort å jag vet vilken det är som inte går. Har också provat byta tändkabel med cylinder brevid å den går ändå inte så då borde det ju inte vara det iaf.

turbo_e36
8 december 2005 · 61 Inlägg

ja då vet du att felet är längre fram i systemet ,, typ fördelare ,
kolla även brytare ,, brukar bli en beläggning eller fördjupning på de lilla stiftet som ger fel avstånd på brytaren ,

om de finns belänning så prova att försiktigt slita bort den med en fil , annars byt brytare

De är bara olyckliga människor som inte kör bmw
carawelle
9 december 2005 · 460 Inlägg

Spricka i fördelarlocket
kan vara en otät eller defekt avgasventi i topplocket
eller att kamremen kan i en del fall få motorn att gå på tre cylindrar.

Lindström Envis optimist
9 december 2005 · 454 Inlägg

Okej ska prova byta brytare. Hur gör man enklast?

turbo_e36
9 december 2005 · 61 Inlägg

fråga tex på mekonomen när du köper nya brytare ,, är lite lite olika beroende på hur fördelaren ser ut ,, vet inte exakt hur den ser ut på din ,

De är bara olyckliga människor som inte kör bmw
Lindström Envis optimist
9 december 2005 · 454 Inlägg

Ok. Får prova det också senare om det inte hjälper.
Turbo_e36: Jo jag får väl göra det eller leta reda på en kompis som vet

Lindström Envis optimist
9 december 2005 · 454 Inlägg

Har bytt fördelningslock, brytare och tändkabeln till den cylindern som inte gick. Tycker att det är en liten skillnad nu om man drar av tänkabeln på den nu när motorn är igång. Men det är ju inte i närheten av skillnade mot när man drar av den första(alltså närmast fördelningslocket)

Jag tycker att det märks mindre och mindre skillnad från första till andra osv. Ska det vara så eller ska man höra lika stor skillnad på alla?

turbo_e36
9 december 2005 · 61 Inlägg

precis ,, men de är inte alls svårt bara ta reda på vilket avstånd den ska vara , de fixar du

De är bara olyckliga människor som inte kör bmw
Lindström Envis optimist
9 december 2005 · 454 Inlägg

Har en gammal reparationsbok som säger att det ska vara 0,4 när brytaren är som mest öppen. Låter det rimligt? Tycker det låter lite...

rickard10735 Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
9 december 2005 · 236 Inlägg

just detta fel hade en kille jag kände
han hade så att den drog tjuvluft vid insuget
och den gick ganska normalt vid högre varv och gick orent på låga varv på en cylinder.
hans fel var en spricka på insugningspackningen
testa med lite startgas och spreja runt försiktigt kring insuget
varvar den upp så har du felet där.
Men annars äre det ju det vanligaste felet att det är trasig topplocks packning
iså fall låna en kompressionsmätare och se vad du får för resultat
Mvh
Rickard

Saab 99 "Custom Cab Version 2." (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 3." (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 1" (1969)
Lindström Envis optimist
9 december 2005 · 454 Inlägg

OK. Jag hoppas fortfarande att det är brytaravståndet som är fel. Vill inte börja byta topplockpacking. Men vi får väl se hur det går ikväll om jag får den att gå bra.

Drönirettab
9 december 2005 · 21 761 Inlägg

0,4 mm i brytaravstånd låter mycket rimligt, samma avstånd som på tex volvomotorer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang