Kraftiga vibrationer i volvo 240 vid 80-90 kmh

Henkhe
22 april 2008 · 54 Inlägg

Om man rullar i med kopplingen nere i typ joggingfart så känner man att det gungar i hela bilen och kör man fortare så går det ju fortare så det övergår som i kraftiga vibrationer i bilen som är värst vid 80-90 kmh. Vad kan det vara?

Har fått tips om knutkors och kardanlagret, hur kollar/byter man dom?

Ska åka 30 mil på fredag med bilen så jag skulle helst vilja ha bort vibrationerna tills dess! Blir jävligt jobbigt annars! Hur påverkar det förresten om man åker med detta? om vi nu säger att det är knutkorsen? Kan man bli ståendes?

/// Henkhe

roadii
22 april 2008 · 80 Inlägg

Kolla så du inte har en bula i däcket .. Var samma fenomen för mig förut smile
Då var det en bula i däcket, samt att ett hjul var obalanserat!

Volvo & Audi!
Catling Old School Ford
22 april 2008 · 600 Inlägg

Lyft upp bilen , känn på däcket händerna typ kl 9-3 och 12-6 , glappt nånstans? och sen balansera hjulen.

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
Ford Capri "ELD" (1981)
Saffranskalle Palfinger tekniker
22 april 2008 · 1 248 Inlägg

antagligen obalans eller som roadii skriver så kan det vara ett kord släpp

Volvo Xc70 (2001)
Drönirettab
22 april 2008 · 21 761 Inlägg

Jo, obalans tror jag också. Bilen "gungar" inte om det är dåliga knutkors/dåligt stödlager, istället så vibrerar det bara.

Henkhe
23 april 2008 · 54 Inlägg

Var under och kollade knutkors m.m. samt kände på hjulen men allt såg bara bra ut.. Då bytte jag till sommarhjulen.. vips så var vibrationerna borta! big_smile

Jag trodde inte att det kunde vara obalans eftersom jag har haft samma hjul på länge och det har gått bra.. Men antagligen har väl nån vikt lossnat när jag kört.. Hittade iaf inga bulor eller liknande på däcken..

Skönt som fan, och tack för all hjälp!

Be careful out there!

Drönirettab
23 april 2008 · 21 761 Inlägg

Kul att det blev bra smile. Men se till att däcket blir kontrollerat nu innan du ställer undan det, annars glömmer du säkert bort det där tills nästa vinter wink.

BiggerDigger
23 april 2008 · 288 Inlägg

Som regel är alla vibrationer som dyker upp vid 80-100 och försvinner över den hastighet o balans eller fel på däck/fälj. Har med egensvängningsfrekvens att göra.

De som kört jeep med stora hjul (38er o större) brukar ha en hastighet som man inte kan hålla för att bilen skakar sönder.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang