1889
Sök

HJÄLP: Vägkameran tog mig när jag körde morsans bil

Gödseldräng
4 529 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
som topic
låg runt 110 på 90 väg men kan varit över sadneutral
vem är det som får böterna och eventuelt blir av med kortet ?
bilden togs kl 4 på natten ca 20 mil härifrån ^^
men undrar såklart om det är jag som blir av med kortet
(haft det i en veckan) eller om det är morsan
och om morsan blir av med det hur lång tid brukar det ta innan man får tillbaka det
hon har haft körkort i 30år och aldrig blivit tagen för fortkörning

behöver verkligen få reda på detta
har inte kunnat sova och kallsvettas som fan neutral

2 201 Inlägg
2 februari 2008
tror i alla falla inte du blir av med kortet

om du bara haft kortet så råder jag dig till att vara försiktigare  smile

Stålmannen
465 Inlägg
2 februari 2008
Tror att dom skickar böterna till föraren om han/hon kan identifieras, annars blir det bilägaren tror jag.

Got VTEC?
1 593 Inlägg
2 februari 2008
Om det är din mammas bil så kommer ju böterna till henne, men om du blir av med kortet vet jag inte.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

422 Inlägg
2 februari 2008
blir böter...körde du inte över 120 så blir du inte av me kortet....bara böter..

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...

Gödseldräng
4 529 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
volvo740GL skrev:
blir böter...körde du inte över 120 så blir du inte av me kortet....bara böter..

jo jag vet att det blir böter under 120 men såg aldrig riktigt vad mätaren stog på

jo jag brukar ta det försiktigt för det mesta
men detta var en spikrak väg hur lång som helst och tänkte att man kunde köra lite snabbare
men så sket det sig förstås hmm

men vad skulle hända om jag nekar då ?

Colaberoende
1 219 Inlägg
2 februari 2008
Först och främst måste dom väl kunna se regplåten samt föraren för att kunna skicka ut böter.
Är det dåligt väder brukar inte kamerorna fungera så bra.
Är bilen reggad på din mor så kollar dom hennes körkortsfoto först. när dom ser att det inte är hon så kollar dom närmaste familjemedlemmar som har körkort.
Finner dom likhet då så blir det ett brev hem.

Du blir nog inte av med kortet men bötesbeloppen är nog rätt så saftiga.'Din mor kommer klara sig utan problem.

blacken
2 februari 2008
Team-Adolfsson skrev:
volvo740GL skrev:

jo jag vet att det blir böter under 120 men såg aldrig riktigt vad mätaren stog på

jo jag brukar ta det försiktigt för det mesta
men detta var en spikrak väg hur lång som helst och tänkte att man kunde köra lite snabbare
men så sket det sig förstås hmm

men vad skulle hända om jag nekar då ?

Du lade inte märke till skyltarna som varnar för trafikkameror?tongue

Gödseldräng
4 529 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
Ena skrev:
Först och främst måste dom väl kunna se regplåten samt föraren för att kunna skicka ut böter.
Är det dåligt väder brukar inte kamerorna fungera så bra.
Är bilen reggad på din mor så kollar dom hennes körkortsfoto först. när dom ser att det inte är hon så kollar dom närmaste familjemedlemmar som har körkort.
Finner dom likhet då så blir det ett brev hem.

Du blir nog inte av med kortet men bötesbeloppen är nog rätt så saftiga.'Din mor kommer klara sig utan problem.

ok jo det var jävligt dålig väder
regnade och snöade rätt mycket
morsan satt igämter och sov ^^

och blacken
jag kollade som fan efter sådana skyltar men det fanns inga

och morsan sa till mig att om detkommer på henne så kunde hon ta det efetsom hon nästan aldrig kör bil och hon får väl ändå tillbaka kortet ?
Senast redigerat av Team-Adolfsson (2 februari 2008)

3 125 Inlägg
2 februari 2008
Kan inte föraren identifieras blir det inga böter. Bilens ägare blir inte tvungen att betala.
De kolla registret på maka/sambo/barn och kan de se att det är du som kör så blir det böter.
Om de inte är säker på vem du är får din mor hem ett brev där hon ombeds tala om vem som kört bilen den aktuella tidpunkten. Detta är hon INTE skyldig att svara på.

Körkortet blir du av med om du kör fortare än 30km/h över skyltad hastighet, det kan även vara så att länsstyrelsen bedömer förseelsen som grov och då kan kortet ryka vid något lägre hastigheter med, men det är sällsynt, sker i regel om man gjort sig skyldig till flera andra förseelser tidigare.

Kan inte folk sluta gissa i trådarna om ni inte har en susning vad som gäller?
Senast redigerat av viccoA (2 februari 2008)

Höghöjds Tekniker
20 Inlägg
2 februari 2008
Tja fick dom ingen bild på den som körde så blir det ingenting.. den som står som ägare på bilen får inte ens veta om att du blivit knäppt.. om dom identiferar DIG på bilden så kommer böterna till dig annars blir det nerlagt om dom inte kan visa vem som KÖRT bilen då den kördes... så åker du med solskyddet nere så klarar både sig föraren å ägaren av bilen... BEPROVAT! om man säger så...

Gödseldräng
4 529 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
viccoA skrev:
Kan inte föraren identifieras blir det inga böter. Bilens ägare blir inte tvungen att betala.
De kolla registret på maka/sambo/barn och kan de se att det är du som kör så blir det böter.
Om de inte är säker på vem du är får din mor hem ett brev där hon ombeds tala om vem som kört bilen den aktuella tidpunkten. Detta är hon INTE skyldig att svara på.

Körkortet blir du av med om du kör fortare än 30km/h över skyltad hastighet, det kan även vara så att länsstyrelsen bedömer förseelsen som grov och då kan kortet ryka vid något lägre hastigheter med, men det är sällsynt, sker i regel om man gjort sig skyldig till flera andra förseelser tidigare.

ok tack för ett bra svar
hmm med min vanliga otur tror jag nog att jag kommer bli av med kortet neutral
men bara hoppas på att mätarn stog lite under 120
för en hastighetsmätare på en bil går väl inte exakt utan 2-3 kmh fel?
aja får hoppas jag klarar mig böter oroar jag mig inte för utan det är kortet

volvoraggare
4 776 Inlägg
2 februari 2008
bättre att vänta på den slutliga domen i stället för att gissa sig fram.men vad jag hört förr så ska ju böterna gå till den som bilen är skriven på.

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Höghöjds Tekniker
20 Inlägg
2 februari 2008
ironhead skrev:
bättre att vänta på den slutliga domen i stället för att gissa sig fram.men vad jag hört förr så ska ju böterna gå till den som bilen är skriven på.

så blir det INTE

volvoraggare
4 776 Inlägg
2 februari 2008
tycker det vore bättre med fler poliser ute på vägarna än dom dära vägkamrorna

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Gödseldräng
4 529 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
Harryson skrev:
ironhead skrev:

så blir det INTE

men om morsan säger att det var hon som körde bilen då
för kan ju inte bli bra bild å dåligt väder

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
2 februari 2008
viccoA skrev:

Sluta gissa själv! Han har haft körkortet 1 vecka!! Har du hört talas om prövotid?!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
2 februari 2008
Team-Adolfsson skrev:
viccoA skrev:

ok tack för ett bra svar
hmm med min vanliga otur tror jag nog att jag kommer bli av med kortet neutral
men bara hoppas på att mätarn stog lite under 120
för en hastighetsmätare på en bil går väl inte exakt utan 2-3 kmh fel?
aja får hoppas jag klarar mig böter oroar jag mig inte för utan det är kortet

Hm, men om du haft körkortet en vecka och kör 10/km h för fort så kan de dra kortet för dig.. sa iallefall våran körskolelärare, du kan ju till och med bli av me körkortet om du cyklar berusad, men hoppas kameran fick en dålig bild.. och de inte kan fastställa dig på bilden, hoppas allt går bra!
mvh Kimpa

498 Inlägg
2 februari 2008
Det är samma lagar för en med prövotid som utan. så han blir inte av med kortet.

Bara att han behöver göra om allt om han blir av med det.
Senast redigerat av andreas_940 (2 februari 2008)

326 Inlägg
2 februari 2008
/låg runt 110 på 90 väg men kan varit över
/men detta var en spikrak väg hur lång som helst och tänkte att man kunde köra lite snabbare
/ok jo det var jävligt dålig väder, regnade och snöade rätt mycket

Tanken som slog mig först var om du verkligen anser dig hantera bilar om du tycker det är ok att gasa på ordentligt vid såna förhållanden, speciellt eftersom du är fullständig nybörjare?

Nåväl, till topic:
http://www.vv.se/templates/page3____1226.aspx
Se punkt 4.

http://www.vv.se/templates/page3____12403.aspx
Läs avsnittet om bötfällning, speciellt detta:
# Straffet för den som åkt fast och genom Polisens utredning identifierats som förare är penningböter.
# En annan konsekvens är att om man kört väldigt fort lämnas information till Länsstyrelsen som kan besluta om att dra in körkortet.
Senast redigerat av ILarsaI (2 februari 2008)

Sök