Har HC värdet med kattalysatorn att göra?

aakesson
2 februari 2008 · 812 Inlägg

anledningen att jag frågar är att jag besiktigade bilen för någon dag sedan med ett HC värde på 98 får max vara 100. och idag upptäckte jag att det låg 4 st bitar, stora som golfbollar i den bakre ljuddämparen som kommer ifrån katten

aliwin
2 februari 2008 · 114 Inlägg

låter som att din katalysator är slut! den är nog utbränd. testa med en annan begagnad och se om de blir bättre. tongue

Gti 16v
Volvo 240 GL "Weber" (1980)
Runn WS7 Avstängd
2 februari 2008 · 1 031 Inlägg

Byt katt smile

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
MrTurbo Better than God \o/
2 februari 2008 · 1 882 Inlägg

Även läckage på avgas påverkar. Men i detta fallet verkar orsaken uppenbar...

Senast redigerat av MrTurbo (2 februari 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Tomas_H
3 februari 2008 · 486 Inlägg

Men HC värdet har inget med katalysatorn att göra igentligen. Gammal olja och dåliga ventiltätningar brukar oftast orsaka högt HC-värde. HC= oförbrända kolväten.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Eisenhut
3 februari 2008 · 1 827 Inlägg

Oavsett vad det är som orsakar värdet så hjälper katalysatorn att få ner det.

Men vafan, du gick ju igenom. smile Skit samma då kan jag ju tycka.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
epapower
3 februari 2008 · 593 Inlägg

jodå, HC värdet påverkas av katten., det är katalysatorn som genom sin höga arbetstemp. ska förbränna det oförbrända bränslet, ALLTSÅ HC!!! när den är trasig sker ingen "efterförbränning" av dessa kolväten och därmed högt HC-värde..

vr4
3 februari 2008 · 61 Inlägg

Alla besiktningsvärden är till för att kolla om motorn är ok eller inte, så när vissa värden drar iväg så kan det vara dax att kolla upp källan. när det gått så pass långt att katten gett sig har i regel tex otätheter i  kolvringar, ventilstyrningar osv orsakat kattens hårda slitage. osv osv osv osv.

Mvh/F.

Gloremir hmmmm
3 februari 2008 · 1 094 Inlägg

katten har helt klart med HC värdet att göra. när jag hade 740:in så åkte jag in o besikta med rensad katt. fick 108 i värde. alltså inte igenom. bytte katt o åkte in igen. värdet låg då på 8. enda jag gjorde var att byta katten. så visst har den med det att göra.

mvh

Björn

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang