Marlboroman's 850 Turbo -94

Efter ett par år i förvaring så är det dags att byta till en originalmotor och få den igenom besiktningen. Dessutom ska både in- och utsidan få sig en liten uppsnyggning är det tänkt.
  • 25 Följare
  • 164 734 Visningar
  • Projektet avslutat 20 oktober 2012
Marlboroman
28 oktober 2008 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/850081028.jpg

Just nu är det verkligen sparlåga i projektet...

Kom ett paket idag med ett nytt lyftfilter och en ny intercooler. Även lmm-huset har hämtats smile Behövde ett nytt filter pga nya lmm-huset, om det nu ska användas, är lite sugen på att byta sprut.

Intercoolern kommer jag återkomma till om längre fram i vinter. Planen i korta drag är att ersätta den jag har nu och dessutom byta placering för ic'n för att slippa ha den mellan vatten- och ac-kylaren. Sen att ac-kylaren (och hela ac'n med den) kanske ryker längre fram är en annan sak....

Min hett efterlängtade diff får anstå en månad till sad Har lagt undan pengar så nästa lön ska jag f*n ha råd. Nya vinterdäck bland annat till vinterbilen och samt div kostnader i samband med stundande besiktning av 850in gjorde att pengarna inte räckte. Eller ja, det räckte väl, men jag vill inte ha 150:- att leva på till nästa lön, det är det inte värt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TurbOla Reservdansk
28 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Marlboroman skrev:
http://www.boostedbadger.nu/bilder/850080925.jpg

Varit iväg och handlat en ny "leksak" till projektet i form av en laddtrycksstyrning, valet föll på en GReddy Profec B-spec II

Laddtrycksstyrningen är väl bara som en digital pysventil?

Så man kan inte mata på för mycket tryck i förhållande till vad spridarna är ställda att ge.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
28 oktober 2008 · 8 234 Inlägg

TurbOla skrev:

Marlboroman skrev:
http://www.boostedbadger.nu/bilder/850080925.jpg

Varit iväg och handlat en ny "leksak" till projektet i form av en laddtrycksstyrning, valet föll på en GReddy Profec B-spec II

Laddtrycksstyrningen är väl bara som en digital pysventil?

Så man kan inte mata på för mycket tryck i förhållande till vad spridarna är ställda att ge.

Ja, principen är ju densamma som original magnetventil.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
6 november 2008 · 8 234 Inlägg

Har ju haft bekymmer med att den gått dåligt på tomgång, och det sista jag gjorde innan jag började rulla ut ur garaget va att försöka hitta felet som gäckat mig rätt länge. Efter lite tur i felsökningen så hittades en läkande o-ring mellan 1:ans spridare och insuget. Så det vart att rycka loss railen lite fort och på med silicon. Tillbaks med allt och provstartar och en radikal förbättning av gången.

Efter många om och men då det inte är det lättaste att få ut bilen ur så kom jag till slut iväg hem igår kväll.

Gjorde ett par sista kontroller innan jag åkte iväg idag, åkte ett par varv runt kvarteret och bromsade lite för att hinna slita in skivorna lite mer för att va på den säkra sidan. På vägen till besiktningen tänds lampan för att det är nåt fel på färdbromsen "#%%&)¤&)==¤&½¤&#¤&½"¤%! Men det va ju för sent att göra nåt åt då.

Kommer in i hallen och där börjar det med att han inte får fast muffen som ska sitta på slutrör, så de fick byta hall till den bredvid då den har en större. Och börjar de dividera och jag går därifrån, tänkte att det där gillar jag inte hur det låter... alls. De kollar lysen och bromsar batteriet olch sen börjar de gräva i motorrummet. Bilen rullas över till lyften och han som besikta titta på mig och sa:
-Du måste ha Sandvikens starkaste vänsterben om du kör mycket med den här! 707:an är lite tungtrampad big_smile

Han börjar kika under och då har den andre gett sig i kast med en annan bil så jag vågar mig dit och står där och lyssnar på beröm om hur fin den är under och att allt i slitdelar är bytt. Men plötsligt spänner han blicken i mig och säger:
-Du... Ska vi ta och testa effekten i den här? Turbon ser lite större ut...
Trotr inte han va beredd på att jag skulle replikera med att det skulle bli en besvikelse för han iom att det satt original styrbox i den big_smile Då skratta han och sa att han bara skulel kolla om jag hade nå humor. Sen va det dags för rpovturen som normalt bara är en sväng runt huset men han drog iväg på en längre repa.

Kommer tillbaks och:

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500811061.jpg
..blankt papper smile Har under de 5,5år jag ägt bilen aldrig fått igenom den på första försöket, men nu så smile

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500811062.jpg
Därefter bar det av till Ok, den har hunnit bli... lite dammig under tiden i garaget.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500811063.jpg
Nytvättad och redo för en liten tur innan den ställs in igen. Va minst lika mycket krångel att få in den i garaget igen, men det va det värt!

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Mäki Långsam Perfektionist
6 november 2008 · 4 800 Inlägg

Tänk att man i princip aldrig ser den här ute..Den är ju grym smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Marlboroman
6 november 2008 · 8 234 Inlägg

Tyvärr tillbringar den avsevärt mycket mer tid i garaget än vad jag vill, men till nästa år så ska det bli ändring på den saken. Men både i år och förra året har det inte blivit många mil. Tror det stannar på 11-12 mil totalt i men, men en 3-400 mil förra året i alla fall. Men jag va inte ute så mycket på stan då, så det är sällan jag syns.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Matt3_
9 november 2008 · 449 Inlägg

Det ser riktigt bra ut cool

Marlboroman
10 november 2008 · 8 234 Inlägg

Tackar smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Joas_86
11 november 2008 ·

Ser bra faktis.


Så du har fått ut bilen klar nu eller ? Eller finns de en hel del kvar att fixa mer eller ?


Lycka till de ser bra ut !

Marlboroman
11 november 2008 · 8 234 Inlägg

Den kastades ihop för att besiktas, är knappt inredning i den, ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig under huven nu och strax efter att detta inlägg skrivits så ska jag åka till garaget och börja riva den igen. Dels så ska motorn ur igen, och dels så ska jag plocka bort ic:n + oljekylaren och börja fundera ut nå fästen för fmic'n. Sen måste jag ta tag i batterifrågan. Kabel är dragen genom kupen, men jag lär fixa fast batterilådan nånstas och dra klart kablarna.

Det är mycket kvar att göra än, men förhoppningen är ju fortfarande att den ska va hyffast klar tills i vår. Men det är ju pengarna som styr... sad

Tackar! smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
VictorW Medlem 34530
11 november 2008 · 908 Inlägg

Marlboroman skrev:
Den kastades ihop för att besiktas, är knappt inredning i den, ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig under huven nu och strax efter att detta inlägg skrivits så ska jag åka till garaget och börja riva den igen. Dels så ska motorn ur igen, och dels så ska jag plocka bort ic:n + oljekylaren och börja fundera ut nå fästen för fmic'n. Sen måste jag ta tag i batterifrågan. Kabel är dragen genom kupen, men jag lär fixa fast batterilådan nånstas och dra klart kablarna.

Det är mycket kvar att göra än, men förhoppningen är ju fortfarande att den ska va hyffast klar tills i vår. Men det är ju pengarna som styr... sad

Tackar! smile

Grattis till blankt papper på besiktningen!!

Tråkigt att det alltid ska vara pengafrågan som styr projekten (har själv samma problem), men det ska bli spännande till nästa år och se vad du kan klämma ur bilen big_smile

/ Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Marlboroman
11 november 2008 · 8 234 Inlägg

VictorW: Tackar! smile Jo, det är trökit att det styrs av pengarna, men det är bara att försöka jobba på ändå så gott man kan.

****************************

Då va det tillbaks till verkligheten och börja skruva lite igen:

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500811111.jpg

Ic + kylaren borttagen till att börja med, plockade bort lite annat småplock med.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500811112.jpg

Provade lite hur nya ic:n passar, men måste sätta tillbaks kylaren + fläkten innan det är nån ide att börja skissa på nya tryckrören på riktigt. Har en ungefärlig bild av dragningen, men måste ha allting på plats innan jag börjar måtta på riktigt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
20 november 2008 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/850081120.jpg

Idag kom det en styrbox, phonic's gamla för övrigt. Ska väl funka skapligt till en början, men den är ju inte att betrakta som mer än grundmappad för min maskin ändå. Våra recept skiljer ju lite grann. Så det blir ju att testa lite med BB och lyssna efter spikningar, men ska väl kunna funka hyffsat, men jag lär inte kunna ladda så mycket innan det blir riskabelt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
5 december 2008 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/850081205.jpg

Har varit fortsatt stilltje i projektet. Men idag har jag åtminståne varit och hämtat lite grejjer på Alutech, div böjar och slangar till blivande tryckrör och pinnar så jag kan montera tillbaks fläkten på kylaren och skruva upp dem igen åtminståne.
Skulle ha börjt med ic-fästen och tryckrör, men jag saknar naturligtvis 2 böjar till tryckrören, och utan dem så är det ingen ide att spika vart ic'n ska sitta.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
jocket4
5 december 2008 · 189 Inlägg

Är det rostfritt?

Marlboroman
5 december 2008 · 8 234 Inlägg

Hade rostfria rör först när jag bytte rördragning, sen på senare år har det övre varit i rostfritt och det undre i aluminium. Men nu blir båda rören i aluminium.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
High-Octane "Bilskadetekniker"
5 december 2008 · 276 Inlägg

fördelar med rostfritt vs alu?smile kul att se att de går framåt!

Marlboroman
5 december 2008 · 8 234 Inlägg

Rostfritt är lättare att hålla snyggt om man polerar, men tungt. Aluminium är lättare, men trökigare att hålla blankt om man polerar. Prismässigt är det ingen större skillnad.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
High-Octane "Bilskadetekniker"
5 december 2008 · 276 Inlägg

Marlboroman skrev:
Rostfritt är lättare att hålla snyggt om man polerar, men tungt. Aluminium är lättare, men trökigare att hålla blankt om man polerar. Prismässigt är det ingen större skillnad.

okey ungefär de ja redan hade koll på dåsmile
Hur groft rör har du ner till turbon? från filtret..

Supra_robin
5 december 2008 · 4 663 Inlägg

jävlar va brutal bil big_smile kommer att följa dina framgångar big_smile
mvh robin

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang