HJÄLP: Vägkameran tog mig när jag körde morsans bil

Team-Adolfsson Gödseldräng
3 februari 2008 · 4 529 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

Team-Adolfsson skrev:
som topic
låg runt 110 på 90 väg men kan varit över sadneutral
vem är det som får böterna och eventuelt blir av med kortet ?
bilden togs kl 4 på natten ca 20 mil härifrån ^^
men undrar såklart om det är jag som blir av med kortet
(haft det i en veckan) eller om det är morsan
och om morsan blir av med det hur lång tid brukar det ta innan man får tillbaka det
hon har haft körkort i 30år och aldrig blivit tagen för fortkörning

behöver verkligen få reda på detta
har inte kunnat sova och kallsvettas som fan neutral

Ja, det är lätt hänt om man inte vet om kamerorna...
Ska inte predika om att du kör för fort med färskt körkort. Det har tydligen andra klarat av. Och vem av oss har inte gasat lite extra när man nyss fått lappen? roll

IAF: Jag blev fotad på en för mig känd sträcka med många kameror (E45 söderut).
Låg och väntade på att få passera kameran, så jag kunde få köra om sega gubben i den vita Audin.
(Hade lite bråttom hem till tjejen hmm )
Antagligen hade jag väl nuddat gasen lite väl tidigt då det blixtrade till. EN billängd från bilen!
Jag trodde inte jag körde för fort, men efter nästan 5 veckor kom det ett kuvert. 77 på 70 sträcka.
Jag kände mig så jävla dum! Men det är helt och hållet mitt fel, så jag erkände, skrev på och skickade in. 1500 spänn fattigare.
Så det händer även oss som har haft körkort i mer än 10 år. Rättare sagt 15 år nu i september...
roll

Men 110 eller mer på 90 och med prövotid på kortet, får du nog tyvärr kanske räkna med mer än bara böter. hmm

Men eftersom du körde din mors bil, så har du fått lite alternativ från så många andra, så jag behöver inte skriva nåt.
Utan jag önskar dig lycka till samtidigt som rättvisan ska ha sin gång.

MVH Thomas smile

EDIT: BTW...

MrTobias skrev:
Du verkar inte vara allt för smart. Man förlorar inte körkortet om man kör 110 på 90 väg. De krävs att du kör 120 för att du ska förlora körkortet. Hur många gånger har de skrivits i tråden?
OM du kör 120 på 90 väg och har prövotid så blir du av med kortet och får ta om det om 3 månader.
OM du kör 120 på 90 väg och inte har prövotid så får du tillbaka kortet efter 3 månader.!

Det krävs 123 på 90-väg innan lappen ryker. Åkte fast 2006 med prick 120 på lasern, men fick behålla kortet och fick böter. Polisen sa att det var på gränsen. "Hade du kört tre km fortare hade det blivit tråkigt". Så med personlig erfarenhet kan jag med säkerhet säga, att polisen har en viss tolerans p.g.a felvisande hastighetsmätare.

samma väg jag körde på och första gången jag körde där
och morsan sa att hon kunde ta det på sig eftersom bilen står på henne eftersom hon haft körkort i 30 prickfria år och kör nästan aldrig bil pga sjukdom så är ju nästan alltid jag som får köra henne
vad händer om hon säger att det var hon som körde ?

MrTobias
3 februari 2008 · 1 297 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Irmscher Vectra skrev:

Team-Adolfsson skrev:
som topic
låg runt 110 på 90 väg men kan varit över sadneutral
vem är det som får böterna och eventuelt blir av med kortet ?
bilden togs kl 4 på natten ca 20 mil härifrån ^^
men undrar såklart om det är jag som blir av med kortet
(haft det i en veckan) eller om det är morsan
och om morsan blir av med det hur lång tid brukar det ta innan man får tillbaka det
hon har haft körkort i 30år och aldrig blivit tagen för fortkörning

behöver verkligen få reda på detta
har inte kunnat sova och kallsvettas som fan neutral

Ja, det är lätt hänt om man inte vet om kamerorna...
Ska inte predika om att du kör för fort med färskt körkort. Det har tydligen andra klarat av. Och vem av oss har inte gasat lite extra när man nyss fått lappen? roll

IAF: Jag blev fotad på en för mig känd sträcka med många kameror (E45 söderut).
Låg och väntade på att få passera kameran, så jag kunde få köra om sega gubben i den vita Audin.
(Hade lite bråttom hem till tjejen hmm )
Antagligen hade jag väl nuddat gasen lite väl tidigt då det blixtrade till. EN billängd från bilen!
Jag trodde inte jag körde för fort, men efter nästan 5 veckor kom det ett kuvert. 77 på 70 sträcka.
Jag kände mig så jävla dum! Men det är helt och hållet mitt fel, så jag erkände, skrev på och skickade in. 1500 spänn fattigare.
Så det händer även oss som har haft körkort i mer än 10 år. Rättare sagt 15 år nu i september...
roll

Men 110 eller mer på 90 och med prövotid på kortet, får du nog tyvärr kanske räkna med mer än bara böter. hmm

Men eftersom du körde din mors bil, så har du fått lite alternativ från så många andra, så jag behöver inte skriva nåt.
Utan jag önskar dig lycka till samtidigt som rättvisan ska ha sin gång.

MVH Thomas smile

EDIT: BTW...

MrTobias skrev:
Du verkar inte vara allt för smart. Man förlorar inte körkortet om man kör 110 på 90 väg. De krävs att du kör 120 för att du ska förlora körkortet. Hur många gånger har de skrivits i tråden?
OM du kör 120 på 90 väg och har prövotid så blir du av med kortet och får ta om det om 3 månader.
OM du kör 120 på 90 väg och inte har prövotid så får du tillbaka kortet efter 3 månader.!

Det krävs 123 på 90-väg innan lappen ryker. Åkte fast 2006 med prick 120 på lasern, men fick behålla kortet och fick böter. Polisen sa att det var på gränsen. "Hade du kört tre km fortare hade det blivit tråkigt". Så med personlig erfarenhet kan jag med säkerhet säga, att polisen har en viss tolerans p.g.a felvisande hastighetsmätare.

samma väg jag körde på och första gången jag körde där
och morsan sa att hon kunde ta det på sig eftersom bilen står på henne eftersom hon haft körkort i 30 prickfria år och kör nästan aldrig bil pga sjukdom så är ju nästan alltid jag som får köra henne
vad händer om hon säger att det var hon som körde ?

Läser du vad någon skriver????

Team-Adolfsson Gödseldräng
3 februari 2008 · 4 529 Inlägg

MrTobias skrev:

Team-Adolfsson skrev:
jo jag vet att nu när jag har prövotid så får jag ta om det helt
men eftersom vädret var så dåligt hoppas jag att kameran fick en dålig bild
annars får jag väl ta smällen som kommer
dock kommer det dröja ett jävla tag innan jag får ihop pengar till ett nyt kort hmm

Du verkar inte vara allt för smart. Man förlorar inte körkortet om man kör 110 på 90 väg. De krävs att du kör 120 för att du ska förlora körkortet. Hur många gånger har de skrivits i tråden?
OM du kör 120 på 90 väg och har prövotid så blir du av med kortet och får ta om det om 3 månader.
OM du kör 120 på 90 väg och inte har prövotid så får du tillbaka kortet efter 3 månader.

Du körde ca 110 så du kommer få böter om de kan se vem du är (förmodligen för bilderna blir väldigt tydliga). DU BLIR INTE AV MED KÖRKORTET!

jo jag sa att jag körde mellan 110 120 nånstans men var inte säker kunde varit närmare 120
plus att  jag frågade om man vad som hände om man körde prick 120 eller om det måste vara över

Team-Adolfsson Gödseldräng
3 februari 2008 · 4 529 Inlägg

jaja nu har jag kollat igenom ALLT noga och troligtvis som en sa 123 så borde inte lappen försvinna
för kan varit 120 och kan varit under
men det får jag som om 10 dagar
blir till att köra lungt i framtiden iallafall smile
när man lärt sig en läxa


ha de bra allihopa

Ellertz Norrlänning
3 februari 2008 · 1 453 Inlägg

Är du säker på att den tog dig överhuvudtaget då? för på den tiden ja körde utan plåt fram så insåg ja att de inte sitter nån kamera i 97% av alla kameror tongue

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
BoZiE BOZIC
3 februari 2008 · 115 Inlägg

säger såhär, håll tyst o vänta, skriv nått här när du fått ett definitivt svar, sen får alla tjafsa vidare om vad som e rätt o fel, för då har vi ett konkret svar:) ha d guld allihopa...hoppas ni e nyktra som jag:)

Ljuset i tunneln visade sig vara ett tåg....
Hamilton
3 februari 2008 · 8 864 Inlägg

Är det föraren eller ägaren som drabbas av böterna?
Svar: Det är alltid föraren som är ansvarig och får betala eventuella
böter.
Jag har åkt fast, hur behandlas materialet?
Svar:
Om fotot har god kvalitet inleder Polisen en förundersökning.
Om fotot har dålig kvalitet och inte kan utredas avskrivs ärendet.
Den information som utreds i ärendet sparas hos Polisen under en viss tid.
Därefter gallras den bort och förstörs. Frågan om hur lång tid ärenden ska sparas bereds i dagsläget av Riksarkivet.


Hur kommer denna "faståkning" att påverka mig?
Svar: Vår förhoppning är att ”faståkningen” gör att du sänker hastigheten och inte överskrider hastighetsgränserna. Forskning har visat att övervakning och rapportering av dem som gör hastighetsöverträdelser på sikt leder till sänkta hastigheter som i sin tur minskar antalet olyckor.
Straffet för den som åkt fast och genom Polisens utredning identifierats som förare är penningböter.
En annan konsekvens är att om man kört väldigt fort lämnas information till Länsstyrelsen som kan besluta om att dra in körkortet.


När måste jag betala böterna? Vad händer?
Svar: När det gäller dessa ärenden så används begreppet "Kontorsföreläggande". Det innebär att en polis utfärdar ett föreläggande i den misstänktes frånvaro. Föreläggandet utfärdas först efter att personen erkänt och skrivit under ett tidigare brev.

Ett kontorsföreläggande kan godkännas skriftligen eller genom full betalning. Ett godkännande ska ske inom 8 dagar. När föreläggandet godkänts gäller det som en laga kraftvunnen dom.

Om godkännandet sker skriftligt så är betalningstiden 30 dagar från det att föreläggandet skriftligen godkändes.

Hur lång tid tar det från att jag blivit fotograferad tills jag får information om min fortkörning och får min bot?
Svar: Inom 10 dagar ska du normalt ha fått din bot om du kört för fort och blivit fotograferad av en kamera. Det är dock olika från fall till fall hur lätt det är att utreda vem som kör. Beroende på arbetsbelastningen hos Polisen kan det ibland ta längre tid.

Källa: Vägverket

Den som har prövotid bedöms inte strängare än den som inte har prövotid!

På väg med hastighetsbegränsningen 90 km/h
115-120 Varning Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen

Så det är bara att vänta ca 10 dagar och se.
Förstår inte att folk bara kan sitta och gissa vad som kan hända och i många fall även skriva helt felaktiga svar!

Senast redigerat av Hamilton (3 februari 2008)

Fotograf på tierpidag.se
Thaien
3 februari 2008 · 933 Inlägg

Hamilton skrev:
Är det föraren eller ägaren som drabbas av böterna?
Svar: Det är alltid föraren som är ansvarig och får betala eventuella
böter.
Jag har åkt fast, hur behandlas materialet?
Svar:
Om fotot har god kvalitet inleder Polisen en förundersökning.
Om fotot har dålig kvalitet och inte kan utredas avskrivs ärendet.
Den information som utreds i ärendet sparas hos Polisen under en viss tid.
Därefter gallras den bort och förstörs. Frågan om hur lång tid ärenden ska sparas bereds i dagsläget av Riksarkivet.


Hur kommer denna "faståkning" att påverka mig?
Svar: Vår förhoppning är att ”faståkningen” gör att du sänker hastigheten och inte överskrider hastighetsgränserna. Forskning har visat att övervakning och rapportering av dem som gör hastighetsöverträdelser på sikt leder till sänkta hastigheter som i sin tur minskar antalet olyckor.
Straffet för den som åkt fast och genom Polisens utredning identifierats som förare är penningböter.
En annan konsekvens är att om man kört väldigt fort lämnas information till Länsstyrelsen som kan besluta om att dra in körkortet.


När måste jag betala böterna? Vad händer?
Svar: När det gäller dessa ärenden så används begreppet "Kontorsföreläggande". Det innebär att en polis utfärdar ett föreläggande i den misstänktes frånvaro. Föreläggandet utfärdas först efter att personen erkänt och skrivit under ett tidigare brev.

Ett kontorsföreläggande kan godkännas skriftligen eller genom full betalning. Ett godkännande ska ske inom 8 dagar. När föreläggandet godkänts gäller det som en laga kraftvunnen dom.

Om godkännandet sker skriftligt så är betalningstiden 30 dagar från det att föreläggandet skriftligen godkändes.

