Avgassystem "2.5 eller "3"

dennis322
4 januari 2006 · 18 Inlägg

Kan inte bestämma mig om jag ska skaffa "2.5" eller "3" avgassystem vad rekomenderar ni,vad ser bäst samt effektivast för prestandan

Kelan Kelan.pixbox.se
4 januari 2006 · 239 Inlägg

för utseendet skulle jag iaf satsa på 3".. vad som e effektivast för prestandan? frågan e hur mycke de egentligen skiljer på 2,5" o 3"

//Silverpilen\\
JohnnyN Rutinerad medlem
4 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Det beror helt på om något är gjort åt motorn, alltså om den är trimmad eller har någorlunda med hästar från förr tongue
Många tror att de kan sätta på det grövsta de hittar, men det kan sänka effekten om det är för grovt!
Det ska ändå finnas ett visst sug i avgasröret, och med ett för grovt rör, kan man tappa detta sug, och det gör att man förlorar effekt.
Så personligen tror jag att ett 2.5" skulle passa bra till din Aero smile

jonTe
4 januari 2006 · 5 710 Inlägg

Effektmättsigt är den första delen av avgassystemet det viktiga, ett 3" framrör med en riktig katalysator är det som gäller.
Efter katalysatorn funkar både 2½ och 3", välj efter tycke o smak och hör efter vad plånboken tycker wink
Är pengar inget problem passar ett rostfritt från tex Feritta bra, ett billigare alternativ kan vara JT:s 3" men då är inte passformen densamma.

MVH Jonas
..............
dennis322
4 januari 2006 · 18 Inlägg

Så det blir inte nån större effektökning om jag byter till "2.5" eller"3" efter orginal kat.Vilken hemsida kan man hitta JT "3".jag har tänkt att köpa halvsatsen från SAM eller BSR "2.5" eller "3" från speedparts har du någon erfarenhet av dom här företagen,vilket företag rekomenderar du ?

christer_s
4 januari 2006 · 57 Inlägg

Att investera i grövre för efter katten du har på din 9-3 ger inte så mkt mer än bara ljud! så vill du ha ut nån effekt så ska du satsa på att införskaffa 3" dirket efter turbon och sedan till en race katt elle ingen katt alls, efter det är som sagt tyckte å smak om du ska ha 3" elle 2.5"

dennis322 skrev:
Så det blir inte nån större effektökning om jag byter till "2.5" eller"3" efter orginal kat.Vilken hemsida kan man hitta JT "3".jag har tänkt att köpa halvsatsen från SAM eller BSR "2.5" eller "3" från speedparts har du någon erfarenhet av dom här företagen,vilket företag rekomenderar du ?

© Christer
Audi S2 Sedan "RS-line" (1994)
Malmoe SSS -12
4 januari 2006 · 3 217 Inlägg

Det bästa är nog att fråga där man ska köpa sitt avgassystem, vill ha det till att det finns listor på det också smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
jonTe
4 januari 2006 · 5 710 Inlägg

dennis322 skrev:
Så det blir inte nån större effektökning om jag byter till "2.5" eller"3" efter orginal kat.

Nja, visst flödar det bättre och därigenom andas motorn bättre men den viktiga delen är den främre där avgaserna är som varmast=störst.

dennis322 skrev:
Vilken hemsida kan man hitta JT "3".

Du har redan hittat de wink när du kollar på systemen på SP.

dennis322 skrev:
jag har tänkt att köpa halvsatsen från SAM eller BSR "2.5" eller "3" från speedparts har du någon erfarenhet av dom här företagen

SAM har jag ingen erfarenhet av och jag lyckades inte heller lista ut vilket märke de kör med på deras system.
BSR:s system ser ut som Simons Sport (men det är inget jag är säker på).
SP har jag handlat rätt mycket av och det har alltid funkat.
3" sytemet till 9-3 Aero är det lite inpassning på för att få det 100 om man är noga med att det skall hänga snyggt osv.

dennis322 skrev:
vilket företag rekomenderar du ?

Håller mig ifrån rekommendationerna wink

MVH Jonas
..............
Germax
4 januari 2006 · 12 086 Inlägg

Du har ju turbo bara att smäcka på de största som finns. Blir ju ett annat ljud med 3 tum. JTs ger ett yperskönt avgasljud. Kostar inte många kronor häller..

JT finner du på www.jt-tuning.se

Ferrita har bara 2.5" och låter inte alls lika coolt som JT systemet. JTs system är alunimiumiserat.. men tror de ska börja tillverka rostfria alternativ oxå.

Senast redigerat av JapMax (4 januari 2006)

Thommie
4 januari 2006 · 192 Inlägg

dennis322 skrev:
Kan inte bestämma mig om jag ska skaffa "2.5" eller "3" avgassystem vad rekomenderar ni,vad ser bäst samt effektivast för prestandan

Jag tycker helt klart att du ska välja 3" rostfritt, blir en helt annan resonans i rostfritt!
Så Ferrita skulle ja satsa på!

Men det är ju jag de tongue

Volkswagen Passat "4Motion" (2007)
dG IT-Tekniker
4 januari 2006 · 144 Inlägg

Är det inte så att har man turbo kvittar storleken men har man sugmotor får det inte vara för stort för att det inte ska bli för lågt tryck?

M1cha
4 januari 2006 · 645 Inlägg

3" dubbelpipa är väl gött? smile

Toyota Supra MKIV Euro-spec 6spd "Vänsterstyrd" (1994)
Toyota Scion xB "Skokartongen" (2004)
Germax
4 januari 2006 · 12 086 Inlägg

dG skrev:
Är det inte så att har man turbo kvittar storleken men har man sugmotor får det inte vara för stort för att det inte ska bli för lågt tryck?

Har du sugmotor så kan man beräkna ett avstämt avgassystem. Har med avgashastigheter o göra.. med en turbo behöver man inte ta hänsyn till sådana faktorer, efter turbon alltså..

calibrafromfinland v6<33
4 januari 2006 · 118 Inlägg

jag tycker att .allt som är större än v6 ska vara 3"  smile

kimpan billinge
4 januari 2006 · 95 Inlägg

man brukar säga 200 hk 3" under 200 hk 2.5"

mvh kimpan

bensin i blodet och motorolja i öronen
JohnnyN Rutinerad medlem
4 januari 2006 · 1 938 Inlägg

kimpan skrev:
man brukar säga 200 hk 3" under 200 hk 2.5"

Det var det smartaste jag har hört på länge wink

Kirre
4 januari 2006 · 2 122 Inlägg

calibra_nox skrev:
Det beror helt på om något är gjort åt motorn, alltså om den är trimmad eller har någorlunda med hästar från förr tongue
Många tror att de kan sätta på det grövsta de hittar, men det kan sänka effekten om det är för grovt!
Det ska ändå finnas ett visst sug i avgasröret, och med ett för grovt rör, kan man tappa detta sug, och det gör att man förlorar effekt.
Så personligen tror jag att ett 2.5" skulle passa bra till din Aero smile

helt fel... en 4taktare behöver inget mottryck, detta gäller speciellt turbo motorerna och en sak till om du inte har turbo så börjar den leva om så mkt.. men på en 2taktare där ska de va lite mottryck.

så jag lägger min röst på 2.5" om du är utan turbo och 3" med turbo....

Senast redigerat av Kirre (4 januari 2006)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
JohnnyN Rutinerad medlem
4 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Det är inte vad jag har fått lära mej tongue

dennis322
4 januari 2006 · 18 Inlägg

Jag har bestämt mig för "2.5",för det är billigare,3625 kr istället för "3"som kostar 3950 plus frakt ca 200 kr,sen köper jag "3" framrör till sommaren.

Andy69
4 januari 2006 · 343 Inlägg

Tycker du ska ha 3" med en gång! Inget snack om saken.  Någon sa i ett tidigare inlägg att en 4-taktare inte behöver något mottryck, men det behöver den väl ändå eller???

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang