Handbromsstyrka inför besiktning

Rallyhalle
20 april 2008 · 4 299 Inlägg

Tja, nu skulle jag behöva lite hjälp. Ska besikta bilen på tisdag o fick i höstas nedslag på höger handbroms som inte funka alls. Bytte vajer o har nu medans motorn renoverats ställt in självinställningen (de e en Saab 9000 -95) och sådär.

Men om man ligger i 10-20 km/h o drar i handbromsen så får man inte hjulen att låsa sig. Ska man kunna de i den farten?? Man får ju stopp på den gått o väl så den e ju inte skitkass. Och drar man i den vid stilla stående så kan man absolut inte åka iväg me den.

Så min fråga e, hur stark måste handbromsen va?? Måste hjulen kunna låsa sig lr räcker de som de e nu?

Kanske ska tillägga att jag gjort testen me dåligt pumpade dubbdäck på asfalt.

Hemskt tacksam för svar, o gärna innan imorgonkväll så att jag kan hinna justera till på tisdag...

//Jacob

Mr_Nicce
20 april 2008 · 143 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Tja, nu skulle jag behöva lite hjälp. Ska besikta bilen på tisdag o fick i höstas nedslag på höger handbroms som inte funka alls. Bytte vajer o har nu medans motorn renoverats ställt in självinställningen (de e en Saab 9000 -95) och sådär.

Men om man ligger i 10-20 km/h o drar i handbromsen så får man inte hjulen att låsa sig. Ska man kunna de i den farten?? Man får ju stopp på den gått o väl så den e ju inte skitkass. Och drar man i den vid stilla stående så kan man absolut inte åka iväg me den.

Så min fråga e, hur stark måste handbromsen va?? Måste hjulen kunna låsa sig lr räcker de som de e nu?

Kanske ska tillägga att jag gjort testen me dåligt pumpade dubbdäck på asfalt.

Hemskt tacksam för svar, o gärna innan imorgonkväll så att jag kan hinna justera till på tisdag...

//Jacob

fick lära mej av min verkstads lärare på skolan att den skulle "knäppa" 4ggr o då inte kunna rulla något..
men d va ju ett tag sen men borde väl vara samma fortfarande?

hakan_kj
20 april 2008 · 117 Inlägg

Det räcker min handbroms låser inte heller däcken i fart. så det räcker nog gott och väl.

Volvo v70 "v70n 2 4t" (2001)
Rallyhalle
20 april 2008 · 4 299 Inlägg

hakan_kj skrev:
Det räcker min handbroms låser inte heller däcken i fart. så det räcker nog gott och väl.

Ok, skönt smile

Audison: Har också hört att de ska vara nåt sånt, men de måste va på nyare bilar lr nåt för min fick man dra ända upp förrut o den gick igenom för att den fortfarande låste hjulen...

Men jag hoppas på de bästa så får vi se på tisdag wink

Tack för era svar smile

//Jacob

hakan_kj
20 april 2008 · 117 Inlägg

Ja bara den inte har ojämn bromsverkan men det borde du ju märka, då drar den snett när du drar i bromsen i fart, märks dock inte så mycket när det är på bakhjulen så kan vara svårt att märka ibland men om du kör på grus och drar fullt så bör däcken låsa sig å då ser du ju om båda låser sig eller bara ett...

Volvo v70 "v70n 2 4t" (2001)
Rallyhalle
20 april 2008 · 4 299 Inlägg

hakan_kj skrev:
Ja bara den inte har ojämn bromsverkan men det borde du ju märka, då drar den snett när du drar i bromsen i fart, märks dock inte så mycket när det är på bakhjulen så kan vara svårt att märka ibland men om du kör på grus och drar fullt så bör däcken låsa sig å då ser du ju om båda låser sig eller bara ett...

Mmm, får väl försöka smita ut på vägen en sväng o testa på grus. Har körförbud på den nämligen hmm

Men den e väldigt jämnt inställd så de e nog inga problem wink

//Jacob

v8rickard Gammelbilsnörd
21 april 2008 · 450 Inlägg

En parkeringsbroms behöver inte ta jämnt på något vis! MEN det får inte vara helt ur funktion på ngn sida. Pratade med en kille på bes om detta och det är typ en formel där bilens vikt är inblandad som avgör hur mycket bromsen skall ta, kunde översättas i en viss procentuell lutning... Kommer ej ihåg nu men om du inte kan starta när den är dragen låter det helt klart som att det är tillräckligt, tänk bara på att rörelsereserven inte får vara för kort. Så om spaken tar allra längst upp får du nog spänna lite...
RIC

MilleN
21 april 2008 · 9 108 Inlägg

Precis, den behöver inte ta jämnt. Jag blev livrädd på besiktningen med 2,6an där jag såg att dom var waaaay off men så länge dom håller för en viss procent av bilens vikt är det lugnt.

Hjulen ska inte behöva låsa sig men ställ dig i en lagom backe och dra handbromsen, rullar bilen får du spänna mer.

Frallans
21 april 2008 · 41 Inlägg

du ska känna att den tar på tre hack om du drar i handbromsspaken

Opelmadness German cars, quality and beyond
21 april 2008 · 8 197 Inlägg

Har för mig den ska kunna bromsa ca 14% av bilens vikt..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Android
21 april 2008 · 892 Inlägg

Det ska nog vara lugnt för dig, bara bilen står stilla i lite backe med bromsen åtdragen så. smile
Btw, i min Haynes bok står att "hjulen ska vara låsta mellan 3 och 9 hack på handbromsen".

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Ripley333
22 april 2008 · 638 Inlägg

hakan_kj skrev:
Ja bara den inte har ojämn bromsverkan men det borde du ju märka, då drar den snett när du drar i bromsen i fart, märks dock inte så mycket när det är på bakhjulen så kan vara svårt att märka ibland men om du kör på grus och drar fullt så bör däcken låsa sig å då ser du ju om båda låser sig eller bara ett...

eller dra handbromsen när du backar så ser man direkt om den tar ojämt

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit
XL600v
23 april 2008 · 35 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Har för mig den ska kunna bromsa ca 14% av bilens vikt..

Den ska kunna hålla bilens vikt vid 16% lutning.

Där finns en formel som SBP har som baserar sig på bilens vikt, och vilket värde dom får när dom kör den i bromsprovaren.

Flummizen
23 april 2008 · 33 Inlägg

16% lutning, får diffa max 30% mellan sidorna.

Rallyhalle
23 april 2008 · 4 299 Inlägg

Tack så mycket för hjälpen smile
Den gick igenom besiktningen igår kväll

Vet dock inte va de va för värden på handbromsen då jag inte följde me på bromstesten.

//Jacob

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang