1889
Sök

HJÄLP: Vägkameran tog mig när jag körde morsans bil

Rörpulare
1 453 Inlägg
2 februari 2008
Är de inte så att hastigheterna osv gäller likadant vare sig man har prövotid eller inte!? Den ända skillnaden är när den me slutfördprövotid blir av me kortet får denna oftas sitt tillbaka sitt medans personen me prövotid får ta om det! Så har ja iaf haft för mej.

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Inläggskritiker
990 Inlägg
2 februari 2008
Team-Adolfsson skrev:
som topic
låg runt 110 på 90 väg men kan varit över sadneutral
vem är det som får böterna och eventuelt blir av med kortet ?
bilden togs kl 4 på natten ca 20 mil härifrån ^^
men undrar såklart om det är jag som blir av med kortet
(haft det i en veckan) eller om det är morsan
och om morsan blir av med det hur lång tid brukar det ta innan man får tillbaka det
hon har haft körkort i 30år och aldrig blivit tagen för fortkörning

behöver verkligen få reda på detta
har inte kunnat sova och kallsvettas som fan neutral

Haha mycket o kallsvettas för, vänta tills du blir hämtad kl 10 på morgonen svinbakis för att bli häktad och sitta i arresten 56 timmar utan TV eller nån alls att prata med, som att sitta inlåst på toaleten utan något som helst att pilla med förutom att runka och sova, det däremot är JOBBIT.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

498 Inlägg
2 februari 2008
E30Tompa skrev:
Är de inte så att hastigheterna osv gäller likadant vare sig man har prövotid eller inte!? Den ända skillnaden är när den me slutfördprövotid blir av me kortet får denna oftas sitt tillbaka sitt medans personen me prövotid får ta om det! Så har ja iaf haft för mej.

Jo precis, värt att ta med är att om du blir av med kortet i över ett år så får du ta om det igen. Det kvittar då om man har prövotid eller ej.

Står även i länken "ILarsaI" hänvisade till

Inläggskritiker
990 Inlägg
2 februari 2008
andreas_940 skrev:
Det är samma lagar för en med prövotid som utan. så han blir inte av med kortet.

Bara att han behöver göra om allt om han blir av med det.

Sant så sant, kompisen åkte dit för 30km för fort på 70väg samma dag som han fick lappen. Fick behålla lappen, lite skämsigt bara att visa lappen för snuten. Men det måste ju vara över 30 för de ska kunna dra så

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Rörpulare
1 453 Inlägg
2 februari 2008
Aa då va de som ja tänkte wink

"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Teddan
2 495 Inlägg
2 februari 2008
Hammarslag skrev:
Team-Adolfsson skrev:
som topic
och om morsan blir av med det hur lång tid brukar det ta innan man får tillbaka det

Haha mycket o kallsvettas för, vänta tills du blir hämtad kl 10 på morgonen svinbakis för att bli häktad och sitta i arresten 56 timmar utan TV eller nån alls att prata med, som att sitta inlåst på toaleten utan något som helst att pilla med förutom att runka och sova, det däremot är JOBBIT.

änjnu svettigare när polisn knackar på dörren å du hoppar ut genom fönstret för att sedan bli påpucklad och få handfängsel.
först anhållen och sen häktad i 2månader för något man inte gjort:rolleyes:
Då är man svettig , och när man vet att åtalspunkterna kan ge flera års fängelse

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
2 februari 2008
Hammarslag skrev:
Team-Adolfsson skrev:
som topic

Mycket o skryta om?!lol

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

BOZIC
115 Inlägg
2 februari 2008
ingen ide o neka, jag åkte på d, jag körde för fort i NORGE, blev av med lappen i sverige i 3 månader, polarn blev med sitt helt å hållet, han hade 32KMH över vid en kamera i sverige, jag hade 157 på 80väg i norge o fick körstopp i norge 6 månader o fick 3 månader spärrtid i sverige.. böterna från norge va värre:) haha...inget o göra åt, men du behöver inte oroa dig om du va under 120, va du över så kommer dom kontakta din mor o fråga vem som körde bilen, för dom visar en bild för henne garanterat, LJUGER hon, åker alla dit i slutändan skulle jag tro, för om hon säger att d va du, och du kommer dit, så blir du av med körkortet helt o hållet i ca 4 månader, sen får du börja om bara......tyvärr e d så...ha d bra

Ljuset i tunneln visade sig vara ett tåg....

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
2 februari 2008
Nu ska vi väl inte måla fan på väggen, men fortkörningen var ju mindre lyckad gjord.

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

DFFL
9 020 Inlägg
2 februari 2008
Kan man ens bli av med kortet när man fotas av en fartkamera?
Jag vill minnas att man inte kan det, vet dock inte var jag läst det eller om det är sant.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Darth Vader
1 644 Inlägg
2 februari 2008
En lite OT fråga, ni som fått böter vid fotografering, hur lång tid har det tatt ca för er at få första brevet/samtalet om anklagelserna?

Braaaaap?

Kosmangyl
167 Inlägg
2 februari 2008
Brukar ta runt 14 dagar.

A4 TSQ-00 Bsr Steg 3 Usa-Blinkers
Plymouth Satellite-68
Kör Scania R500 på jobb med många röda lampor i hytten å snart med fler ljus ute med, linje HBG-Kumla.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
vad jag har förstått så kan man inte bli av med det om man kör prick 30 ??
för över 120 är jag halt säker på att jag inte körde
men hoppas jag körde 119 och får högsta böterbeloppet man kan få istället för att bli av med lappen
men men nu har man lärt sig det och kommer nog ta det lite lugnare

och ni som säger att det inte är oroande
för mig är det de
är det viktigaste som hänt i mitt lilla ynkliga liv roll

Rörpulare
1 453 Inlägg
2 februari 2008
Kollade vv.se förut och de skulle vara på lådan inom 10dagar om ja minns allt rätt
jisses skrev:
Brukar ta runt 14 dagar.

Säl-Tämjare...
1 024 Inlägg
2 februari 2008
volvo740GL skrev:
blir böter...körde du inte över 120 så blir du inte av me kortet....bara böter..

har han provotid blir han av med kortet

Vilket jävla drag :)

498 Inlägg
2 februari 2008
P-G skrev:
volvo740GL skrev:
blir böter...körde du inte över 120 så blir du inte av me kortet....bara böter..

Vad är det som gör att det är olika lagar för en med respektive utan prövotid?

(Han blir inte alls av med kortet)

553 Inlägg
2 februari 2008
viccoA skrev:
Kan inte föraren identifieras blir det inga böter. Bilens ägare blir inte tvungen att betala.
De kolla registret på maka/sambo/barn och kan de se att det är du som kör så blir det böter.
Om de inte är säker på vem du är får din mor hem ett brev där hon ombeds tala om vem som kört bilen den aktuella tidpunkten. Detta är hon INTE skyldig att svara på.

Körkortet blir du av med om du kör fortare än 30km/h över skyltad hastighet, det kan även vara så att länsstyrelsen bedömer förseelsen som grov och då kan kortet ryka vid något lägre hastigheter med, men det är sällsynt, sker i regel om man gjort sig skyldig till flera andra förseelser tidigare.

Kan inte folk sluta gissa i trådarna om ni inte har en susning vad som gäller?

Exakt ! kunde inte svarat bättre själv smile

12 086 Inlägg
2 februari 2008
Det kommer inte hända något. Polisen kommer inte kunna identifiera föraren mot ägaren och dom kommer kasta din bild i papperskorgen. Har hört folk som fått böter på ägaren fast det varit annan som kört, men de har de bara nekat brott och det har lagt ner omedelebart.

12 086 Inlägg
2 februari 2008
P-G skrev:
volvo740GL skrev:

Fel fel fel. Prövatid gör endast att man inte får tillbax taget körkort utan måste "ta om det"
Samma regler ang hur när och hur länge kortet dras är samma för alla.

SQ
1 343 Inlägg
2 februari 2008
aasså va folk gissar, de är inte ägaren till bilen som får böter... dom har försökt få igenom detta förslag många gånger men får avslag!

googlade lite å hittar vissa saker om dom...

"Så fungerar polisens nya fartkameror

1. En radar mäter farten på 75 meters avstånd. Om bilisten kör för fort tar kameran en bild med blixt. Som fartsyndaren själv kan se, även om det är på dagen.

2. Bilden av fartsyndaren och bilen skickas omgående digitalt vidare till övervakningscentralen i Kiruna.

3. Om föraren identifieras blir han/hon bötfälld.

Regn – då slipper du böterna
Polisens nya kameror klarar inte av ruskväder

Polisens nya digitala fartkameror klarar inte snö och regn.

Därför slipper var tredje fortkörare böter.

De nya ”superkamerorna” har lanserats som fartsyndarnas stora skräck.

Bilder på dem som kört för fort går direkt till den centrala enheten i Kiruna. Där behandlas bilderna omgående, och senast inom tio dagar ska fartsyndaren ha fått böteslappen med posten.

Undermåliga bilder

Men de nya fartkamerorna är känsliga för regn, snö och dimma.

Polisen tvingas därför lägga ner 30–40 procent av alla ärenden på grund av undermåliga bilder, orsakat av dåligt väder.

Kvaliteten på bilderna håller inte som bevis och fartsyndarna slipper undan.

Nu har Vägverket, som tillsammans med polisen har ansvar för fartkamerorna, anställt personal som ska åka ut och tvätta ren skåpen från smuts.

Övervakningscentralen ATK i Kiruna kommer att inleda ett samarbete med SMHI i Norrköping för att bättre få veta när det blir oväder och vilka vägar som drabbas."
...

samt att på vv finns mkt regler å lagar som man kan läsa...

Ljudnörd!

Sök