Marlboroman's 850 Turbo -94

Efter ett par år i förvaring så är det dags att byta till en originalmotor och få den igenom besiktningen. Dessutom ska både in- och utsidan få sig en liten uppsnyggning är det tänkt.
  • 25 Följare
  • 164 241 Visningar
  • Projektet avslutat 20 oktober 2012
Marlboroman
23 april 2008 · 8 233 Inlägg

Ytterligare en dag med en del småsaker som gjorts. I övrigt så har det jagats delar. Ett par småsaker som behövs för ombyggnationen av bränslesystemet kom idag. Kompressorhuset och en klamma lämnades iväg för att få en adapter svarvad så man kan slipper ha en slang på den sidan mellan kompressorhuset och tryckröret.

jip: På Nordic85X70 Club så har jag en tråd som sträcker sig tillbaks till 2005. Om det är renovering av bottendelen å sånt så kika från sida 12 (säsongen 06-07) där den finns med: http://forum.nordic85x70club.nu/viewtop … mp;start=0

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
eriico
28 april 2008 · 130 Inlägg

riktigt häftigt bygge! svetsade du grenröret med rotgas?

Having sex with a pregnant girl is like filling gas into a wrecked car.
Volkswagen Golf GTD "dieseltröskan" (1992)
Marlboroman
28 april 2008 · 8 233 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/850080428.jpg

Går sakta framåt nu. Nytt övre tryckrör inmåttat, ska punktas ihop och provmonters. Oljereturrör från turbom har åxå gjorts en grund till, som också ska punktas och kollas passform på. Nya däck har beställts. I förhoppning om att det ska ta i lite mindre så går jag ner till 225/40/18 från 235/40/18. Och sen ska förhoppningsvis de nya funka betydligt bättre än de Nankang jag åkt på innan.


eriico: Tackar smile Inte jag som svetsat grenröret, utan det är en bekant som gör allt sånt åt mig. Han körde med rotgas va jag vet.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Spawner
28 april 2008 · 505 Inlägg

Ser snyggt ut! smile Kommer du få dubbla effekten då tror du?

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4
Marlboroman
28 april 2008 · 8 233 Inlägg

Ja, det ska vara fullt möjligt. Allting i och runt maskinen klarar ju 500 eller mer så det ska inte va nån omöjlighet. Vi får väl se vad bromsbänken säger i slutänden, men 450hk är ju målet, men det kan ju bli mer också.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Spawner
28 april 2008 · 505 Inlägg

Okej! Jag har kikat igenom tråden men hittar inget om ungefär hur mycket du kommer ladda? En aning än? smile Du har helt rätt, bromsbänken är det som gäller. Du är seriös och plockar inte bara siffror i luften, det gillar jag!

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4
VictorW Medlem 34530
28 april 2008 · 908 Inlägg

Läst igenom tråden nu. Riktigt imponerande bygge, trots att det är en volvo wink Ska verkligen bli spännande och se vart det landar någonstans, tror nog att du har 450hk som i en ask. Man blir ju inte ett dugg sugen på att trimma på allvar big_smile

mvh
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Marlboroman
28 april 2008 · 8 233 Inlägg

Ptja... Det visar sig. Kikat lite på folk med liknande recept och det har plockat ut runt 450hk vid 1,2-1,4bar. Jag siktar på runt 1,5 sen får vi väl se. Men nu är ju motorn byggd lite för att inte behöva ladda så förtvivlat hårt mycket för att få ut effekt. Jag vågar inte gissa nå specielt på vad laddtryck och effekt hamnar på till slut, det ger sig liksom under mappningen.

Får jag ut 420hk så får man väl åka hem och fila vidare, får jag ut 450hk+ så är jag nöjd så, 480hk ligger inom rimlighetens gräns, 500hk kan gå, men jag törs som sagt inte spekulera i förväg.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
28 april 2008 · 8 233 Inlägg

VictorW skrev:
Läst igenom tråden nu. Riktigt imponerande bygge, trots att det är en volvo wink Ska verkligen bli spännande och se vart det landar någonstans, tror nog att du har 450hk som i en ask. Man blir ju inte ett dugg sugen på att trimma på allvar big_smile

mvh
Victor

Hehe... Förstog att det skulel komam nån sån kommentar förr eller senare i tråden big_smile Ja, det ser ju lovande ut på papperet, men vill inte ta ut nåt i förskott. Byggde ju en annan motor till den för 3 år sedan, men det lades ner. Sen dess så har man ju suktat lite grann, sen började det ju förra vintern när jag fick renovera bottendelen, och i vintras så spårade det ur big_smile Bara att börja bygga, du vet att du vill wink

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
VictorW Medlem 34530
28 april 2008 · 908 Inlägg

Marlboroman skrev:

VictorW skrev:
Läst igenom tråden nu. Riktigt imponerande bygge, trots att det är en volvo wink Ska verkligen bli spännande och se vart det landar någonstans, tror nog att du har 450hk som i en ask. Man blir ju inte ett dugg sugen på att trimma på allvar big_smile

mvh
Victor

Hehe... Förstog att det skulel komam nån sån kommentar förr eller senare i tråden big_smile Ja, det ser ju lovande ut på papperet, men vill inte ta ut nåt i förskott. Byggde ju en annan motor till den för 3 år sedan, men det lades ner. Sen dess så har man ju suktat lite grann, sen började det ju förra vintern när jag fick renovera bottendelen, och i vintras så spårade det ur big_smile Bara att börja bygga, du vet att du vill wink

Självklart måste man ju hålla liv i rivaliteten mellan SAAB o Volvo big_smile

Tyvärr är det inet bara, har lite andra planer + frugan har en dyr hobby oxå, hästar sad Dessutom blev det en oplanerad renovering av växellådan + byte av koppling för 1 månad sen ...  Men drömmen finns, nå'n gång så. 500hk är ju en lite magisk gräns........

mvh
victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Marlboroman
28 april 2008 · 8 233 Inlägg

VictorW skrev:

Marlboroman skrev:

VictorW skrev:
Läst igenom tråden nu. Riktigt imponerande bygge, trots att det är en volvo wink Ska verkligen bli spännande och se vart det landar någonstans, tror nog att du har 450hk som i en ask. Man blir ju inte ett dugg sugen på att trimma på allvar big_smile

mvh
Victor

Hehe... Förstog att det skulel komam nån sån kommentar förr eller senare i tråden big_smile Ja, det ser ju lovande ut på papperet, men vill inte ta ut nåt i förskott. Byggde ju en annan motor till den för 3 år sedan, men det lades ner. Sen dess så har man ju suktat lite grann, sen började det ju förra vintern när jag fick renovera bottendelen, och i vintras så spårade det ur big_smile Bara att börja bygga, du vet att du vill wink

Självklart måste man ju hålla liv i rivaliteten mellan SAAB o Volvo big_smile

Tyvärr är det inet bara, har lite andra planer + frugan har en dyr hobby oxå, hästar sad Dessutom blev det en oplanerad renovering av växellådan + byte av koppling för 1 månad sen ...  Men drömmen finns, nå'n gång så. 500hk är ju en lite magisk gräns........

mvh
victor

Den dör aldrig lol

Det är ju kostnaden som tar knäcken på många projekt innan de ens börjar. Vet ju vad min maskin kommer att ha kostat mappad och klar, och det blir mycket pengar... Och då skulle den förra ha blivit ännu dyrare. Kan väl bli dålig stämning där hemma om du talar om att du lagt hela lönen på trim till bilen om hon har planer för hästarna eller nåt wink En av få fördelar med att va ensam, då kan man lägga hela lönen på bilen utan nån blir sur big_smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Maxen Teknisk
28 april 2008 · 328 Inlägg

Marlboroman skrev:
En av få fördelar med att va ensam, då kan man lägga hela lönen på bilen utan nån blir sur big_smile

Kan tänka mig att hyresvärden kan bli lite sne om du lägger hela lönen på bilen och han blir utan... tongue

Kommer ner i sommar och smiskar dej med 745:an







-NOT! wink

Men ett litet besök blir det nog iaf.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Marlboroman
28 april 2008 · 8 233 Inlägg

Maxen skrev:

Marlboroman skrev:
En av få fördelar med att va ensam, då kan man lägga hela lönen på bilen utan nån blir sur big_smile

Kan tänka mig att hyresvärden kan bli lite sne om du lägger hela lönen på bilen och han blir utan... tongue

Kommer ner i sommar och smiskar dej med 745:an







-NOT! wink

Men ett litet besök blir det nog iaf.

Hela kvarstoden av lönen efter räkningarna då + nån krona till mat å annat som kan va bra att ha då, om man ska va på det humöret wink

Bring it on! cool Det ska väl kunna gå för sig, bara jag vet om det i förväg. Börjar bli en skapligv lista på folk som vill ha en åktur när det är mappat å klart...big_smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
VictorW Medlem 34530
28 april 2008 · 908 Inlägg

Det blir till att leva på nudlar ett tag, så blir kan man säkert spara en del. Men ungarna skulle nog klaga efter ett tag big_smile

Vi får se vad som händer, har ju planerat att vinna drömvinsten på 165 miljoner nästa helg roll roll

mvh
victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
_BOOST_ME_ Lokal gasglad kille
28 april 2008 · 112 Inlägg

Ser sjukt bra ut..snyggt jobbat smile

Marlboroman
29 april 2008 · 8 233 Inlägg

VictorW skrev:
Vi får se vad som händer, har ju planerat att vinna drömvinsten på 165 miljoner nästa helg roll roll

mvh
victor

Du också? lol

MrBLING skrev:
Ser sjukt bra ut..snyggt jobbat smile

Tackar smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Joas_86
29 april 2008 ·

Fan detta blir ju as grymt smile Vad är de för effekt du vill få ut ca ? När tror du får ut den igen ?

Marlboroman
29 april 2008 · 8 233 Inlägg

Kommer nog bli riktigt kul om man får allt att lira som det ska. 450hk siktas det ju på. Besiktningstiden är om 4 veckor, och innan dess så ska den va körklar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
VictorW Medlem 34530
29 april 2008 · 908 Inlägg

Marlboroman skrev:

VictorW skrev:
Vi får se vad som händer, har ju planerat att vinna drömvinsten på 165 miljoner nästa helg roll roll

mvh
victor

Du också? lol

japp, men tro inte att jag tänker dela med mig  wink cool cool

några nya framsteg med motorn

mvh
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Marlboroman
29 april 2008 · 8 233 Inlägg

Lär inte hända nåt mer förrens tidigast fredag. Blir ett uppehåll i skruvandet då jag dels jobbar, och så lär jag försöka grejja lite med bruksbilen med.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang