Måla bromsok. vad behövs?

nthyrsson
15 december 2005 · 257 Inlägg

Jag ska måla mina bromsok blåa. Har börjat me borrmaskin och stålborst trissa och tar bort så mycket rost som bara går på oket fram till de 2 korta gummi "rören" på 1 cm. en uppe och en nere. hur mycket mer behöver jag göra för att sedan måla? är det ett måste att montera bort oken?

Någon som kan ge mig tips på hur jag ska gå till väga. Berätta lite i detalj. Vore kanon!!//Swecc0

-Ncs-
15 december 2005 · 321 Inlägg

Swecc0 skrev:
Jag ska måla mina bromsok blåa. Har börjat me borrmaskin och stålborst trissa och tar bort så mycket rost som bara går på oket fram till de 2 korta gummi "rören" på 1 cm. en uppe och en nere. hur mycket mer behöver jag göra för att sedan måla? är det ett måste att montera bort oken?

Någon som kan ge mig tips på hur jag ska gå till väga. Berätta lite i detalj. Vore kanon!!//Swecc0

Tjena Swecc0!

Ja har blåa ok på min nu. Det är bara att ta fram stålborsten som du har gjort nu å få bort alla rostlagringar/smuts å skit. Sen är ett tips att ta tex avfettningsmedel på oken, sen skölja bort, å sist men inte minst tvätta dom med vanligt bilschampo å låta dom torka vilket går väldigt snabbt.

Du behöver inte ta bort oken för att få ett snyggt resultat! Ett tips är att vrida på ratten när hjulet är loss för att komma åt så mkt som möjligt, se bara till att bilen står upp ordentligt innan du börjar å ratta smile.

Om du ska spraylacka dina ok så va NOGA med att täcka över allt i hjulhjuset me tex tidningspapper så "spraydamm" inte fastnar lite varstans. Om du ska måla me pensel är det ju inte lika krångligt smile...

Hoppas det löser sej för dej!

Mvh / Niclas

Tough ain´t...ENOUGH!
nthyrsson
15 december 2005 · 257 Inlägg

-Ncs- skrev:

Swecc0 skrev:
Jag ska måla mina bromsok blåa. Har börjat me borrmaskin och stålborst trissa och tar bort så mycket rost som bara går på oket fram till de 2 korta gummi "rören" på 1 cm. en uppe och en nere. hur mycket mer behöver jag göra för att sedan måla? är det ett måste att montera bort oken?

Någon som kan ge mig tips på hur jag ska gå till väga. Berätta lite i detalj. Vore kanon!!//Swecc0

Tjena Swecc0!

Ja har blåa ok på min nu. Det är bara att ta fram stålborsten som du har gjort nu å få bort alla rostlagringar/smuts å skit. Sen är ett tips att ta tex avfettningsmedel på oken, sen skölja bort, å sist men inte minst tvätta dom med vanligt bilschampo å låta dom torka vilket går väldigt snabbt.

Du behöver inte ta bort oken för att få ett snyggt resultat! Ett tips är att vrida på ratten när hjulet är loss för att komma åt så mkt som möjligt, se bara till att bilen står upp ordentligt innan du börjar å ratta smile.

Om du ska spraylacka dina ok så va NOGA med att täcka över allt i hjulhjuset me tex tidningspapper så "spraydamm" inte fastnar lite varstans. Om du ska måla me pensel är det ju inte lika krångligt smile...

Hoppas det löser sej för dej!

Mvh / Niclas

Tack så mycket.smile Perfekt. hehe. jag har som en plåtkåpa som går runt bromskivan. på baksidan av och ovanpå skivan. som ett skydd. det var också rostigt. Så ja gnodde med stålborsten där också. Finns det nån bra transperent eller grå färg ja kan spreya med på den? som är billigare än Bromsokfärgen. Typ Fälgfärg från biltema

http://www.biltema.se/products/product. … emId=82982 .

sen en fråga till. Räkte en burk me färg för dig? Spreyade eller penslade du?

//Niclas smile

club01
18 december 2005 · 5 Inlägg

Nja det bästa är väll om du kan blästra dom annars finns det risk att det ser ut som du satt på folie på oken efter ett litet tag.

Isröd
18 december 2005 · 301 Inlägg

stålborsta noga sen är det bara att spraya höll för mig tills jag byte bil !

Toppfarten skiter väl jag i, det är hur snabbt man kommer dit som man vill åt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang