Civilpolisen på gatan...

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
16 april 2008 · 946 Inlägg

Jobbar som väktare och ett tag hade vi problem med inbrott och skit på ett lite halvmysko ställe här i stan. Gick min rond där iaf och när jag är på väg mot bilen kommer en diskretlackad 9-5 kombi, den svänger runt och stannar. Jag tänker "vad fan nu då?". Föraren hissar ner sin ruta och jag går fram, visar sig sitta två snutar i. Jag frågar dem vad det är för bil de ha snott. "Hehe, nej men det kan vara bra ibland att inte bli igenkänd" sa han. Det är ganska bra dolt, när inte ens vi väktare känner till bilen eller ser på den att de är en civilare. Det fann INGET som tydde på det, ingen toning, inga antenner samt dimljus, inte tända iofs, men brukar inte ens finnas på dem. Frågade om den gick bra och - ja - det gjorde den. Han var tvungen att visa det när han åkte därifrån iaf! tongue

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Bilgalningen Bildelsskruvare
16 april 2008 · 255 Inlägg

Läste ett för ett tag sen här om polisens alla regnr på civilbilarna... Non snäll jäkel som lagt in. Inte alla län i Sveige var med, men bra många. Hittar inte tillbaka till de nu, tro de va en ganska gammal lista å. (typ nåt år) Ingen som hittat en nyare version av den här nagerst?

My life, My mess
Bjork OEM <3
16 april 2008 · 6 957 Inlägg

Grundstrom skrev:
Vet iaf att dom har en liten extra spegel på passagerarsidan!

Inte alla, här hemma e de bara körskolebilarna som har det.

Ja hemma så e de lastgaller som std. sen har vi inte så många och man har ju
sett dom stoppat bilar så 2 reg.nr har ja i huvet.

TJM 711 - Mörkblå V70n, stor antenn, lastgaller,
TJS 718 - 9-5 Combi,
Sen en 9-5 sedan, med 2 kantiga extraljusen fram, bor ganska nära mig tongue

OEM <3
gamlingen
16 april 2008 · 5 198 Inlägg

Bjork skrev:

Grundstrom skrev:
Vet iaf att dom har en liten extra spegel på passagerarsidan!

Inte alla, här hemma e de bara körskolebilarna som har det.

Ja hemma så e de lastgaller som std. sen har vi inte så många och man har ju
sett dom stoppat bilar så 2 reg.nr har ja i huvet.

TJM 711 - Mörkblå V70n, stor antenn, lastgaller,
TJS 718 - 9-5 Combi,
Sen en 9-5 sedan, med 2 kantiga extraljusen fram, bor ganska nära mig tongue

Hur ser 2kantiga x-tra ljus ut ?

Mortalis VW-nörd?
16 april 2008 · 4 332 Inlägg

haha ja de kan man fråga sig

v8rickard Gammelbilsnörd
16 april 2008 · 450 Inlägg

gamlingen skrev:

Bjork skrev:

Grundstrom skrev:
Vet iaf att dom har en liten extra spegel på passagerarsidan!

Inte alla, här hemma e de bara körskolebilarna som har det.

Ja hemma så e de lastgaller som std. sen har vi inte så många och man har ju
sett dom stoppat bilar så 2 reg.nr har ja i huvet.

TJM 711 - Mörkblå V70n, stor antenn, lastgaller,
TJS 718 - 9-5 Combi,
Sen en 9-5 sedan, med 2 kantiga extraljusen fram, bor ganska nära mig tongue

Hur ser 2kantiga x-tra ljus ut ?

tongue

Rock-Star
16 april 2008 · 2 982 Inlägg

gamlingen skrev:

Bjork skrev:

Grundstrom skrev:
Vet iaf att dom har en liten extra spegel på passagerarsidan!

Inte alla, här hemma e de bara körskolebilarna som har det.

Ja hemma så e de lastgaller som std. sen har vi inte så många och man har ju
sett dom stoppat bilar så 2 reg.nr har ja i huvet.

TJM 711 - Mörkblå V70n, stor antenn, lastgaller,
TJS 718 - 9-5 Combi,
Sen en 9-5 sedan, med 2 kantiga extraljusen fram, bor ganska nära mig tongue

Hur ser 2kantiga x-tra ljus ut ?

använd fantasin

Eisenhut
16 april 2008 · 1 827 Inlägg

Som vissa kanske vet så jobbar jag på det stora polishuset i Malmö, och är dagligen i polisens garage. Jag kan bara säga att ni är totalt rökta om ni endast går på dessa kriterierna på hur en civilare ska se ut. Det finns ALLT där nere!

Det finns spaningsbilar som tom är leasade eftersom det inte ens ska stå att det är polisen som äger dom om man slår på regnummret, dessa bilar är totalt oidentifierbara. Inga blåljus i rutan, ingen dragkrok, ingen radio i bilen mm mm. Kort sagt en helt vanlig bil.

Dom gamla klassikerna "vit V70 med tonade rutor och 10 antenner på taket" kan man glömma. Vi har en rolig snut hos oss som har en Toyota landcruicer som tjänstebil. Den åker han runt i, polisklädd varje dag, precis som en vanlig radiobil.

Låter som en hälig moralkaka va? Kör försiktigt! Det blir bara svårare och svårare att spåra dom. smile

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
FireTraXX DFFL
16 april 2008 · 9 020 Inlägg

Eisenhut skrev:
Som vissa kanske vet så jobbar jag på det stora polishuset i Malmö, och är dagligen i polisens garage. Jag kan bara säga att ni är totalt rökta om ni endast går på dessa kriterierna på hur en civilare ska se ut. Det finns ALLT där nere!

Det finns spaningsbilar som tom är leasade eftersom det inte ens ska stå att det är polisen som äger dom om man slår på regnummret, dessa bilar är totalt oidentifierbara. Inga blåljus i rutan, ingen dragkrok, ingen radio i bilen mm mm. Kort sagt en helt vanlig bil.

Dom gamla klassikerna "vit V70 med tonade rutor och 10 antenner på taket" kan man glömma. Vi har en rolig snut hos oss som har en Toyota landcruicer som tjänstebil. Den åker han runt i, polisklädd varje dag, precis som en vanlig radiobil.

Låter som en hälig moralkaka va? Kör försiktigt! Det blir bara svårare och svårare att spåra dom. smile

Personligen så tycker jag att det är bra att de varierar märkena så att man inte så lätt kan känna igen en civilbil (Trots mitt körsätt).

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
alexbenhard Hemlig Agent
16 april 2008 · 1 115 Inlägg

Jag har varit nere i garaget ett antal gånger i polishuset i Oskarshamn.
Finns ca. 15 civilbilar där nere.
Fast minns inte så mkt då jag varit skapligt full eller bakfull varje gång.
Alla 2005-2006 v70 jag sett har haft 2 runda Bosch extraljus framför grillen.

snoddas
16 april 2008 · 1 142 Inlägg

finns väll nån sida med alla civilbilars regnr och utr. fanns en tråd här inne som det stod massa civilbilar på ....

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
16 april 2008 · 946 Inlägg

gamlingen skrev:

Bjork skrev:

Grundstrom skrev:
Vet iaf att dom har en liten extra spegel på passagerarsidan!

Inte alla, här hemma e de bara körskolebilarna som har det.

Ja hemma så e de lastgaller som std. sen har vi inte så många och man har ju
sett dom stoppat bilar så 2 reg.nr har ja i huvet.

TJM 711 - Mörkblå V70n, stor antenn, lastgaller,
TJS 718 - 9-5 Combi,
Sen en 9-5 sedan, med 2 kantiga extraljusen fram, bor ganska nära mig tongue

Hur ser 2kantiga x-tra ljus ut ?

Om ni läser så står det 2 kantiga extraljus, inte 2kantiga. För en gångs skull när man skall använda särskrivning förstår inte folk det. Många är så vana vid att använda den där jävla särskrivningen att de inte förstår ihopskrivning, tyvärr! Särskrivning är största hotet mot svenska språket. Att man i detta fall kanske skulla ha använt "två kantiga exraljus" istället för "2 kantiga extraljus" är ju sen en annan sak.

Senast redigerat av Dave_C70 (16 april 2008)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Eisenhut
16 april 2008 · 1 827 Inlägg

FireTraXX skrev:

Eisenhut skrev:
Som vissa kanske vet så jobbar jag på det stora polishuset i Malmö, och är dagligen i polisens garage. Jag kan bara säga att ni är totalt rökta om ni endast går på dessa kriterierna på hur en civilare ska se ut. Det finns ALLT där nere!

Det finns spaningsbilar som tom är leasade eftersom det inte ens ska stå att det är polisen som äger dom om man slår på regnummret, dessa bilar är totalt oidentifierbara. Inga blåljus i rutan, ingen dragkrok, ingen radio i bilen mm mm. Kort sagt en helt vanlig bil.

Dom gamla klassikerna "vit V70 med tonade rutor och 10 antenner på taket" kan man glömma. Vi har en rolig snut hos oss som har en Toyota landcruicer som tjänstebil. Den åker han runt i, polisklädd varje dag, precis som en vanlig radiobil.

Låter som en hälig moralkaka va? Kör försiktigt! Det blir bara svårare och svårare att spåra dom. smile

Personligen så tycker jag att det är bra att de varierar märkena så att man inte så lätt kan känna igen en civilbil (Trots mitt körsätt).

Ja, jag håller absolut med dig. Dock fungerar det ju inte när alla fortfarande tror på stereotyperna. smile

Men det är lite kul när jag är på transportuppdrag på jobb. Vi har silverfärgade Volvo kombis med tonade rutor och hela köret, samt en snarlik uniform som poliserna har. Sen hjälper det ju förstås inte att vi kör ut och in från polishuset med bilarna, men om man säger så, folk kör ganska lugnt vid oss i trafiken. wink

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
alexbenhard Hemlig Agent
29 april 2008 · 1 115 Inlägg

PaZZe skrev:
Svenska polismyndigheten blir bara smartare och smartare. Dom börjar använda nya tekniker som gör det svårare för oss trafikister att se skillnaden mellan en civilare och en vanlig svensson bil. Men dom vanligaste kännetecknerna är väl två eller flera antenner och ingen text runt regskylten. Tonade rutor är extremt vanligt hos en civilare också.

MvH

Ingen text runt reg.skylten?
Kolla in Saab civilare så står det ANA Trollhättan under den bakre regskylten.
Ja, säg gärna emot mig men skicka i så fall med en bild på en reg.skylt till en civil Saab utan den texten.
Jag har aldrig lagt märke till någon polissaab utan det.

Jag ska försöka få med en civil V70 -06:a på bild så man kan studera dom lite närmare.
Ser 2 st ganska ofta när jag ska till och från jobbet XON452 & XYBnånting.

Bostrom RS
29 april 2008 · 886 Inlägg

usch gillar inte civilpolisbilar...det är fusk på nåt sätt. Dom ska fan visa sig!! Nä tacka vet jag kameror...dom vet man vart dom står iaf! smile

Focus RS
Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
29 april 2008 · 887 Inlägg

Tacka vet jag min snabbtänkta hjärna och käft..
Har säkert blivit stoppad ett femtiotal(!) gånger på sex år och fått åka iväg utan några anmärkningar eller böter.
85% av dessa har varit civilsnutar.
Att polisen gör sitt jobb är enligt mig bra, dock så känns det som att jag har grymt mkt otur att stöta på dom dag in o dag ut.


Sen är det inget jag direkt skryter om så svar som "-folk som du bör inte ha körkort" skiter jag totalt i.

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
SatansWrath Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
29 april 2008 · 661 Inlägg

Har cirka 140-220 hästar.... Går att köra ifrån lätt om man har lite kraft i sin kärra smile hehe

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !
Ford Mustang Mach 1 "Trinity" (2003)
bollen1986
29 april 2008 · 3 714 Inlägg

civilare kan ha kamera monterad i framrutan med

dom kan ju åka vad som helst i princip

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
bumpe Lastbilsmekaniker
29 april 2008 · 3 878 Inlägg

Eisenhut skrev:
Som vissa kanske vet så jobbar jag på det stora polishuset i Malmö, och är dagligen i polisens garage. Jag kan bara säga att ni är totalt rökta om ni endast går på dessa kriterierna på hur en civilare ska se ut. Det finns ALLT där nere!

Låter som en hälig moralkaka va? Kör försiktigt! Det blir bara svårare och svårare att spåra dom. smile

Du kommer få frågan om du e "snut" bara så du vet tongue

Ingen kmr ihåg en fegis tongue

CarpeDiem German Engineering
30 april 2008 · 9 081 Inlägg

Jag var hos en kompis i söndags smile Drog hem kvart i 9 på kvällen och jag tar motorvägen, bakom mig var det en mörk Saab (vet inte modellen) som var väldigt nära bakom mig men jag blev inte nojig utan körde lugnt för jag visste att det var civilsnutbil. Jag följde hastighetsskyltarna men det var så irriterande att de låg väldigt nära bakom mig. De följde efter mig ända till hjulstakorset, sen svängde de vänster mot Vällingby. Jag hade parkeringsljus på tongue Men det såg de inte tror jag, annars hade jag vart stoppad tongue Jag såg att de hade 2 antenner på taket och en extra spegel på passagerarsidan så jag visste att det var civilsnut. Iallafall så hände det ingenting, jag körde bara vidare men det var läskigt.

Senast redigerat av CarpeDiem (23 september 2009)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang