945 LTT ojämn tom gång, provat allt!! vad är fel?

volvo_1987
13 mars 2008 · 1 675 Inlägg

Hej.
Har haft denna fråga förut men ingen av tipsen har hjälpt. Provat allt. Bilen ligger och pendlar mellan 600 och 900 varv. när man kör och släpper på gasen ligger den på 1300 varv. Sen så iblan kan den gå ner till 500 varv. Sen kan den hoppa mellan 600 upp till 800 varv. Vad är fel? Måste ha varit någon här med samma fel? Hjälp  sad

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Volvo_Mannen Volvoskadad
13 mars 2008 · 6 017 Inlägg

drar den tjuvluft någon stans?

Jonas
Volvo_GL
13 mars 2008 · 223 Inlägg

volvo_1987 skrev:
Hej.
Har haft denna fråga förut men ingen av tipsen har hjälpt. Provat allt. Bilen ligger och pendlar mellan 600 och 900 varv. när man kör och släpper på gasen ligger den på 1300 varv. Sen så iblan kan den gå ner till 500 varv. Sen kan den hoppa mellan 600 upp till 800 varv. Vad är fel? Måste ha varit någon här med samma fel? Hjälp  sad

Kollat regulatorn så inte de e nö kruks där? ! sen så att inte kammen har hoppat! kanske är dåligt me bränsle tex kass pump tät i filtret!! kika över de börja byt filter vid främre pump !!

summitracing.com
sete15 Skogstokig
13 mars 2008 · 42 Inlägg

Kan vara luftmassemätaren som spökar.

Det jag inte kommer ihåg har aldrig hänt.
Volvo_GL
13 mars 2008 · 223 Inlägg

sete15 skrev:
Kan vara luftmassemätaren som spökar.

Men hade det vart de så hade den knappt gått att köra !! baktänder med mera hela registret oroligt!!

summitracing.com
volvo_1987
13 mars 2008 · 1 675 Inlägg

kam remen är byt, bränsle filter är byt, tänd stift är byt alla slangar och pakningar är byt, spjäll hus iser taget och rengjort, luft mängds mätaren är kontrollerad, har tittat precis allt jag kan komma på. hjälp sad

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
volvo_1987
13 mars 2008 · 1 675 Inlägg

Hur vet jag om pumpen är kass? hade igång bilen och skruvade av tank lock och lyssnade helt tyst. hörde ingenting. Pumpen ska väl höras?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Volvo_GL
13 mars 2008 · 223 Inlägg

ja men du hör bare den när du slår på tändning och du har 2st pumpar !! en under vänstra bakdör  å i tanken lysna när du slår på tändning!! förpumpen är den kass kan de bli jobbigt för matar pumpen å trycka på och tvärt om med!!

summitracing.com
fagerlund
13 mars 2008 · 133 Inlägg

Testa att gå lös med stargas i motorrummet. På slangar osv. Spruta även runt insugspackningen, är den sprucken så går bilen illa.

volvo_1987
13 mars 2008 · 1 675 Inlägg

Har varit galen med start gas i motor rummet, hittar inget. Men ska jag bara sätta på tändningen och lyssna på pumparna då? Men just att den hackar på varv. Den går ju bra annars. Bilen dricker ca 1,2 liter är väl lite mycket blandad körning eller?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Volvo_GL
13 mars 2008 · 223 Inlägg

volvo_1987 skrev:
Har varit galen med start gas i motor rummet, hittar inget. Men ska jag bara sätta på tändningen och lyssna på pumparna då? Men just att den hackar på varv. Den går ju bra annars. Bilen dricker ca 1,2 liter är väl lite mycket blandad körning eller?

nej de e de ej!! men tästa å se först vet inte hur de är !! tomgångs ventilen kanske jävlas med!! men se på pumpar först:D

summitracing.com
volvo_1987
13 mars 2008 · 1 675 Inlägg

Var sitter tomgångs ventilen?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Volvo_GL
13 mars 2008 · 223 Inlägg

volvo_1987 skrev:
Var sitter tomgångs ventilen?

'
sitter under insugsröret brukar va polerat metal vad ja mins !! den ser ut som typ ja skall en säga haha! hmm regulator typ!! big_smile

summitracing.com
volvo_1987
13 mars 2008 · 1 675 Inlägg

Volvo_GL skrev:

volvo_1987 skrev:
Var sitter tomgångs ventilen?

'
sitter under insugsröret brukar va polerat metal vad ja mins !! den ser ut som typ ja skall en säga haha! hmm regulator typ!! big_smile

hur kan man kontrollera den då? går det att rengöra den på nåt sätt?  det är faktiskt det enda jag inte kontrollerat.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Volvo_GL
13 mars 2008 · 223 Inlägg

volvo_1987 skrev:

Volvo_GL skrev:

volvo_1987 skrev:
Var sitter tomgångs ventilen?

'
sitter under insugsröret brukar va polerat metal vad ja mins !! den ser ut som typ ja skall en säga haha! hmm regulator typ!! big_smile

hur kan man kontrollera den då? går det att rengöra den på nåt sätt?  det är faktiskt det enda jag inte kontrollerat.

vete fan!! mäta skall gå å göra på den !!! annars tästa med en annan!!

summitracing.com
DB2-4
13 mars 2008 · 51 Inlägg

Kolla att den går på alla cylindrar
Ojämn tomgång och hög bränsleförbrukning brukar tyda på att ngn cylinder missar/inte tänder alls
Kolla genom att lossa en tändkabel åt gången. Om tomgången går ner då funkar den cylindern , men går motorn lika dåligt då har du hittat boven
Adde

Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too
Volvo_GL
13 mars 2008 · 223 Inlägg

DB2-4 skrev:
Kolla att den går på alla cylindrar
Ojämn tomgång och hög bränsleförbrukning brukar tyda på att ngn cylinder missar/inte tänder alls
Kolla genom att lossa en tändkabel åt gången. Om tomgången går ner då funkar den cylindern , men går motorn lika dåligt då har du hittat boven
Adde

då hade den gott dålgt på högre varv med ! slö som busen !!
smile

summitracing.com
twin_cam Smålänning
13 mars 2008 · 7 877 Inlägg

I vilket skick är avlastningsventilen?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
volvo_1987
13 mars 2008 · 1 675 Inlägg

twin_cam skrev:
I vilket skick är avlastningsventilen?

? roll

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Volvotjej84 helt galen
14 mars 2008 · 388 Inlägg

Så gick min bil när jag hade trasig lambda och läckage runt katten...

Varför åka fort när man kan åka brett?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang