Hur länge kan en bil gå på tomgång?

good_year
26 februari 2008 · 755 Inlägg

tills soppan är slut

Farleykarley
26 februari 2008 · 406 Inlägg

Errol skrev:
har hört historier om att i kalla norrland låter man dieselmersorna stå på över natten ^
.

Helt rätt! En diesel skall man inte slå av i onödan inte smile

Volvo 745 GLT "The Globetrotter" (1991)
Volvo 745 GL "Lågmilarn" (1986)
Mercedes 280S "W108. S-klasse" (1972)
AxlSam
26 februari 2008 · 1 497 Inlägg

good_year skrev:
tills soppan är slut

Så ni mäter tid i soppa i växjö?

Karlie skrev:
Helt rätt! En diesel skall man inte slå av i onödan inte smile

Hoppas det bara är miljödiesel då lol

Opelmadness German cars, quality and beyond
26 februari 2008 · 8 197 Inlägg

Är det inne stan går den väl tills farbror polisen kommer och klagar. tongue Hände en stolle i grannbyn.
Annars går den väl tills soppan är slut, eller tills den blir överhettad och skär ihop.. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Andreas 940 -utan 940
26 februari 2008 · 1 728 Inlägg

AxlSam skrev:

Andreas 940 skrev:
Scanian på jobbet drar 1-2L/tim på tomgång enligt färddatorn.

Och då måste en scania har rätt stor tank också va? roll

Japp, 700L. yikes

TheeDude
26 februari 2008 · 52 Inlägg

bluelight skrev:
Möjligt att den blir lite varm innan den dör utav för lite soppa..

Är bilen frisk så blir den inte det, tyvärr.

Rushman Evolution Garage
26 februari 2008 · 1 299 Inlägg

tanka fullt å låt bilen stå i 10 minuter, å tanka igen å kolla hur mkt den dragit.
Fast då får den ju vara varm innan, eftersom bränsleåtgången minskar tills dess att bilen är helt varm antar jag..

Sky´s the limit...
Hool
27 februari 2008 · 1 067 Inlägg

AxlSam skrev:

good_year skrev:
tills soppan är slut

Så ni mäter tid i soppa i växjö?

Karlie skrev:
Helt rätt! En diesel skall man inte slå av i onödan inte smile

Hoppas det bara är miljödiesel då lol

Därför de måste stå på ..  Startar dåligt i -35 på den där miljösoppan..

Värre vare förr i tiden när man hade traktor med tändkula..  De var lite småbökiga att få igång så när de absolut måste vara igång på morgonen så lät man de stå över natten.. big_smile

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
JSvanberg
12 februari 2020 · 6 Inlägg

Kul att läsa gamla trådar, vintertid när de är -25 och kallare stänger varken jag eller brorsan av bilarna, så far man inte nånstans under helgen eller ännu mer så går man bara ut efter några dygn och ser om man måste till macken eller inte. Hade en citroen jumper 2004 för några år sen å första vintern jag hade den var de kallt länge o den stod igång 5 dygn sen for jag och tanka den och parkera den ytterliggare 2 dagar innan jag for iväg på jobb och det blev varmare ute smile hade även en merca i ungdomen som startmotorn for på så den fick stå å gå i 1.5 vecka innan lönen kom å man kunde lägga sig på skroten och skruva lös en beggad 😅 dieselbilarna drar inte mycket på tomgång. Har för mig w123 300 d tog 1 liter/tim och de är ju 70-80tals bilar min ford transit 2016 drar 0.6 med hjälpvärmaren på. Bensinarna däremot är rätt törstiga dom få timmar jag haft dom igång men dom startar ju alltid oavsett hue kallt de är bara man har batteri så inte haft behov av att stå igång med dom smile

245 tic -84, 245 gl 82, 245 b200k 85
Volvo är som aids, lätt att få men svårt att bli av med.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 februari 2020 · 14 007 Inlägg

JSvanberg skrev:
Kul att läsa gamla trådar, vintertid när de är -25 och kallare stänger varken jag eller brorsan av bilarna, så far man inte nånstans under helgen eller ännu mer så går man bara ut efter några dygn och ser om man måste till macken eller inte. Hade en citroen jumper 2004 för några år sen å första vintern jag hade den var de kallt länge o den stod igång 5 dygn sen for jag och tanka den och parkera den ytterliggare 2 dagar innan jag for iväg på jobb och det blev varmare ute smile hade även en merca i ungdomen som startmotorn for på så den fick stå å gå i 1.5 vecka innan lönen kom å man kunde lägga sig på skroten och skruva lös en beggad 😅 dieselbilarna drar inte mycket på tomgång. Har för mig w123 300 d tog 1 liter/tim och de är ju 70-80tals bilar min ford transit 2016 drar 0.6 med hjälpvärmaren på. Bensinarna däremot är rätt törstiga dom få timmar jag haft dom igång men dom startar ju alltid oavsett hue kallt de är bara man har batteri så inte haft behov av att stå igång med dom smile

Oj! Dagens trådlyft måste det vara!! Haha!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang