1867
Sök

Vilken är snabbast egentligen? (200sx vs 740)

huh?
10 427 Inlägg
5 februari 2008
#161
I brist på annat så ser ju Nissan 200 snarlikt ut som Volvo Viking Concept från 1972:
http://www.swedespeed.com/gallery/generated//Concept%20Cars/Viking/003__scaled_600.jpg

Lätt urspårad tråd wink


Turbocharged
421 Inlägg
5 februari 2008
#162
steifan skrev:
I brist på annat så ser ju Nissan 200 snarlikt ut som Volvo Viking Concept från 1972:
http://www.swedespeed.com/gallery/gener … ed_600.jpg

Lätt urspårad tråd wink

Den ser helt sjukt "Citroën" ut tongue

Edit: Möjligen Maserati
Senast redigerat av Innox (5 februari 2008)

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

8 Inlägg
6 februari 2008
#163
camaro67 skrev:
steifan skrev:
camaro67 skrev:
Jag läste bara lite i början..

Men 200sx väger 1450 och jag tror inte att 740 väger så mycke mer faktist. Men sen fanns de ju siffror som sa att de va väldigt jämt eller till och med kört för 200:an. Men de låter på alla andra som att de siffrorna är fel.

Blandades in lite siffror från nån nyare modell Nissan 200 som var lika snabb som
en "740 Turbo Wagon 89".. big_smile Den nyare kanske är ännu tyngre eller klenare.

Men de måste ju vara s14 då? Den har ju typ 200hk. Men de kan vara som du säger att den är tyngre. Men den har diffbroms så de borde ju kapa en del på tiden åxo big_smile

S14 har SR20DET motorn 200hk och kör 0-100km/h på 6,9s och väger bara 30kg mer än S13


leo_m83
6 februari 2008
#164
det verkar som att denna tråd dör inte ut....nu blörjar vi komma in i s14 vs 740. undrar vem som leder då yikes

huh?
10 427 Inlägg
6 februari 2008
#165
leo_m83 skrev:
det verkar som att denna tråd dör inte ut....nu blörjar vi komma in i s14 vs 740. undrar vem som leder då yikes

Får nog leda det vidare till Volvo 850 vs S14 osv
Fortsätta i oändlighet! lol


leo_m83
6 februari 2008
#166
haha, vi kommer att komma till ferrari vs "S80R" . Tråden har spårat ur

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 februari 2008
#167
steifan skrev:
Får nog leda det vidare till Volvo 850 vs S14 osv

Äsch, det gör vi nog inte.
Alla vet ju att en s14 inte har en chans mot en 850 T5 wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

huh?
10 427 Inlägg
6 februari 2008
#168
leo_m83 skrev:
haha, vi kommer att komma till ferrari vs "S80R" . Tråden har spårat ur

Njaae, men nya Nissan GT-R verkar ju vara lite långsammare än kommande V60 tongue

http://www.automotorsport.se/bigpix/2007/Volvo_V60_stor.jpg

http://www.best-trade-car.com/blogpics/nissan-gtr.jpg


26 Inlägg
6 februari 2008
#169
Om det ska vara ett race så ska 200:an vara standard precis som volvon.. 

Det gäller ju inte att kunna åka rakt fram för det klar vilken idiot som hälls.. det ska ju vara mycke kurvor oxå...

543 Inlägg
6 februari 2008
#170
Aerodynamik skrev:
Samma sak här. Inte många som gillar japs. tongue

Har du ens en bil? hmm

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

Smålänning
7 887 Inlägg
6 februari 2008
#171
Håller med om att denna tråden har spårat ut ovanligt mycket tongue Men de är kul att jämföra big_smile

fejjan skrev:
camaro67 skrev:
steifan skrev:
Blandades in lite siffror från nån nyare modell Nissan 200 som var lika snabb som
en "740 Turbo Wagon 89".. big_smile Den nyare kanske är ännu tyngre eller klenare.

Men de måste ju vara s14 då? Den har ju typ 200hk. Men de kan vara som du säger att den är tyngre. Men den har diffbroms så de borde ju kapa en del på tiden åxo big_smile

S14 har SR20DET motorn 200hk och kör 0-100km/h på 6,9s och väger bara 30kg mer än S13

6,9 sa du... om vi kollar på steifans suveräna lista från sidan 4 igen då...

steifan skrev:
Klippte ut lite tider från den där länken jag länkade till tidigare, lite vanligare bilar för yngre förmågor.

Första tiden 0-60mph (ska det vara) och andra 1/4 mile

1988 Audi 90 Quattro 9.5 17.0
1991 Audi 90 Quattro 20V 9.4 16.9

1990 BMW 325i 7.8 16.0
1990 BMW 318is 8.8 16.5
1992 BMW 325i 7.8 15.8
1994 BMW 325i 7.4 15.5
1990 BMW 525i 8.0 16.1

1986 Mercedes-Benz 190E 2.3 9.9 17.5
1987 Mercedes-Benz 190E 2.3-16 7.8 16.2

1990 Ford Escort GT 8.9 16.8

1983 Saab 900 Turbo 10.0 17.3
1990 Saab 900 Turbo SPG 8.5 16.3
1989 Saab 9000 CD Turbo (auto) 9.1 16.9
1991 Saab 9000 Turbo 6.8 15.2

1990 Toyota Celica GT-S 10.5 17.6
1994 Toyota Celica GT Coupe 8.5 16.4

1990 Volkswagen Corrado G60 8.9 16.5
1985 Volkswagen GTI 9.0 16.9
1988 Volkswagen GTI 16V 8.5 16.5
1989 Volkswagen GTI 16V 8.8 16.6
1991 Volkswagen GTI 16V 8.4 16.8
1995 Volkswagen GTI VR6 7.1 15.5

1986 Volvo 740 Turbo Wagon 8.4 16.6
1989 Volvo 740 GLE (auto) 9.6 17.2 [Motsvarar GLT 16 V i Sverige]
1990 Volvo 740 Turbo Wagon 7.8 16.1
1992 Volvo 850 GLT 9.1 16.6
1993 Volvo 850 GLT 9.4 17.3

Länk:
http://www.mx6.com/forums/racing-forum/ … -cars.html

...så ser vi att saab 9000 turbo (aero) från 1991 (1992), med 225 hk 2,3 faktiskt är 0,1 sekunder snabbare än s14, trots en tjänstevikt på fel sida om 1500 kg gränsen...

Sug på den wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

huh?
10 427 Inlägg
6 februari 2008
#172
twin_cam skrev:
...så ser vi att saab 9000 turbo (aero) från 1991 (1992), med 225 hk 2,3 faktiskt är 0,1 sekunder snabbare än s14, trots en tjänstevikt på fel sida om 1500 kg gränsen...

Sug på den wink

SAAB-raggare! Ni tror alltid att ni är bäst! big_smilebig_smile
Finns inte en chans att dom där siffrorna har ett
uns av sanning i sig.. winklol

Skämt åsido, kul att lite tyngre 'standard'-bilar har rätt bra ös smile
Men är väl inte alla som kan acceptera att en svensk bil kan gå fort.


Smålänning
7 887 Inlägg
6 februari 2008
#173
steifan skrev:
twin_cam skrev:
...så ser vi att saab 9000 turbo (aero) från 1991 (1992), med 225 hk 2,3 faktiskt är 0,1 sekunder snabbare än s14, trots en tjänstevikt på fel sida om 1500 kg gränsen...

Sug på den wink

SAAB-raggare! Ni tror alltid att ni är bäst! big_smilebig_smile
Finns inte en chans att dom där siffrorna har ett
uns av sanning i sig.. winklol

Skämt åsido, kul att lite tyngre 'standard'-bilar har rätt bra ös smile
Men är väl inte alla som kan acceptera att en svensk bil kan gå fort.

De e väll klart vi är wink tongue

Som jag säger smile Varför importera när vi kan lika bra själva? big_smile

Synd dock att dom inte är svenska längre hmm

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

427 Inlägg
6 februari 2008
#174
Spelar ingen roll hur snabb din bil är om du inte kan köra.
även om det på pappret skiljer 3skunder på 0-100 så kan den långsammare vinna om han kan köra bättre.
Inte speciellt tufft att ha en snabb bil om man inte kan köra den.
Står det 7skunder på pappret så kan en duktig förare köra på kanske 6-6,5 och en dålig på 10..

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 februari 2008
#175
CRX-vtec skrev:
Står det 7skunder på pappret så kan en duktig förare köra på kanske 6-6,5

Det blir nog svårt med tanke på att minst 90% av alla företagssiffror är under optimala förhållanden o.s.v.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

leo_m83
6 februari 2008
#176
LOL som

TheFinnishFlash sa: jag har sport luftfilter 20+hk.sen har jag sportfälgar.35 hk+.desutom har jag sänk den 10hk+.ny bromsskivor 5hk

Man kan nog göra samma sak med nissan GTR och s14 så lär den dra 850 T5 tongue

2 021 Inlägg
6 februari 2008
#177
AMSJoel skrev:
Om det ska vara ett race så ska 200:an vara standard precis som volvon.. 

Det gäller ju inte att kunna åka rakt fram för det klar vilken idiot som hälls.. det ska ju vara mycke kurvor oxå...

du menar på att 200an e dålig då och volvon e bättre? hahhaha


Avstängd
1 266 Inlägg
6 februari 2008
#178
leo_m83 skrev:
LOL som

TheFinnishFlash sa: jag har sport luftfilter 20+hk.sen har jag sportfälgar.35 hk+.desutom har jag sänk den 10hk+.ny bromsskivor 5hk

Man kan nog göra samma sak med nissan GTR och s14 så lär den dra 850 T5 tongue

det man inte, dom här sakerna är skräddarsydda för just 740

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

7 120 Inlägg
6 februari 2008
#179
lol lol lol

735 Inlägg
6 februari 2008
#180
steifan skrev:
tobee skrev:
steifan skrev:
Borde gå rätt jämnt med en frisk Volvo 740 GLT 16 Valve med B234F.

Min 740 GLE drar ganska jämt med Nissan Primera 2.0 SLX (1992:a, 115hästarn).
Dock inte provat upp i några högre hastigheter. Och GLTn äter GLE:er (även trimmade) till frukost wink

Haha "ganska" jämt:P När ska du lära dig att din gamla GLE är långsammare än Jankens gamla primera? Likaså BMW 320 E30 med fungerande vxllåda wink Och den har inte en suck i 100+!

Jag har gjort många vetenskapliga motorvägstester mot Falun/Borlänges många 740s inkl. 16 valve med gamle 320n, den blev aldrig förnedrad! Några 16 ventilare hakade på eller hakades på. Men sanningen är den att luftmotståndet är ENORMT på 740n! Känns verkligen inte som 159hk i dom farterna. Är sugen på att köpa en 320 igen på skoj så jag får tyst på dig nån gång wink

En 200SX skulle piska alla ovanstående utan ansträngning i dessa farter. 0-100/rödljusrejs beror ju på så många olika faktorer att det känns löjligt att mäta bilarnas potential här.

GLEn är då iaf snabbare till 140km/h än en Mitsu Galant -99 2.4 GDI wink
320n är nog inte speciellt snabb nånstans. Du vågade ju inte ens rulla ut
320n efter Ibizan blev förnedrad wink lol

Ja köp en gammal pundar-320 så får vi se vem som blir förnedrad lollol

vad hände med den kaxiga tonen efter att jag skrev om 140-180 tiderna? wink

Tobees gamla BMW 320 -88 129hk 1200kg
140-180, 4ans vxl: 11.5 s. Svagt nedför
140-180, 4an sen 5an i 170km/h: 13.5s

Steifans 740 GLT 16 valve 159hk 1400kg
140-180, 4ans vxl: 15s
140-180 4an: 20s. ganska rejält uppför
Ägd wink Visst, möjligen hade jag svagt nedför i båda filmerna MEN med svag uppförsbacke skulle tiden knappast gå från 11.5s till ÖVER 15s. Det är bara å inse stefan, i och med att jankens primera är typ lika snabb som 320n så kör du inte ens ifrån honom med din, enligt dig själv, pigga 740!

big_smile

Förresten, att morsans gamla ibiza 1.8 90hk som hade gått på samma olja i 2000 mil blev förnedrad av din 740 som hade över 130 häst såg jag aldrig som varken oväntat eller särsilt upphetsande... Det är du som höjt det rejset upp till skyarna!
Senast redigerat av tobee (6 februari 2008)


Sök