Ford Ka - Plågan från väst

Owzer Rallykalle och kabeltattare
30 april 2008 · 422 Inlägg

Det roliga med den bilen är ju arslet på den. Bred som en jävla merca men däck som en cykel.

BMW 520i E28 "tvåliters raketen" (1984)
AdamOpel DraMinBil.nu
30 april 2008 · 1 016 Inlägg

Min flickvänn ville tidigare ha en guldfärgad Ka ( med guldiga plastdetaljer med, det var tydligen stor skillnad då.. )..

Ni kan ju tänka er hur dåligt jag sov i ett par månader efter det. Tillslut lyckades jag övertala henne om en vectra b i alla fall smile

Nåväl. Ford Ka har heller inga direkta innerskärmar eller isolering mot ljuddämpning. Hört om ett cenarium i en grannby där en gubbe satte på nya fina dubbdäck på sin ford ka. Efter 5 mil var det omöjligt att köra bilen pga ljudnivån smile Så gubben fick köpa en uppsättning nya odubbade tires big_smile

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )
Mr_EmCom Med.lem
30 april 2008 · 3 759 Inlägg

@ trådskaparen. KLOCKREN TRÅD!

För övrigt hatar jag också ford ka

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Tommy_P
30 april 2008 · 396 Inlägg

ford är väl för övrigt, åtmintone imo ett rätt statuterande exempel på förfall. från att ha varit både först och bäst till att på typ 30 år blir fetaste skräpet ever.

Sixpack
30 april 2008 · 47 Inlägg

Håller med trådskaparen riktigt fula e dom, men cab:en är inte alls dum där dom runda formerna kommer till sin rätt.

Hittade en fin på blocket:

http://www.blocket.se/vi/15782800.htm?ca=15_s

Bad ass boys, drive bad ass toys.
Syst3m
30 april 2008 · 1 079 Inlägg

Sixpack skrev:
Håller med trådskaparen riktigt fula e dom, men cab:en är inte alls dum där dom runda formerna kommer till sin rätt.

Hittade en fin på blocket:

http://www.blocket.se/vi/15782800.htm?ca=15_s

Fortfarande en bögbil tongue eller möjligtvis tjejbil.tongue

M103
30 april 2008 · 1 570 Inlägg

Jag tror det är plastpartierna som gör den så ful. Annars hade den liknat vilken micra eller annan jönsbil som helst men plastskärmar är inte så kul.

Criton Rocketdog
30 april 2008 · 270 Inlägg

Jag tycker inte att Ka är ful eller så... smile

Men modellnamnet skulle dom kunnat lämna som det var, Ka(ss). tongue

Trevlig valborg

Ljudet som en dumpventil avger är egentligen en spank-piska som sitter på en spänd fjäder.
Sixpack
30 april 2008 · 47 Inlägg

henrikh skrev:
Jag tror det är plastpartierna som gör den så ful. Annars hade den liknat vilken micra eller annan jönsbil som helst men plastskärmar är inte så kul.

Inte för att glida för långt ifrån huvudämnet men på tal om plast... om man tar en annan bil låt oss säga xc70:n så inte blir den mycket snyggare med all plast runt omkring som är olackad så du har en poäng där helt klart.

tex denna:  http://www.blocket.se/vi/16173806.htm?ca=15_s

Senast redigerat av Sixpack (30 april 2008)

Bad ass boys, drive bad ass toys.
weian Concordia res parvae crescent
30 april 2008 · 924 Inlägg

ford ka ser ut som en misshandlad skalbagge.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Jimmy_N Makaronborrare
30 april 2008 · 993 Inlägg

Ablazed skrev:
ford ka ser ut som en misshandlad skalbagge.

Eller ett missbildat påskägg tongue

Big_JN
30 april 2008 · 2 126 Inlägg

Skäms faktiskt lite då Fiestan delar chassi med KA!

Det mest otroliga med KA e ju att trots sitt utseende så finns det folk som köper den!
Fattar bara inte detta!!! sad

Tega Yrkesförare
30 april 2008 · 1 073 Inlägg

Inte den absolut fulaste, där toppar Fiat Multipla lol
Men Ka ligger inte långt efter, gräslig är den neutral

Germax
30 april 2008 · 12 086 Inlägg

haha du är ju för seriös lol

Koolgatta
30 april 2008 · 104 Inlägg

Ka är näste efter Renault Twing en tvättäkta pellejönspelle-bil. Det spelar ingen roll hur mycket fina ord man öser över plåten, eller hur mkt låtsaskrom som smetas över grillen - den är och förblir en ful liten sardinburk utan någon som helst vettig funktion.

Att kalla Ford Ka för "praktiskt bil i stora staden" och liknande är bara trams. Motorn är en föråldrad 80-talsspis som fått ett snyggt hölje och en kromat växelspaksknopp: -"Yes, här har vi morgondagens bil som förenar smidighet, miljömedvetenhet och kostnadskontroll". Ah men visst serru. Dra den om rödluvan och de tolv dvärgarna också tack.

Sjhit vad full jag är.ö.

Jaja, Ford Ka sällar sig till flocken bilar som inte har något existensberättigande. Hade våra kära folkvalda inte tuggat i sig så mkt catering och svalt så mkt lobbyism så hade vi haft fina bilar på våra vägar. Jag talar självfallet om Alfa Romeo - märket som har modet att sticka ut från mängden. Tekniken är jämförelig med Ka men vilka linjer. Jag jisses, det är så man blir glad bara genom att tänka på hur linjerna sveper över 166:an eller 156:an för den délen.

Jag körde en Fiesta en gång. En annan gång körde jag en Renault 4. Kan tänka mig att man får en Ka om man korsar de två bilarna.

Senast redigerat av pajetbej (30 april 2008)

Harder Better Faster Stronger
blacken
30 april 2008 ·

Motorn är en föråldrad 80-talsspis som fått ett snyggt hölje och en kromat växelspaksknopp

Men den funkar och håller bättre än en del "modernare" knotor. + den är i gjutjärn det håller fasen så mycket bättre än alu..

Big_JN
1 maj 2008 · 2 126 Inlägg

pajetbej skrev:
Jag körde en Fiesta en gång. En annan gång körde jag en Renault 4. Kan tänka mig att man får en Ka om man korsar de två bilarna.

Haha bästa kommentaren ikväll!!! lollollol

Rille0
1 maj 2008 · 2 021 Inlägg

blacken skrev:

Motorn är en föråldrad 80-talsspis som fått ett snyggt hölje och en kromat växelspaksknopp

Men den funkar och håller bättre än en del "modernare" knotor. + den är i gjutjärn det håller fasen så mycket bättre än alu..

80 tal? ..nej knappast snarare 60 tal

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Opelmadness German cars, quality and beyond
1 maj 2008 · 8 197 Inlägg

Ka'n är inte3 fager, men Hyundai Atos, Fiat Multipla och framför allt Nissan Micra är så otroligt fula!
Sen finns det bilar som jag personligen tycker är hemska. Peugeot 206cc, nya Renault Mégane, Citroën Xsara Picasso, Citroën XM break, Citroën C6. Listan är lång....
En ganska vanlig bil somjag tycker passar in på den listan är också Volvo 700 och 900-serien... Säga vad ni vill, men jag tycker inte Volvo har gjort nån fulare bil som har hamnat i produktion.. Inte ens 300 eller 400-serien.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Big_JN
1 maj 2008 · 2 126 Inlägg

blacken skrev:

Motorn är en föråldrad 80-talsspis som fått ett snyggt hölje och en kromat växelspaksknopp

Men den funkar och håller bättre än en del "modernare" knotor. + den är i gjutjärn det håller fasen så mycket bättre än alu..

Faktiskt så härstammarden ifrån 1959 (Ford Anglia) den så kallade KENT motorn!
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Kent_engine

Men efter -02 så har den faktiskt en Duratec motor!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang