2452
Sök

Marlboroman's 850 Turbo -94

Efter ett par år i förvaring så är det dags att byta till en originalmotor och få den igenom besiktningen. Dessutom ska både in- och utsidan få sig en liten uppsnyggning är det tänkt.

169 153 Visningar
Projektet avslutat 20 oktober 2012
8 267 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#201
http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500902211.jpg
Fick korta av lmm-huset lite grann för att slippa att luftfiltret tog i huvlås och justeringen på strålkastarna.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500902212.jpg
Tryckrören i stort sett klara för svetsning, saknar fläns till dumpen och så ska det göras ett uttag för luft till tomgångsmotorn.

krutmats: Tackar smile
Senast redigerat av Marlboroman (21 februari 2009)


Joas_86
22 februari 2009
#202
Marlboroman skrev:
Jag jobbar som reserv på stålverket här i byn. Lite enkelt så om nån är sjuk eller ledig så hoppar jag in istället för denne, men är alla där så då gör jag oftast inte så mycket.

För att kunna få wg / dp klar så lär jag ha ett par flänsar och ett flexrör, men det ska beställas så det förhoppningsvis finns hemma innan slutet av kommande vecka. Till soppasystemet så behövs ledningar, vet inte om jag ska dra med slang eller kopparrör och sen lär jag kika lite mer på exakt hur det ska dras. Största bekymret med oljekylaren just nu är att jag inte har nåt riktigt bra ställe att montera den på, så troligen blir det att såga sönder frontkorgen för att få plats och bygga fästen sen.

Rent motormässigt börjar det ju bli klart, men ser man till helheten är det mycket kvar. Men det går ju framåt i alla fall smile

Tackar smile

Kom ihåg att oljekylaren ska med ha bra kylning big_smile Sätt den framför intercoolern då ? Soppa ledningen kan du väl bygga med slang, borde väl hålla om man kör med riktigt tåliga slangar. Koppar blir ju en aning dyrare bara.

Flexrör till dp ? jag kör utan och inga brytningar eller något händer big_smile Men har ju som sagt ett väldigt styvt fäste då !

Detta komma du fixa ganska snart, den står klar om en månad !

/joas

8 267 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#203
Går inte att ha oljekylare framför ic, då lär jag börja såga i fronten, så troligen kommer den hamna på höger sida innanför grillen. Får såga lite i frontkorgen och bygga fäste för den där. Flexröret ska jag he eftersom röret från wastegaten leds in i downpipen en bit nedanför downpipens flex är det tänkt. Och eftersom dp'n definitvt kommer behöva röra sig så måste wg-röret kunna det med. Vad gäller soppaledningar spå har jag velat fram och tillbaks mellan rör och slang, oavsett så måste ju vissa bitar vara slang.

Vi får väl se, en månad är inte omöjligt, men jag lovar inget. Har trott jag varit klar förr och sen....


Joas_86
22 februari 2009
#204
Marlboroman skrev:
Går inte att ha oljekylare framför ic, då lär jag börja såga i fronten, så troligen kommer den hamna på höger sida innanför grillen. Får såga lite i frontkorgen och bygga fäste för den där. Flexröret ska jag he eftersom röret från wastegaten leds in i downpipen en bit nedanför downpipens flex är det tänkt. Och eftersom dp'n definitvt kommer behöva röra sig så måste wg-röret kunna det med. Vad gäller soppaledningar spå har jag velat fram och tillbaks mellan rör och slang, oavsett så måste ju vissa bitar vara slang.

Vi får väl se, en månad är inte omöjligt, men jag lovar inget. Har trott jag varit klar förr och sen....

Okey, om man kör en bussning som mig så blir de bra big_smile

Men nu är de om din bil o inte min nu eller ! Jaja, ja men då ska du väl ha den där den får plats hehe. Hur stor oljekylare har du nu då ? Du kan ju kolla på Mekonomen vad dem tar för koppasrör ? ja tror dem inte va så dra förr. Annars kan man ju också kolla på andra ställen kanske.

Ska nog peppa på dej så denna bil blir klar till sommaren, vill helst se 450 hk nu alltså. Är ett måste, annars sponsrar ja dej big_smile

/joas

8 267 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#205
Har en 19-raders oljekylare. Mekonomen..? Nej nej nej... Kopparrör köper man på billiga ställen, som biltema eller lokala vvs-butiken bland annat.


8 267 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#206
Har inte hänt så mycket egentligen, har jobbat, varit sjuk och strulat med bruksbilarna. Hämtade dock nya tryckrören från svetsning idag:

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500903201.jpg
Rören på kalla sidan passade som hand i handske

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500903202.jpg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500903203.jpg
Rören på varma sidan fick jag inte riktigt att passa, fick dem inte att sitta ihop helt hundra. Men ska prova att ställa nåt under det undre röret så det svara lite så kan det gå till sig. Annars får jag såga av det undre och korta av det 2 cm bara så ska det funka sen.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500903204.jpg


"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
20 mars 2009
#207
se där ja! riktigt fint:) kul att se att de händer nått!

8 267 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#208
Ja, det händer ju lite i kulisserna med som inte kommit med i tråden heller, men som läget blivit nu så lär jag prioritera om. Nu gäller det att börja bli klar med allting. Tryckrören är ju i stort sett klara. Downpipe är klar till 1/3 och så lär jag ta tag i flytten av batteriet och oljekylaren. Det är så mycket är påbörjat men inte avslutet som lär börja styras upp.


8 267 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#209
http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500903211.jpg
Måste blivit nåt riktigt knaas när jag måttade upp rören på varma sidan, passade inte alls nu. Troligen så har det kunnat flexa så mycket i alla tejpningar när jag måttade att jag kunnat böja det omedvete på plats. Fick korta och förlänga och grejja, men version 2 ska funka avsevärt bättre.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500903212.jpg
Rotade fram katalysatorn och kapa av en bit på den så v-bandsflänsen passade och sen har jag börjar kapa och passa in sista biten mellan katalysatorn och downpipen.


8 267 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
#210
http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500904021.jpg
Fipplat vidare med downpipe och katalysatorn. Ett steg fram och minst ett tillbaks. Fick allt att passa, men jag fick modifiera röret bakåt från katalysatorn.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500904022.jpg
Börjat måtta in vart oljekylaren ska hamna, bra med överbliven frigolit ibland big_smile Blir att såga lite i frontkorgen, dels för att få plats och dels för att få bort en del plast framför den.


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
3 april 2009
#211
Närmar sig smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

99 Inlägg
3 april 2009
#212
fortsätt kämpa vilket jobb du har lagt ner smile läst hela din tråd tog ett tag men de var de värt:D


8 267 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
#213
http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500904031.jpg
Rivit ner fronten, igen, snart dags för dzusfästen till den tror jag...  big_smile

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500904032.jpg
Grovt sågat till frontkorgen för att få oljekylaren att passa, ska bara handla kopplingar så kan jagh göra fästen och spika vart den ska sitta.

Mäki: Väldigt sakta, men det verkar gå åt rätt håll smile

container_johan: Göt så gott jag kan iaf smile


Joas_86
4 april 2009
#214
Ojoj nu börja det igen !

Roligt att de nära sig mera nu iaf. Snyggt. Lycka till med de andra som är kvar att göra nu big_smile


/joas

8 267 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
#215
http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500904041.jpg
Gott om plats mellan haken på huven och kylaren, hade jag haft 60 graders slangkopplingar så hade jag kunnat haft kylaren lite högre upp.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500904042.jpg
Sådär vart det ungefär, ska snygga till lite, och kanske ta hålsågen och köra upp nåt hål i mittdelen på frontkorgen.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500904043.jpg
Hmm... Gamla slangarna vart helt plötsligt väldigt mycket för långa. Kanske går att göra båda nya slangarna av en gammal.

Joas: Mja, lär försöka hinna med lite nu när jag har "påsklov" från jobbet, men det går ju bort ett antal dagar nästa vecka då jag är på elmia hela helgen och så ska ena bruksbilen fås igenom besikningen på nåt vis och så en massa annat som lär hinns med innan jag åker.


8 267 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
#216
http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500904051.jpg
Sågade upp ett par hål framför oljekylaren, vette fasen om det gör nån större skillnad för funktionen, men ser ju fräsigt ut i alla fall.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500904052.jpg
Tyckt tutan låtit lite, men det har ju låtit och besiktningen har inte sagt nåt. Måste ha samlat grus där i ett par år, fick hacka med en skruvmejsel för att få loss det värsta, ingen aning om det funkar nå bättre nu, men kan ju inte ha blivit sämre i alla fall.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500904053.jpg
Flyttat tutorna igen pga att tryckröret vart ivägen så det inte gick att ha dem på samma ställe som förr, nu med öppningen neråt som de ska sitta... annars blir de fulla av grus big_smile


915 Inlägg
6 april 2009
#217
Gött att det rör på sig.

Ang de klämmorna du har så är mitt råd att du byter dem till klämmor med enkel öppning så man slipper oroa sig att det läcker, jag har aldrig lyckats få en sån klämma 100% tät.. Men så är jag kass också?tongue

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

Joas_86
6 april 2009
#218
phonic skrev:
Gött att det rör på sig.

Ang de klämmorna du har så är mitt råd att du byter dem till klämmor med enkel öppning så man slipper oroa sig att det läcker, jag har aldrig lyckats få en sån klämma 100% tät.. Men så är jag kass också?tongue

Det du säger stämmer korekt.

Antingen kör de enkel eller så kan du köra med två vanliga slangklämmor, de sitter berg !


Det blir bara bättre och bättre för dig nu big_smile


/joas

Medlem 34530
908 Inlägg
6 april 2009
#219
Härligt att se att du är igång igen, nu håller vi tummarna för att allt går någorlunda smärtfritt. Så du för köra lite denna säsong smile
Det ser ju riktigt lovande ut hittills.

Lycka till!!
// Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

8 267 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#220
phonic skrev:
Ang de klämmorna du har så är mitt råd att du byter dem till klämmor med enkel öppning så man slipper oroa sig att det läcker, jag har aldrig lyckats få en sån klämma 100% tät.. Men så är jag kass också?tongue

Joas_86 skrev:
Det du säger stämmer korekt.

Antingen kör de enkel eller så kan du köra med två vanliga slangklämmor, de sitter berg !

Que? big_smile Har kört med såna där klammor i nåt år utan bekymmer med läckage. Torkar slangarna och rören med thinner först (suger fast som satan då, brukar va ett helsike att få loss slangarna från rören sen när man vill... big_smile ) och sen lär man hålla lite koll när man drar åt, för drar för mycket på ena sidan så blir det ju att de spänner snett, och då kan jag tänka mig att det kan bli läckage. Men då är det ju inte klammans fel.

Härligt att se att du är igång igen, nu håller vi tummarna för att allt går någorlunda smärtfritt. Så du för köra lite denna säsong smile
Det ser ju riktigt lovande ut hittills.

Vi får väl se, det finns några orosmoln på himmelen just nu, men jag jobbar ju mot att köra i sommar i alla fall. För oavsett så varken hinner eller har råd att bli klar i sommar. Det som kan hända är att jag får lägga ner projektverksamheten helt över sommaren och köra igång igen i höst nån gång. Det stora hindret just nu är pengar. Men men, vi får väl se vad som händer och fötter.



Sök