Hur lång tid tar det från att jag blivit fotograferad tills jag får information om min fortkörning och får min bot?
Svar: Inom 10 dagar ska du normalt ha fått din bot om du kört för fort och blivit fotograferad av en kamera. Det är dock olika från fall till fall hur lätt det är att utreda vem som kör. Beroende på arbetsbelastningen hos Polisen kan det ibland ta längre tid.

Källa: Vägverket

Den som har prövotid bedöms inte strängare än den som inte har prövotid!

På väg med hastighetsbegränsningen 90 km/h
115-120 Varning Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen

Så det är bara att vänta ca 10 dagar och se.
Förstår inte att folk bara kan sitta och gissa vad som kan hända och i många fall även skriva helt felaktiga svar!

Bra gjort!

BMW M5 (1999)
Starbucks
3 februari 2008 ·

Tack för vettig info

viccoA
3 februari 2008 · 3 110 Inlägg

Hamilton skrev:
Förstår inte att folk bara kan sitta och gissa vad som kan hända och i många fall även skriva helt felaktiga svar!

Förstår jag inte heller, ju fler som svarar vad de "tror" ju mer felaktigheter kommer andra att läsa.

Nordh ><((((º>
3 februari 2008 · 115 Inlägg

viccoA skrev:
Kan inte föraren identifieras blir det inga böter. Bilens ägare blir inte tvungen att betala.
De kolla registret på maka/sambo/barn och kan de se att det är du som kör så blir det böter.
Om de inte är säker på vem du är får din mor hem ett brev där hon ombeds tala om vem som kört bilen den aktuella tidpunkten. Detta är hon INTE skyldig att svara på.

Körkortet blir du av med om du kör fortare än 30km/h över skyltad hastighet, det kan även vara så att länsstyrelsen bedömer förseelsen som grov och då kan kortet ryka vid något lägre hastigheter med, men det är sällsynt, sker i regel om man gjort sig skyldig till flera andra förseelser tidigare.

Kan inte folk sluta gissa i trådarna om ni inte har en susning vad som gäller?

Bra svar! Kan tillägga att körkortet ryker vid 20 km/h  överträdelse på 30-väg.

Jag kommer inte på nått skoj att skriva här, så jag skiter i det.
Hamilton
3 februari 2008 · 8 864 Inlägg

Nordh skrev:

viccoA skrev:
Kan inte föraren identifieras blir det inga böter. Bilens ägare blir inte tvungen att betala.
De kolla registret på maka/sambo/barn och kan de se att det är du som kör så blir det böter.
Om de inte är säker på vem du är får din mor hem ett brev där hon ombeds tala om vem som kört bilen den aktuella tidpunkten. Detta är hon INTE skyldig att svara på.

Körkortet blir du av med om du kör fortare än 30km/h över skyltad hastighet, det kan även vara så att länsstyrelsen bedömer förseelsen som grov och då kan kortet ryka vid något lägre hastigheter med, men det är sällsynt, sker i regel om man gjort sig skyldig till flera andra förseelser tidigare.

Kan inte folk sluta gissa i trådarna om ni inte har en susning vad som gäller?

Bra svar! Kan tillägga att körkortet ryker vid 20 km/h  överträdelse på 30-väg.

Som du själv citerar "Kan inte folk sluta gissa"
Tilläget som du skriver prövas från fall till fall av länsstyrelsen.

Fotograf på tierpidag.se
MrTurbo Better than God \o/
3 februari 2008 · 1 882 Inlägg

Hamilton skrev:
Är det föraren eller ägaren som drabbas av böterna?
Svar: Det är alltid föraren som är ansvarig och får betala eventuella
böter.

Precis, så kan de inte med hjälp av regnummer och lite efterforskning identifiera föraren skickas inga böter ut.  Men som sagt, de brukar kolla dem som bor på samma adress samt nära släktingar...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
MilleN
3 februari 2008 · 9 108 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:

viccoA skrev:
Kan inte föraren identifieras blir det inga böter. Bilens ägare blir inte tvungen att betala.
De kolla registret på maka/sambo/barn och kan de se att det är du som kör så blir det böter.
Om de inte är säker på vem du är får din mor hem ett brev där hon ombeds tala om vem som kört bilen den aktuella tidpunkten. Detta är hon INTE skyldig att svara på.

Körkortet blir du av med om du kör fortare än 30km/h över skyltad hastighet, det kan även vara så att länsstyrelsen bedömer förseelsen som grov och då kan kortet ryka vid något lägre hastigheter med, men det är sällsynt, sker i regel om man gjort sig skyldig till flera andra förseelser tidigare.

Kan inte folk sluta gissa i trådarna om ni inte har en susning vad som gäller?

Sluta gissa själv! Han har haft körkortet 1 vecka!! Har du hört talas om prövotid?!

Men snacka om att gissa här då, jag har inte läst klart tråden så jag hoppas att någon sagt till dig att prövotid inte har ett skit att göra med att man lättare blir av med körkortet utan att när man väl blir av med det (samma regler gäller även om man har prövotid!!!) måste man göra om proven för att få tillbaks det. När fan ska folk lära sig det?!?!?!

Det är precis som ViccoA skriver!

Team-Adolfsson Gödseldräng
3 februari 2008 · 4 529 Inlägg

Ellertz skrev:
Är du säker på att den tog dig överhuvudtaget då? för på den tiden ja körde utan plåt fram så insåg ja att de inte sitter nån kamera i 97% av alla kameror tongue

japp är säker
blev så bländad av blixten att jag höll på att köra av vägen
och vv säger att blixtarna inte är bländade ^^ livsfarligt i mörker är det iallafall

lelleal
3 februari 2008 · 1 150 Inlägg

Körkort kan återkallas
Länsstyrelsen i det län där du är folkbokförd kan återkalla ditt körkort på följande grunder:

Rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik.
Smitning från trafikolycksplats.
Upprepade trafikförseelser, dock minst tre under en tvåårsperiod.
Brott mot någon viktig trafikregel, till exempel fortkörning, rödljuskörning, stoppliktsförseelse, omkörning vid övergångsställe, olovlig körning eller vårdslöshet i trafik.
Opålitlighet i nykterhetshänseende.
Allmän brottslighet.
Sjukdom.
Underlåtenhet att följa föreläggande om läkarintyg eller förarprov.
Ett körkort kan återkallas tills vidare om det på sannolika skäl kan antas att det kommer att återkallas vid länsstyrelsens slutliga prövning.


Spärrtid
Vid återkallelse enligt punkterna 1-6 fastställs en spärrtid på lägst en månad och högst tre år. Vid grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik ska spärrtiden vara lägst ett år. Vid avslag på ansökan om körkortstillstånd beslutas också om en spärrtid under vilken man inte får avlägga förarprov.


Nytt körkort efter återkallelse
Det krävs i regel att du ansöker om körkortstillstånd för nytt körkort både efter återkallelse tills vidare och efter slutligt beslut om återkallelse. Undantaget är återkallelse enligt punkterna 2-4 där spärrtiden inte är längre än ett år. Körkortstillstånd kan du söka redan när det återstår sex månader av spärrtiden men det beviljas tidigast två månader före spärrtidens slut.


Spärrtider över ett år
Om spärrtiden är längre än ett år krävs alltid godkänt förarprov, d.v.s. både kunskaps- och körprov, innan ett nytt körkort kan utfärdas. Samma sak gäller även kortare återkallelsetider, om körkortet har återkallats på grund av en händelse under den tvååriga prövotiden. Även i andra fall kan det krävas förarprov. Ett gammalt körkort kan aldrig återfå giltigheten även om det skulle finnas kvar.


Varning istället för återkallelse
Om det finns särskilda skäl kan körkortsinnehavaren få en varning i stället för att förlora körkortet. Varningen finns kvar i vägtrafikregistret i fem år och kan innebära en strängare bedömning vid en ny prövning av körkortsinnehavet.
Länsstyrelsen kan lämna ytterligare information om återkallelse av körkort.

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Lardi SQ
3 februari 2008 · 1 343 Inlägg

va folk gissar..de finns ett gäng kloka å visa personer som citerat rakt ur antingen vv.se eller från polisen, varför finns de så många som säger emot om att de är ägaren till bilen som får böter? osv osv.... är man osäker så gå å läs alla olika regler på vv.se   

tack för mej. hej!

Ljudnörd!
Stooffee
15 juni 2008 · 11 Inlägg

Nå, hur gick det nu då?

Team-Adolfsson Gödseldräng
16 juni 2008 · 4 529 Inlägg

Stooffee skrev:
Nå, hur gick det nu då?

fick 2800 i böter
efter 3 påminelser då jag nekade men dom vägrade sluta skicka skiten så jag erkände och fick galtt betala tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang