Rekomenderad kabelstorlek till SPL EXT-2000D

ShyGuy RM-operatör
4 april 2008 · 667 Inlägg

Ja jag har gjort mig ett fynd och köpt ett sprillans nytt sådant steg för 7 loppor=)
Dock är jag lite fundersam på kabelstorlek till den, 35mm2 eller grövre? Likaså, lämplig säkringstorlek?
Vad den är avsäkrad till har jag ingen aning om,får hem den i slutet av nästa vecka, och tillverkaren hade inga siffror.
Steget kommer att köras i 1 Ohm.

Specifications EXT-2000D
RMS Power 4 Ohm ( 13.8V ) 1 x 700W
RMS Power 2 Ohm ( 13.8V ) 1 x 1200W
RMS Power 1 Ohm ( 13.8V ) 1 x 2000W
THD (A-weight) < 0,5%
RMS Power 1 Ohm ( 16.5V ) 1 x 3000W

Skall med det steget driva 2st Pioneer TS-W3001D4.
3000Wmax
1000Rms
2x4 Ohm.

Matarkabelns längd kommer bli cirka 4,5 meter,25cm give or take. Och jordningen ca 0,6 meter.
Dock kommer matarkabeln gå till ett till batteri i skuffen,och från det batteriet till steget kommer det röra sig om cirka 0,5 meter.

Tack på förhand!

Phaetoon
4 april 2008 · 8 156 Inlägg

100mm2 kanske vore något? big_smile
http://www.carbonize.se/catalog/images/100mm2.gif

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
ShyGuy RM-operatör
4 april 2008 · 667 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Med ett så kraftigt steg så är det högst troligt att strömanslutningarna är av den konstruktionen att man bara petar in den avisolerade kabeln direkt i steget och skruvar åt. Då är det enkelt, du tar så grov kabel som aanslutningen tillåter. För du köper väl inte ett steg för sju kakor och sparar in på resten?

Jag tänkte sätta ihop flera 2,25mm2 kablar. Nej skämt åsido,jag har några meter 50mm2 som jag hade tänkt nyttja=)

Phaetoon skrev:
100mm2 kanske vore något?big_smile

Hehe,då köper jag inte den kabeln,även om den är manlig så det förslårsmile
Isåfall,om jag skulle behöva grövre så får det bli Skyllermarks 70 eller 95mm2 kabel. Betydligt billigare:P


För övrigt,så tack och bock=)

Danne___ Besserwisser
4 april 2008 · 56 Inlägg

Om jag har fattat rätt så har du ett batteri under huven och ett i skuffen?
Hur som helst så tycker jag att du ska köra på minst 50mm2.

Drönirettab
4 april 2008 · 21 761 Inlägg

Enligt en polare (som har haft det steget) så ryms det upp till 70mm2 kablar i strömmatningen på steget, det har inga inbyggda säkringar.

Räknar man rent teoretiskt så kan steget dra uppåt 180A vid 2000WRMS ifall verkningsgraden är 80%. Här är dock ett litet dilemma: Egentligen räcker 35mm2 kabel gott och väl ur spänningsfallssynpunkt (blir mindre än 0,1V) eftersom kabellängden är så pass kort, MEN om steget nu kan dra upp till 180A så bör säkringen vara tex 200A och då är inte 35mm2 "tillåten".

Det kanske är bäst att vänta tills steget har kommit så att man kan kika i manualen vilken säkring som är lämplig för själva steget. Annars kan man köra med 50mm2 förstås, då behöver man inte fundera så mycket eftersom den arean får ha 250A säkring som högst.

Senast redigerat av Drönirettab (4 april 2008)

ShyGuy RM-operatör
4 april 2008 · 667 Inlägg

Drönirettab skrev:
Enligt en polare (som har haft det steget) så ryms det upp till 70mm2 kablar i strömmatningen på steget, det har inga inbyggda säkringar.

Räknar man rent teoretiskt så kan steget dra uppåt 180A vid 2000WRMS ifall verkningsgraden är 80%. Här är dock ett litet dilemma: Egentligen räcker 35mm2 kabel gott och väl ur spänningsfallssynpunkt (blir mindre än 0,1V) eftersom kabellängden är så pass kort, MEN om steget nu kan dra upp till 180A så bör säkringen vara tex 200A och då är inte 35mm2 "tillåten".

Det kanske är bäst att vänta tills steget har kommit så att man kan kika i manualen vilken säkring som är lämplig för själva steget.

Jo det blir nog så,att jag inväntar steget. Står det inget i manualen heller så blir jag lite småtjurig på SPL Dynamics. Då ringer jag och frågar dem helt enkelt.

Ja jag hoppas på att 50mm2 räcker, annars blir det som tidigare nämnt Skyllermarks-shopping=)

Danne___ skrev:
Om jag har fattat rätt så har du ett batteri under huven och ett i skuffen?
Hur som helst så tycker jag att du ska köra på minst 50mm2.

Jo precis. Eller skuffbatteriet är inte köpt ännu. Det blir när jag börjar bygga om då det kommer vara mer eller mindre inbyggt. Men det är det upplägget.
Lite slarvigt av mig att inte skriva från start att det gäller en Volvo V70, gamla karossen.
Batteri under huven och det andra kommer vara på vänster sida bak.


Aber vielen dank!

ShyGuy RM-operatör
7 april 2008 · 667 Inlägg

Det var en sak som slog mig. Kablarna till högtalarna, vad är lämpligt till dem?
Jag har en vag känsla av att vanlig 4mm2 inte räcker, 6mm2 låter lite smådåligt med i mina öron. Måhända att jag har fel?
Är ju lite värden i sakerna så jag vill ju inte torska dem pga. underdimensionerade kablar.

jonatk Smart chimps talk Swedish
7 april 2008 · 289 Inlägg

Kör själv med 10mm2 kablar till mina 12" carpower sonic basar.. så det borde nog passa fint till din(a)

Drönirettab
7 april 2008 · 21 761 Inlägg

Om högtalarkablarna inte är längre än 1m så räcker faktiskt 4-6mm2 väldigt långt, vill man sätta grövre så är det ju bara att göra så smile.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang