Får jag dra en bil på biltrailer med B-kort ?

TheFinnishFlash Avstängd
10 mars 2008 · 1 266 Inlägg

Japp jag tänkte flytta på min 740..och bilen jag ska dra den med är en volvo s80
eller ryker mitt kort då eller ? eller kanske bara böter ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
ScoobyBear Subarist
10 mars 2008 · 131 Inlägg

Jag har forskat lite i detta med biltransporter de senaste två veckorna. Och helt omöjligt att göra det lagligt är det inte.
Vad väger S80:in(totalvikt)? Hur mycket får du dra med den på B-kort?
Vad väger 740:in(tjänstevikt)?
Uppgifterna finns i respektive regbevis.

MG TF "Britt-Cabben" (2003)
KarlNilsson Örebroare i exil
10 mars 2008 · 970 Inlägg

Beror sig på hur mycket din 740 + släp väger samt hur mycket bilen får dra på B-kort. En S80 2,4t -01 får dra 1450kg på B-kort & en 2,5t -07 får dra 1340kg med B-kort. Blir väl böter för överlast, men tror knappast att kortet ryker?

Senast redigerat av _Kekke_ (10 mars 2008)

Hej FRA!
TheFinnishFlash Avstängd
10 mars 2008 · 1 266 Inlägg

_Kekke_ skrev:
Beror sig på hur mycket din 740 + släp väger samt hur mycket bilen får dra på B-kort. En S80 2,4t -01 får dra 1450kg på B-kort & en 2,5t -07 får dra 1340kg med B-kort. Blir väl böter för överlast, men tror knappast att kortet ryker?

Hmm men min 740 väger väll ca 14-1500 kilo ? sen trailern väger ju oxå ett par kilo !
kommer fan bli 2ton jag drar då yikes och jag vet inte vad s80in får dra
böter kan jag iofs stå ut med..bara inte kortet ryker

min 740

Skattevikt: 1420 Tjänstevikt: 1420
Totalvikt: 1820 Sänkt totaltvikt: 1820

Senast redigerat av TheFinnishFlash (10 mars 2008)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Super_Micke Bildrulle
10 mars 2008 · 499 Inlägg

Bötesbeloppen för överlast är: 600 kronor med 1-20 procent för mycket, 800 kronor med 21-30 procent, 1 200 kronor med 31-40 procent och 1 600 kronor med 41-50 procent överlast. Överskrids maxlasten med mer än 50 procent överlämnas ärendet till åklagare. Dessutom får fordonet inte åka vidare med överlasten.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
TheFinnishFlash Avstängd
10 mars 2008 · 1 266 Inlägg

Supra_Micke skrev:
Bötesbeloppen för överlast är: 600 kronor med 1-20 procent för mycket, 800 kronor med 21-30 procent, 1 200 kronor med 31-40 procent och 1 600 kronor med 41-50 procent överlast. Överskrids maxlasten med mer än 50 procent överlämnas ärendet till åklagare. Dessutom får fordonet inte åka vidare med överlasten.

Jaså, men då klarar jag mig va ? bara inte trailern väger mer en 6-700 kilo eller ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
ScoobyBear Subarist
10 mars 2008 · 131 Inlägg

Jag är inte hundra på om jag fattat allt rätt men jag tror det är som så:
Du kan skaffa ett släp som du får dra med B-kort men då blir det grovt överlastat. Beroende på vad du har för släp är det är bara böter på det. Men om du bara får dra 1450kg med B-kort lär du få ta ett 1300kg släp och de brukar inte få lasta mer än max 700-900kg. Isf lär du få lasta av på plats.

Om de plockar fram vågen och det överstiger 3,5 ton (vilket det lär göra) blir det grov olovlig körning (om jag fattat det rätt) vilket det är dagsböter på. Med stor sannolikhet ryker kortet också. Men det bestämmer länsstyrelsen i efterhand.

Kör du med ett släp som får lasta bilen blir det garanterat tyngre än du får dra med S80:n på B-kort och över 3,5ton vilket blir grov olovlig körning (som sagt, om jag fattat det rätt). Detta alternativ skulle jag avråda från.
Om du mot förmodan klarar dig under 3,5ton blir det "bara" olovlig körning vilket "bara" ger 900kr i böter och en varning (enl. trafikjuristen.se)

Senast redigerat av ScoobyBear (11 mars 2008)

MG TF "Britt-Cabben" (2003)
snackcalahan
10 mars 2008 · 482 Inlägg

varför inte hyra en biltransport bil, typ transit lr saab dom kan man ju lasta typ 1800kg på och köra lagligt på b-kort

just real power
no turbo shit
TheFinnishFlash Avstängd
10 mars 2008 · 1 266 Inlägg

snackcalahan skrev:
varför inte hyra en biltransport bil, typ transit lr saab dom kan man ju lasta typ 1800kg på och köra lagligt på b-kort

blir väl ganska dyrt ? ska flytta 2st 740in 10 mil...hmm fan får se hur ja gör

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
snackcalahan
11 mars 2008 · 482 Inlägg

vet inte riktigt hur mycket de kostar, men så farligt dyrt kan det inte va skulle tipa på 1000 lappen. Bara ett förslag om du ville åka helt lagligt tongue

just real power
no turbo shit
ScoobyBear Subarist
11 mars 2008 · 131 Inlägg

Nja, runt det dubbla skulle jag tro. Det billigaste jag hittat var ca 2600kr för 1dygn och 36mil som var det jag skulle köra.

Om du har möjlighet att lätta 740n lite så är chansen större att du kan klara dig lindrigt undan. Tjänstevikten är ju inkl. förare och en viss mängd bensin. Så bara där kan du spara in ~100kg. Kan du dessutom slänga ut säten, reservdäck mm. kan du kanske komma ner iaf 200kg.
Det finns 1500kg släp som får lasta upp mot 1200kg om du hittar en dragbil som får dra det på B-kort. Men 3,5ton blir på håret om de väger ekipaget.
Glöm inte att ta bort reg-plåtarna på "lasten" hur du än gör. Då måste de väga släpet. Annars kollar de på tjänstevikten på bilen.

Senast redigerat av ScoobyBear (11 mars 2008)

MG TF "Britt-Cabben" (2003)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
11 mars 2008 · 938 Inlägg

ScoobyBear skrev:
Jag är inte hundra på om jag fattat allt rätt men jag tror det är som så:
Du kan skaffa ett släp som du får dra med B-kort men då blir det grovt överlastat. Beroende på vad du har för släp är det är bara böter på det. Men om du bara får dra 1450kg med B-kort lär du få ta ett 1300kg släp och de brukar inte få lasta mer än max 700-900kg. Isf lär du få lasta av på plats.

Om de plockar fram vågen och det överstiger 3,5 ton (vilket det lär göra) blir det grov olovlig körning (om jag fattat det rätt) vilket det är dagsböter på. Med stor sannolikhet ryker kortet också. Men det bestämmer länsstyrelsen i efterhand.

Kör du med ett släp som får lasta bilen blir det garanterat tyngre än du får dra med S80:n på B-kort och över 3,5ton vilket blir grov olovlig körning (som sagt, om jag fattat det rätt). Detta alternativ skulle jag avråda från.
Om du mot förmodan klarar dig under 3,5ton blir det "bara" olovlig körning vilket "bara" ger 900kr i böter och en varning (enl. trafikjuristen.se)

Grov olovlig körning lär de inte bli, är väl mest om man kört olovligt flera gånger de blir grovt...
Sen så blir de bara överlast även om han går över 3500kg sålänge han får dra vagnen på b-kort...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
alain www.bimmerpower.org
11 mars 2008 · 3 995 Inlägg

1a)  Om du har B körkort och totalvikt på trailler eller släpp överstiger vikten som du får dra med bilen,
       då är det olövligt körning även om du inte har någonting på släppet (tom) du blir automatisk av
       med körkort plus böter

2a)  Om totalvikt på släppet (id bricka på släppet) är störe än tjänstevikt från bilen, det är samma
       sak som det första som gäller

3e)  För att vara på den rätta sida, du mäste titta på registreringbevis hur mycket du kan dra med bilen.

4e)  Du måste veta hur mycket är tjänstevik på bilen som ska vara på släppet och vikten på släppet så
       att det hella inte överstiger tjänstevik på dragbil och att hella ekipaget inte överstiger 3.5t.

om du inte respekterar detta, vid polis kontrol, du får inte köra mer med släppet, någon som har rätt behörighet får hämta den åt dig från platsen, polisen kan köra den på närmast p plats så att den inte står på färligt plats, du får böter och rapport om olövligt körning därmed indragen körkort.

Kolla om du känner någon som har BE kort, det skulle vara sund att du blir av med den.
Lycka till!

källa: en kompis som är trafikpolis.

Senast redigerat av alain (11 mars 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
TheFinnishFlash Avstängd
11 mars 2008 · 1 266 Inlägg

2600kr för att flytta 2 bilar..nej tack smile jag ska se om jag hittar någon med be kort
anars lättar jag dom..ena bilen har tex ingen växellåda :]

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
bojjarn
11 mars 2008 · 17 Inlägg

Be en kompis köra, säg att du har ont i foten och kan inte köra bil big_smile

Volvo v40 t4 "fas II" (2003)
alain www.bimmerpower.org
11 mars 2008 · 3 995 Inlägg

Om du skulle lätta dom, det räknas som reservdelar då är det inte länge tjänstevik som gäller men vanligt vikt. du känner mycket på det eftersom i tjänstevikt ingår vatten till motor, full tank bensin, och förare 70kg.
förmodligen behöver du köra 3 omgångar, 2 gånger med lättad bilar och en gång med delar.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
TheFinnishFlash Avstängd
11 mars 2008 · 1 266 Inlägg

bojjarn skrev:
Be en kompis köra, säg att du har ont i foten och kan inte köra bil big_smile

Ja det ska jag fan, ska säga att jag drack en öl till maten så ja kan inte köra Moohahaha big_smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
blacken
11 mars 2008 ·

alain skrev:
1a)  Om du har B körkort och totalvikt på trailler eller släpp överstiger vikten som du får dra med bilen,
       då är det olövligt körning även om du inte har någonting på släppet (tom) du blir automatisk av
       med körkort plus böter

2a)  Om totalvikt på släppet (id bricka på släppet) är störe än tjänstevikt från bilen, det är samma
       sak som det första som gäller

3e)  För att vara på den rätta sida, du mäste titta på registreringbevis hur mycket du kan dra med bilen.

4e)  Du måste veta hur mycket är tjänstevik på bilen som ska vara på släppet och vikten på släppet så
       att det hella inte överstiger tjänstevik på dragbil och att hella ekipaget inte överstiger 3.5t.

om du inte respekterar detta, vid polis kontrol, du får inte köra mer med släppet, någon som har rätt behörighet får hämta den åt dig från platsen, polisen kan köra den på närmast p plats så att den inte står på färligt plats, du får böter och rapport om olövligt körning därmed indragen körkort.

Kolla om du känner någon som har BE kort, det skulle vara sund att du blir av med den.
Lycka till!

källa: en kompis som är trafikpolis.

Ska man vara lite petig, så får man framföra ett ekipage som totalt väger 4250 kg på "B" kort.

kolvas
11 mars 2008 · 4 001 Inlägg

Ska man vara lite petig, så får man framföra ett ekipage som totalt väger 4250 kg på "B" kort.

Har dom ändrat reglerna? Innan skulle bilen vara klassad för 4250kg... vad jag vet så finns det inte speciellt många bilar som är det.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
arpus GOES wild
11 mars 2008 · 325 Inlägg

kolvas skrev:

Ska man vara lite petig, så får man framföra ett ekipage som totalt väger 4250 kg på "B" kort.

Har dom ändrat reglerna? Innan skulle bilen vara klassad för 4250kg... vad jag vet så finns det inte speciellt många bilar som är det.

Kallas även för husbil i folkmun.

/Jmy

Silly rabbit - Trix are for kids
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang