Solfilm - TipsTråden

jjpl
6 april 2013 · 254 Inlägg

Mattias_ee skrev:
Om man har värmeslingor på insidan av bakrutan, är det något problem?

Inga problem, men använd ingen rakblad.

Volvo S70R (1998)
Mattias_ee
6 april 2013 · 227 Inlägg

alpis skrev:

Mattias_ee skrev:
Om man har värmeslingor på insidan av bakrutan, är det något problem?

Inga problem, men använd ingen rakblad.

Okej, hur ska jag skära den då?

jjpl
6 april 2013 · 254 Inlägg

Mattias_ee skrev:

alpis skrev:

Mattias_ee skrev:
Om man har värmeslingor på insidan av bakrutan, är det något problem?

Inga problem, men använd ingen rakblad.

Okej, hur ska jag skära den då?

Du skär den på utsidan? Jag menar bara att man brukar gå igenom insidan av rutan med rakblad innan man monterar och detta är inget man ska göra om man har värmeslingor.

Volvo S70R (1998)
Mattias_ee
6 april 2013 · 227 Inlägg

alpis skrev:

Mattias_ee skrev:

alpis skrev:

Inga problem, men använd ingen rakblad.

Okej, hur ska jag skära den då?

Du skär den på utsidan? Jag menar bara att man brukar gå igenom insidan av rutan med rakblad innan man monterar och detta är inget man ska göra om man har värmeslingor.

Ja det vet jag, men riktigt svårt att få den perfekt utan att behöva skära på insidan...

jjpl
6 april 2013 · 254 Inlägg

Mattias_ee skrev:

alpis skrev:

Mattias_ee skrev:

Okej, hur ska jag skära den då?

Du skär den på utsidan? Jag menar bara att man brukar gå igenom insidan av rutan med rakblad innan man monterar och detta är inget man ska göra om man har värmeslingor.

Ja det vet jag, men riktigt svårt att få den perfekt utan att behöva skära på insidan...

Hur tänker du nu? Du skär efter svarta kanten som du ser på utsidan av rutan.

Volvo S70R (1998)
Mattias_ee
6 april 2013 · 227 Inlägg

alpis skrev:

Mattias_ee skrev:

alpis skrev:
Du skär den på utsidan? Jag menar bara att man brukar gå igenom insidan av rutan med rakblad innan man monterar och detta är inget man ska göra om man har värmeslingor.

Ja det vet jag, men riktigt svårt att få den perfekt utan att behöva skära på insidan...

Hur tänker du nu? Du skär efter svarta kanten som du ser på utsidan av rutan.

Aha, men ska man skära lite extra? så man har lite till godo. för den svarta kanten täcker ju ändå lite! big_smile
EDIT: man ska sätta solfilmen över den såkallade "matrix" kanten va?


Och undrar om någon har bild på Biltemas toning, 5% och 15%

Vilken tror ni blir bäst?

Senast redigerat av Mattias_ee (6 april 2013)

Koffer
6 april 2013 · 169 Inlägg

Jag har en Golf 2a 85:a som jag tänkte tona rutorna på men vet inte hur mörkt jag ska ha hmm (bilen är vit) Någon som har förslag?? big_smile

jjpl
6 april 2013 · 254 Inlägg

Mattias_ee skrev:

alpis skrev:

Mattias_ee skrev:

Ja det vet jag, men riktigt svårt att få den perfekt utan att behöva skära på insidan...

Hur tänker du nu? Du skär efter svarta kanten som du ser på utsidan av rutan.

Aha, men ska man skära lite extra? så man har lite till godo. för den svarta kanten täcker ju ändå lite! big_smile
EDIT: man ska sätta solfilmen över den såkallade "matrix" kanten va?


Och undrar om någon har bild på Biltemas toning, 5% och 15%

Vilken tror ni blir bäst?

Ja skär kanske 1cm över den svarta kanten. Ja den skal läggas över matrix prickarna.

Volvo S70R (1998)
Mattias_ee
12 april 2013 · 227 Inlägg

Har nu testat att tona bakre sidorutorna. Blir absolut inte bra. dels får jag veck på vissa ställen när jag försöker skrapa ur bubblorna. Och så går det inte att få filmen att fästa runt "matrix"prickarna. så det blir som en luftrand i ytterkant.

Några tips innan jag försöker igen?

JoeyJ
12 april 2013 · 502 Inlägg

Mattias_ee skrev:
Har nu testat att tona bakre sidorutorna. Blir absolut inte bra. dels får jag veck på vissa ställen när jag försöker skrapa ur bubblorna. Och så går det inte att få filmen att fästa runt "matrix"prickarna. så det blir som en luftrand i ytterkant.

Några tips innan jag försöker igen?

vad använder du för film? krymper du filmen någonting med värme?
vad har du att skrapa med? spruta vatten på insidan av filmen när du skrapar också för att inte repa den

det blir en luftrand runt prickarna, kan ev gå att trycka dit det lite mer när vattnet torkat och klistret fäster bättre, antingen om man väntar eller värmer lite
Är det en bred rand med prickar så kan man använda lim för att få dit det bättre men det gör man bara om det är riktigt mycket matrix

MagLight Jourråtta
12 april 2013 · 148 Inlägg

Ni kan titta på den här videon för tips om toning...

http://www.youtube.com/watch?v=P2-b763DTpY

Mattias_ee
12 april 2013 · 227 Inlägg

JoeyJ skrev:

Mattias_ee skrev:
Har nu testat att tona bakre sidorutorna. Blir absolut inte bra. dels får jag veck på vissa ställen när jag försöker skrapa ur bubblorna. Och så går det inte att få filmen att fästa runt "matrix"prickarna. så det blir som en luftrand i ytterkant.

Några tips innan jag försöker igen?

vad använder du för film? krymper du filmen någonting med värme?
vad har du att skrapa med? spruta vatten på insidan av filmen när du skrapar också för att inte repa den

det blir en luftrand runt prickarna, kan ev gå att trycka dit det lite mer när vattnet torkat och klistret fäster bättre, antingen om man väntar eller värmer lite
Är det en bred rand med prickar så kan man använda lim för att få dit det bättre men det gör man bara om det är riktigt mycket matrix

Har biltemas film för 130kr, 76x300cm, Jag har testat att krympa lite med värmluftspistol. men det krymper inte mycket, utan bubblorna kommer tillbaka igen. Använder vatten både på in- och utsida.
Känns som om att jag inte får till sidorutorna, så är det ingen ide att testa bakrutan...

Inte någon i sthlm-norrtälje trakterna som skulle kunna göra det för en slant?

jjpl
14 april 2013 · 254 Inlägg

Mattias_ee skrev:

JoeyJ skrev:

Mattias_ee skrev:
Har nu testat att tona bakre sidorutorna. Blir absolut inte bra. dels får jag veck på vissa ställen när jag försöker skrapa ur bubblorna. Och så går det inte att få filmen att fästa runt "matrix"prickarna. så det blir som en luftrand i ytterkant.

Några tips innan jag försöker igen?

vad använder du för film? krymper du filmen någonting med värme?
vad har du att skrapa med? spruta vatten på insidan av filmen när du skrapar också för att inte repa den

det blir en luftrand runt prickarna, kan ev gå att trycka dit det lite mer när vattnet torkat och klistret fäster bättre, antingen om man väntar eller värmer lite
Är det en bred rand med prickar så kan man använda lim för att få dit det bättre men det gör man bara om det är riktigt mycket matrix

Har biltemas film för 130kr, 76x300cm, Jag har testat att krympa lite med värmluftspistol. men det krymper inte mycket, utan bubblorna kommer tillbaka igen. Använder vatten både på in- och utsida.
Känns som om att jag inte får till sidorutorna, så är det ingen ide att testa bakrutan...

Inte någon i sthlm-norrtälje trakterna som skulle kunna göra det för en slant?

Jag förstår fortfarande inte varför folk använder Biltemas film när det är det värdelösaste solfilmen som går att få tag på.

Satsa på riktig film så kan du krympa filmen och då slipper du veck. Dessutom löser såpa upp Biltemas klister på filmen och filmen kommer inte fästas bra.

Volvo S70R (1998)
JoeyJ
14 april 2013 · 502 Inlägg

biltemas dyraste funkar kanske i nödfall men den kostar å andra sidan nästan lika mycket som proffsfilm
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … ilm-39776/

har man jobbat med riktig film vill man inte komma i närheten av biltemaskräpet

jjpl
14 april 2013 · 254 Inlägg

JoeyJ skrev:
biltemas dyraste funkar kanske i nödfall men den kostar å andra sidan nästan lika mycket som proffsfilm
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … ilm-39776/

har man jobbat med riktig film vill man inte komma i närheten av biltemaskräpet

Den funkar till spikraka rutor som man vill ha tonade i ett par månader och sedan är toningen lika ljus som utan wink

Volvo S70R (1998)
vwkjell
15 april 2013 · 189 Inlägg

Vilken är den ljusaste toningen som finns? Ska sätta på sidoframrutorna på en Transporter T4 skåp med endast tre rutor (framruta och framsidorutor). Och vill ha någon som är ljus men ändå lite mörk, alltså man ska se igenom och om polisen tvärtittar ska de se lite lagligt ut wink Länka gärna någon bra sida som säljer.

Old VW's never die, they just get more expensive!
Mercedes W124 300e 24v "Sportline" (1991)
mrperfektion
16 april 2013 · 132 Inlägg

vwkjell skrev:
Vilken är den ljusaste toningen som finns? Ska sätta på sidoframrutorna på en Transporter T4 skåp med endast tre rutor (framruta och framsidorutor). Och vill ha någon som är ljus men ändå lite mörk, alltså man ska se igenom och om polisen tvärtittar ska de se lite lagligt ut wink Länka gärna någon bra sida som säljer.

Kan med egen erfarenhet rekommendera www.solfilmskompaniet.se

Volvo 850R "Autotech Performance" (1995)
JoeyJ
16 april 2013 · 502 Inlägg

mrperfektion skrev:

vwkjell skrev:
Vilken är den ljusaste toningen som finns? Ska sätta på sidoframrutorna på en Transporter T4 skåp med endast tre rutor (framruta och framsidorutor). Och vill ha någon som är ljus men ändå lite mörk, alltså man ska se igenom och om polisen tvärtittar ska de se lite lagligt ut wink Länka gärna någon bra sida som säljer.

Kan med egen erfarenhet rekommendera www.solfilmskompaniet.se

Du råkar inte veta vad det är för märke på filmen? de va riktigt dyra så då får man ju hoppas att det är bra prylar (:

edit: såg nu att de kör med LLumar

Senast redigerat av JoeyJ (16 april 2013)

basdanne
22 april 2013 · 115 Inlägg

alpis skrev:
Jag förstår fortfarande inte varför folk använder Biltemas film när det är det värdelösaste solfilmen som går att få tag på.

Satsa på riktig film så kan du krympa filmen och då slipper du veck. Dessutom löser såpa upp Biltemas klister på filmen och filmen kommer inte fästas bra.

Vart hittar man bättre kvalite på filmen då?

Mazda RX-8 Renesis - Rev Like a Boss!
Mazda RX-8 (2004)
JoeyJ
22 april 2013 · 502 Inlägg

basdanne skrev:
Vart hittar man bättre kvalite på filmen då?

läs lite i den här tråden så hittar du flera alternativ wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang