3064
Sök

lite "trim"frågor ang volvo 850 turbo

103 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
har ett par undringar gällande min 850 turbo...
har hört av vissa att det går alldeles utmärkt att endast höja laddtrycket lite grann och av vissa att det inte är nåt bra alls att göra detta...har själv satt på ett T-kors på min, tycker den går riktigt gött...vet inte riktigt hur mycke den laddar, men skulle tippa på sådär 0.8-0.9...nån som har lite mer erfarenhet av detta? vad som kan hända osv...själv märker jag inga tendenser till att motorn går dåligt på nåt sett, men det kanske man inte gör förrän det é försent? eller?

finns det annars några andra enkla saker man kan göra för å få upp effekten lite förutom chip å avgassystem typ?

sen sista frågan...
hur långt vågar man köra med en kamrem som "gått över tiden"? ska åka iväg på en lite längre tur nu i helgen på ca 100  mil, å egentligen skulle jag bytt rem för ca 250 mil sen, men kommer inte hinna det efter jobbet imon...é det nån fara tro?

tjing tjing
//Andreas

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar.. :)

8 280 Inlägg
2 maj 2008
Fråga dig själv om du har råd med ett ras, är svaret nej så ta bort t-korset. Såna lösningar är bra om man vill riskera krökta stakar och spikningar. Det funkar, men risken för att det ska hända nåt läskigt ökar, speciellt om du inte ens vet vad du laddar.

Körde min bra länge med bara uppställt laddtryck, och det funka. Men mätte upp min och avgastemperaturen blev ohälsosam + att man låg lite småfarligt till för spikningar. När du ställer upp trycket så skickar den nämligen inte i nå mer bensin.

Efter chip, filter och avgasystem så börjar det kosta om du ska få ut nå mer. Men man kan byta grenrör, bränslepump, kammar, ic. Sen blir det dyrare och krångligare bara.

Är ju inte bara milen, utan det beror ju på hur gammal remmen är med. Att säga om det är nån fara eller inte är snudd på omöjligt utan att titta i kristallkulan... Det borde gå, men det finsn ju inga direkta garantier.

Sök