3139
Sök

Låååångt lastbilsekipage (jkpg)

47 Inlägg
3 januari 2009
JimpeBoy skrev:
ElvisAero86 skrev:
Foyrik skrev:
Funderar på VARFÖR man utvecklar ett sådant ekipage i skogen, där det är som minst plats.....haha

Tanken är ju god, men frågan om volvo är med eller inte är ju rätt enkel, jag vill se det så här, det är ju en helt vanlig timmerbil, sen är det en link och en semitrailer, linken å semitrailern är ju köpta färdiga,tillverkade utanför volvos fabriks väggar, och lastbilen är ju säkert en konceptbil, det svara ju på lite frågor kanske. Så volvo TILLVERKAR inte hela ekipagen, utan bara tillhanda håller möjligheten för ev kunder å köpa ett färdigt koncept.

Anldningen till att volvo har sin fot med i detta är kanske att liknande ekipage har gått mellan fabrikerna i GBG en längre tid, och nu vill dom ha ut dem på "fältet"?

Vidare så kan jag inte förstå att dom tror det kan funka, det finns trafikplatser redan idag som e på tok för trånga för ett vanligt 24 m ekipage, (lastbil och släp), där brukar linkekipagen ha rejäla problem, och hur ska det nu gå?  tänk vad ett sånt här ekipage måste skära i en vanlig sväng? och om det nu inte kan ta sig fram i stadsmiljö, varför då knuffa ut dem i skogen?
Detta ekipage är endast avsett för stora godsförflyttningar, men med tanke på att en svensk "fjärrtransport" ligger i snitt på 30 mil, då undrar jag om det inte blir mer klydd än nytta?
Tittar man på bilderna i länken här nedan så är det enkelt att inbilla sig att den mesta vikten ligger på sista trailern, å då vette fan hur kul det skulle vara å köra ett sådant när det är lite dåligt "före"????

http://www.volvo.com/trucks/sweden-mark … pubid=5915

Den ska ju bara gå mellan terminalerna ju mellan överkalix o SCAs fabrik i munksund i piteå...där e ente så mycket backande direkt på trånga skogsvägar wink

"Upplaget" är ett åkeris garage (Allsåns åkeri) i Överkalix dit andra bilar har fraktat timmret från skogen och han kör det vidare till Munksund, Piteå. Ägaren till bilen är dock Bjälmsjös åkeri från Övertorneå. Men kommer bli intressant att se hur det går för bilen när den är tom och står still i en uppförsbacke när det är halt, med tanke på att bilen väger ca 10 ton och restrerande del skulle jag nog uppskatta till ca 13-14 ton.

brukar inte vara så farligt med tanke på att dom bilar jag kört har haft ca 15-16tons släp tom å sen bilen på ca 10ton (ica´s dubbel vagnar) gäller bara att planera bra så man hinner slå på slirej/onspot ena före. rolig tråd förövrigt big_smile

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
3 januari 2009
JimpeBoy skrev:
TurbOla skrev:
I skogen är det ju krav på plats för ekipagen att vända o.s.v. annars får skogsägaren avdrag på sina vägar.

Och alla större skogsägare, gods, förvaltningar, o.s.v har i 90% av alla fall rejäla, stora vägar, och vändplaner, vilket jag vet av egen erfarenhet som f.d. skördarförare på bl.a. von Reichiska(osäker på stavning?) stiftelsens mark. wink

Likaså avstånd till träd, grenar, ledningar, o.s.v...

Jag tror inte man kommer bruka 30meters ekipagen på små skogsägares mindre vägar.
Och då får man väl undvika alla små rondeller och sådant, många lastbilar körs ju på småvägar och i små rondeller för att ta nån genväg, men jag menar, så vitt jag vet, ligger alla större sågverk och massabruk nära större farleder, och de flesta farleder överhuvudtaget går utanför städer m.m. så då förstår jag inte varför timmerbilarna ska in där och fara, om de inte ska hämta virke, men då är det ju oftast tomma ekipage, som vanliga lastbilar, väl kan dra ihop boggierna.

Tror nog att det är en tandemare dvs den driver på båda dom bakre axlarna och då kan man inte hissa boggien utan bara spänna den för att få bättre grepp vid halt väglag. Men det ska mycket till innan en bil med tandem och sandlådor kör fast.

De är nog inga större problem å sätt fast en tandemare heller, inte om ekipaget väger 90 ton iaf... Sen så går de visst å lyfta boggin även om man har tandem, krävs bara en björnalyft tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
3 januari 2009
Donken86 skrev:
Folk är dåliga på att läsa va andra skriver här big_smile Dessa ekipage kommer enbart att köras mellan terminaler...
Alltså. Ett vanligt ekipage kör från avlägget i skogen (där skotaren lossar) till en terminal där dessa 30meters monster lastar o kör till sitt bruk lr sågverk... Så who cares. Inget som kommer störa er på något vis.

joo men nu är de ju såhär att dessa terminaler används knappt längre..., varför? jo de är för dyrt att köra de flera gånger än att betala en lite större summa på en gång för att få de till uppläggningsplatsen på bruket.., för terminalerna som finns nu är granne med verket vilket gör att dessa 30m idioti ekipage likförbannat kommer behöva ut på skogsvägarna..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

529 Inlägg
3 januari 2009
TobbeE_87 skrev:
JimpeBoy skrev:
TurbOla skrev:
I skogen är det ju krav på plats för ekipagen att vända o.s.v. annars får skogsägaren avdrag på sina vägar.

Och alla större skogsägare, gods, förvaltningar, o.s.v har i 90% av alla fall rejäla, stora vägar, och vändplaner, vilket jag vet av egen erfarenhet som f.d. skördarförare på bl.a. von Reichiska(osäker på stavning?) stiftelsens mark. wink

Likaså avstånd till träd, grenar, ledningar, o.s.v...

Jag tror inte man kommer bruka 30meters ekipagen på små skogsägares mindre vägar.
Och då får man väl undvika alla små rondeller och sådant, många lastbilar körs ju på småvägar och i små rondeller för att ta nån genväg, men jag menar, så vitt jag vet, ligger alla större sågverk och massabruk nära större farleder, och de flesta farleder överhuvudtaget går utanför städer m.m. så då förstår jag inte varför timmerbilarna ska in där och fara, om de inte ska hämta virke, men då är det ju oftast tomma ekipage, som vanliga lastbilar, väl kan dra ihop boggierna.

Tror nog att det är en tandemare dvs den driver på båda dom bakre axlarna och då kan man inte hissa boggien utan bara spänna den för att få bättre grepp vid halt väglag. Men det ska mycket till innan en bil med tandem och sandlådor kör fast.

De är nog inga större problem å sätt fast en tandemare heller, inte om ekipaget väger 90 ton iaf... Sen så går de visst å lyfta boggin även om man har tandem, krävs bara en björnalyft tongue

Jo, visst går det köra fast, men det krävs bra mycket mer för att man ska fastna, diffar du alla axlar så ska det mycket till innan man sitter där. Sen så ska ju detta ekipage bara köra på lansväg så. Har då aldrig varit med om att dom går att hissa, bara spänna.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

529 Inlägg
3 januari 2009
Calle bromsskiva skrev:
JimpeBoy skrev:
ElvisAero86 skrev:

Den ska ju bara gå mellan terminalerna ju mellan överkalix o SCAs fabrik i munksund i piteå...där e ente så mycket backande direkt på trånga skogsvägar wink

"Upplaget" är ett åkeris garage (Allsåns åkeri) i Överkalix dit andra bilar har fraktat timmret från skogen och han kör det vidare till Munksund, Piteå. Ägaren till bilen är dock Bjälmsjös åkeri från Övertorneå. Men kommer bli intressant att se hur det går för bilen när den är tom och står still i en uppförsbacke när det är halt, med tanke på att bilen väger ca 10 ton och restrerande del skulle jag nog uppskatta till ca 13-14 ton.

brukar inte vara så farligt med tanke på att dom bilar jag kört har haft ca 15-16tons släp tom å sen bilen på ca 10ton (ica´s dubbel vagnar) gäller bara att planera bra så man hinner slå på slirej/onspot ena före. rolig tråd förövrigt big_smile

Men nog väger ett skåp mer än timmerbänkar. En tom skåpbil ligger väl på en ca 13-14 ton. Bara själva skåpet är ganska tungt och då ska man i regel ha en bakgavellyft, ett kylaggregat m.m

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

184 Inlägg
4 januari 2009
En polares bil+släp väger 17800kg utan kran och 20900kg med kran, Timmerbil då.
Mitt flis ekipage som jag körde sist väger 21500kg tom. o det är ca 130cbm från golv till tak. En godsbil har något större skåp men har ingen hydraltank och kolvar m,m så kan tänka mig att det är en liknande vikt där. Om det inte är nå dubbelplans grejj.

www.barnaltsweden.se
139 Inlägg
4 januari 2009
Vikten på ett tomt timmer ekipage , kontra vikten på ett tomt godsekipage är igentligen ointressant, det som är intressant är själva fordonsenheternas vikter, och det är ju ingen överdrift att påstå att dessa super timmerbilar har ju största vikten som släp. det är bara att titta på volvos egna fakta som dom delger oss i sin information, nämligen:
Fakta om testfordonet:

Volvo FH16 jämnlastbil med timmerrede och moduluppbyggda lastbärare.
Längd 30 m.
Bredd 2,6 m.
Höjd 4,5 m.
Bruttovikt 90 ton.
Lastvikt 60 ton.
Antal axlar 11.
Vikt per axel 8-9 ton.

Här ser vi genast att bruttovikten och lastvikten ger en differans på 30 ton, dvs ekipagets tomvikt, säg då dragbilen väger 10 ton, kanske strax därunder tom då den saknar kran, då har vi delat upp så vi har ca 20 ton som skjutsar på dragbilen bakifrån, och alla som nånsin suttit i en lastbil vet hur kul det är med ett vanligt släp som väger 20 ton , och en tom dragbil..........förstår ni nu hur jag menar?

Jag vill inte verka negativ, men detta är nog inte såååå genomtänkt som dom påstår.....

Peppe...som kaffet på din slips...
Foyrik e död, Peppe takes over!

14 Inlägg
4 januari 2009
Tobijas skrev:
Mortalis skrev:
Får ju bara vara 24 meter långt? Borde ju räknas som samma sak om man lastat ett släp för tungt, eller en bil osv. Nån tusing i böter?

Får va 25,25m om man kör med lasbil + dolly + trailer och sen lite annat som måste uppfyllas.

Jag skulle gärna se någon backa med ett sådant ekipage. Men e ytterst tveksam till att det är lagligt på något sätt. Får ju inte dispens hur som helst.

Jag har backat med sådant ekipage, åh jag kan säga dig detta att de är inte lätt.
Man får tänka liksom lite anorlunda när man backar smile

14 Inlägg
4 januari 2009
IsJ skrev:
hahah Woups! hahaha
här kommer rätt länk hahaha
http://photos-h.ak.facebook.com/photos- … 1_4259.jpg

Upppss....så de kan gå ibland.
Hoppas bara chauffören klarade sig

www.barnaltsweden.se
139 Inlägg
4 januari 2009
tompa72 skrev:
Tobijas skrev:
Mortalis skrev:
Får ju bara vara 24 meter långt? Borde ju räknas som samma sak om man lastat ett släp för tungt, eller en bil osv. Nån tusing i böter?

Får va 25,25m om man kör med lasbil + dolly + trailer och sen lite annat som måste uppfyllas.

Jag skulle gärna se någon backa med ett sådant ekipage. Men e ytterst tveksam till att det är lagligt på något sätt. Får ju inte dispens hur som helst.

Jag har backat med sådant ekipage, åh jag kan säga dig detta att de är inte lätt.
Man får tänka liksom lite anorlunda när man backar smile

Det är inte svårare å backa med link än det är med ett traditionellt bil och släp ekipage, det enda som skiljer är att man får tänka långsiktigt och att det kräver större plats.

Annars är det sammatankesätt som för bil och släp.

Reservdansk
6 271 Inlägg
4 januari 2009
JimpeBoy skrev:

Man hissar ju inte boggiena - utan man för ihop dem med skjutbara kolvar.

I alla fall då när jag åkte med timmerbil i mina yngre dar. smile
Både stöttor och boggies förs ihop, och vid lastning "portioneras" dom ut på bestämda platser.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

www.barnaltsweden.se
139 Inlägg
4 januari 2009
TurbOla skrev:
JimpeBoy skrev:

Man hissar ju inte boggiena - utan man för ihop dem med skjutbara kolvar.

I alla fall då när jag åkte med timmerbil i mina yngre dar. smile
Både stöttor och boggies förs ihop, och vid lastning "portioneras" dom ut på bestämda platser.

Är rädd för att du blandar ihop begreppen nu.....eller, både och, är nog rättare att säga....

När man säger att man hissar en boggie, är det egentligen felutryckt så det förslår, då en boggie är en axelkombination, innehållandes två axlar inom ett visst avstånd.

Vad som egentligen menas när man säger att man hissar boggien är att man lyfter en axel,i boggien, rätt utryckt är det att lyfta en stödaxel.

Annars har du rätt att på en ordinarie timmersläp kan man flytta bakre boggien framåt eller bakåt, men detta är endast för framkomligheten, inte för lastvikter osv.

Bankarna är ochså flyttbara, men detta mest för att förenkla lastning, då kranen sällan når till bakersta traven.

Vad det gäller tandemdrivna nyare bilar finns det en form av stödaxellyft, i form av att man kan "lätta" på bakersta axlen, och därigenom öka trycket på en axel, och på så sätt få ökad drivförmåga....

Reservdansk
6 271 Inlägg
4 januari 2009
Foyrik skrev:
Är rädd för att du blandar ihop begreppen nu.....eller, både och, är nog rättare att säga....

När man säger att man hissar en boggie, är det egentligen felutryckt så det förslår, då en boggie är en axelkombination, innehållandes två axlar inom ett visst avstånd.

Vad som egentligen menas när man säger att man hissar boggien är att man lyfter en axel,i boggien, rätt utryckt är det att lyfta en stödaxel.

Annars har du rätt att på en ordinarie timmersläp kan man flytta bakre boggien framåt eller bakåt, men detta är endast för framkomligheten, inte för lastvikter osv.

Bankarna är ochså flyttbara, men detta mest för att förenkla lastning, då kranen sällan når till bakersta traven.

Vad det gäller tandemdrivna nyare bilar finns det en form av stödaxellyft, i form av att man kan "lätta" på bakersta axlen, och därigenom öka trycket på en axel, och på så sätt få ökad drivförmåga....

Nja, vad jag åsyftade var att jag aldrig sett lyftbar boggie på en timmerbil - bara skjutbar boggie.
Lyftbar boggie, eller stödaxel som du säger, är ju vanligt på alla dumprar, och mindre lastbilar som har flak.
Så din beskrivning är helt och klart korrekt, men jag menade vad jag menade. smile

www.barnaltsweden.se
139 Inlägg
4 januari 2009
TurbOla skrev:
Foyrik skrev:

Nja, vad jag åsyftade var att jag aldrig sett lyftbar boggie på en timmerbil - bara skjutbar boggie.
Lyftbar boggie, eller stödaxel som du säger, är ju vanligt på alla dumprar, och mindre lastbilar som har flak.
Så din beskrivning är helt och klart korrekt, men jag menade vad jag menade. smile

OK, vi kallar den lyftbar boggieaxel då.......wink
Det finns på i princip alla 3axlade lastbilar, förutom dom med tandemdrivning, sen bara för å jäklas lite ytterligare med dig måste jag säga att jag  ALDRIG har sett en timmerbil med skjutbar boggie, men däremot hur många timmersläpar som helst med det.........winkbig_smile

Lyftbar boggie är relativt vanligt på lite äldre timmerbilar, då det ej gick att lätta på bakreboggieaxlen i en tandemdrift...

Reservdansk
6 271 Inlägg
4 januari 2009
Foyrik skrev:
OK, vi kallar den lyftbar boggieaxel då.......wink
Det finns på i princip alla 3axlade lastbilar, förutom dom med tandemdrivning, sen bara för å jäklas lite ytterligare med dig måste jag säga att jag  ALDRIG har sett en timmerbil med skjutbar boggie, men däremot hur många timmersläpar som helst med det.........winkbig_smile

Lyftbar boggie är relativt vanligt på lite äldre timmerbilar, då det ej gick att lätta på bakreboggieaxlen i en tandemdrift...

Nej, det är ju också sant, aldrig sett timmerbil med skjutbar boggie, det är ju bara släpen. tongue
Så går det när man är halvt vaken, halvt död på nätterna. wink
Senast redigerat av TurbOla (4 januari 2009)

938 Inlägg
4 januari 2009
Ni som säjjer att de inte går att lyfta boggin på en tandemare kan väl få ett halvt rätt då, för de går inte om man inte monterar en lyftkolv... tongue  Dock så brukar timmerbilar ha en sån, för att kunna lyfta sista axeln vid behov, tex om de är trångt å vända...

MVH // Tobbe, *BECE**

184 Inlägg
4 januari 2009
Kan även tänka mig att de skiljer gaaanska mkt mellan utrustning och sånt på bilarna beroende på vart dom finns. Vet att kompisen sa att nere i småland hade dom en massa konstiga grejjer på deras ekipage mot va han/jag är uppväxta med. Sen så brukar det inte va att man "lyfter" sista axeln på en tandem, utan man tömmer bara luften ur sista axeln. Om folk tycker det är att lyfta den så visst (tror inte att det skulle gå bra o lyfta sista axeln på en tandem för kardanstången mellan axlarna) tongue Däremot på släpena brukar man kunna lyfta sista axeln bak.

938 Inlägg
4 januari 2009
Donken86 skrev:
Kan även tänka mig att de skiljer gaaanska mkt mellan utrustning och sånt på bilarna beroende på vart dom finns. Vet att kompisen sa att nere i småland hade dom en massa konstiga grejjer på deras ekipage mot va han/jag är uppväxta med. Sen så brukar det inte va att man "lyfter" sista axeln på en tandem, utan man tömmer bara luften ur sista axeln. Om folk tycker det är att lyfta den så visst (tror inte att det skulle gå bra o lyfta sista axeln på en tandem för kardanstången mellan axlarna) tongue Däremot på släpena brukar man kunna lyfta sista axeln bak.

Kanske är vanligare här uppe i norr, vad vet jag. Vet dock 2 stora åkerier här uppe som har boggilyft på sina tandemare, dock så är de gruppbilar... Å ja, sista axeln lyfts rakt upp, hänger å dinglar utan att ta i marken. Sen är de inte så snällt med mellanaxeln, de är sant, men hellre de än å köra fast tongue

MVH // Tobbe, *BECE**

www.barnaltsweden.se
139 Inlägg
4 januari 2009
TobbeE_87 skrev:
Donken86 skrev:

Kanske är vanligare här uppe i norr, vad vet jag. Vet dock 2 stora åkerier här uppe som har boggilyft på sina tandemare, dock så är de gruppbilar... Å ja, sista axeln lyfts rakt upp, hänger å dinglar utan att ta i marken. Sen är de inte så snällt med mellanaxeln, de är sant, men hellre de än å köra fast tongue

Det är väl inte för å köra fast, det är väl för att underlätta vändningar man "hissar" den isåfall?

938 Inlägg
4 januari 2009
Foyrik skrev:
TobbeE_87 skrev:
Donken86 skrev:

Det är väl inte för å köra fast, det är väl för att underlätta vändningar man "hissar" den isåfall?

Är väl lite både och, för en tom tandemare drar absolut skitkasst på vissa underlag... axeltryck = 0
Sen så kan de ju som sagt även vara skillnaden mellan å riva chefens kontor eller inte om man svänger runt på garageplan tongue

MVH // Tobbe, *BECE**

Sök