Nu får de fan vara nog.. bensinen över 13 kr/litern..

kolvas
7 maj 2008 · 4 001 Inlägg

Jag kör lätt min S80 T6 för 18 kr / mil. Den drar 1L/10km, ingen större värdeminskning. Avdraget är ju beräknat för gemeneman och kör man supersportbil eller liknande ska det självklart inte täcka alla kostnaderna. Kör man en väldigt ny bil är ju bara värdeminskningen 50kr/mil eller mer. De andra bilarna jag har är leksaker och vad min hobby kostar är ju en annan femma hmm
Kommer ni inte ens upp i 8000kr/år är det ju inte arbetspendlingen någon större utgift... Det är ju mindre än vad busskortet kostar...Jag tycker det är rimligt att inte alla kronorna är avdragsgilla, annars skulle väl ingen välja kollektivtrafiken.

Betalar du ingen skatt eller försäkring på den bilen?
Däckslitage/service existerar inte heller?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
riggley Valkyrie
7 maj 2008 · 118 Inlägg

Får helt enkelt öka upp skatteåterbäringen nästa år. Helt plötsligt har jag blivit tvungen att åka en omväg till jobbet varje dag, så istället för 5 mil per dag, åker jag 10 mil... nämen oj då smile

Forge Distributer http://www.maptun.com/
Black_rider Bond trimmare
7 maj 2008 · 9 Inlägg

Få fingrana ur ärslet och bestäm nått då förihellvete ist för sitta tjafsa över ett forum, om att svergie "har för icke bensinsnåla bilar"

OM ALLA skulle göra nått dramatiskt för att få ner skatten skulle de då fan hjälpa, men ingen gör nått åt saken.

SE till att komma på nått sprid det så jävlar i mej att alla gör det då.

Tjafsa på ett forum hjälper inte, GÖ en ny tråd där vi lägger fram förslag ist.

Få fingarna ur arslet gör något åt saken!

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
7 maj 2008 · 5 753 Inlägg

Ellertz skrev:

_Glenne_ skrev:
en fråga, vart kostar soppan över 13kr i sundsvall?? på jet kostar den iaf "bara" 12,64kr smile

98 oktan, okQ8 bydalen, vid coop tongue

aha du kör på dyr soppa du wink själv kör man ju på 95 oktan tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
viccoA
7 maj 2008 · 3 111 Inlägg

kolvas skrev:

Jag kör lätt min S80 T6 för 18 kr / mil. Den drar 1L/10km, ingen större värdeminskning. Avdraget är ju beräknat för gemeneman och kör man supersportbil eller liknande ska det självklart inte täcka alla kostnaderna. Kör man en väldigt ny bil är ju bara värdeminskningen 50kr/mil eller mer. De andra bilarna jag har är leksaker och vad min hobby kostar är ju en annan femma hmm
Kommer ni inte ens upp i 8000kr/år är det ju inte arbetspendlingen någon större utgift... Det är ju mindre än vad busskortet kostar...Jag tycker det är rimligt att inte alla kronorna är avdragsgilla, annars skulle väl ingen välja kollektivtrafiken.

Betalar du ingen skatt eller försäkring på den bilen?
Däckslitage/service existerar inte heller?

Vad har det med bensinpriset att göra?
18kr milen täcker det mesta som har med arbetspendlingen att göra, inte är det väl så att man ska plus minus noll för att man kör bil medans de som åker kollektivt får lägga 800 spänn i månaden eller mer på ett månadskort?
Är väl inte så att man kan förvänta sig att alla kostnader täcks av staten?

Senast redigerat av viccoA (7 maj 2008)

vikingen_honken
7 maj 2008 · 11 Inlägg

Keep on rocking TOBBEE!!!

kolvas
7 maj 2008 · 4 001 Inlägg

Vad har det med bensinpriset att göra?
18kr milen täcker det mesta som har med arbetspendlingen att göra, inte är det väl så att man ska plus minus noll för att man kör bil medans de som åker kollektivt får lägga 800 spänn i månaden eller mer på ett månadskort?
Är väl inte så att man kan förvänta sig att alla kostnader täcks av staten?

Nej, naturligtvis så ska inte alla kostnader täckas av staten, men avdraget på 18kr/mil -8000kr och sedan får du tillbaka ca 30% av resterande räcker inte långt.

Du får inte tillbaka hela avdraget på 18kr!!!

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
850turbo
7 maj 2008 ·

Fy fan säger jag halva lönen går till bensin...Synd att man itne levde på 60talet

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
7 maj 2008 · 946 Inlägg

viccoA skrev:
Jag kör lätt min S80 T6 för 18 kr / mil. Den drar 1L/10km, ingen större värdeminskning.

Jaha, du och tomten finns också eller? ALDRIG att du kör din T6:a för 18kr/mil. Det finns nämligen lite andra faktorer som spelar in också:

¤ Värdeminskning (som du har oavsett)
¤ Slitage
¤ Skatt
¤ Försäkring
¤ Service
¤ Däck

Därutöver har du 13kr/mil (i dagens läge) i bränsle. Så räkna med iaf minst 30 kr/mil för din bil, inte ett öre under det.

David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
DanThor Lagerhjon
7 maj 2008 · 178 Inlägg

viccoA var den första som tog upp detta med skatteåtebäringen.
Sverige är enda landet i Europa (vad jag vet) som man får tillbaka pengar när man har kört till/från arbetet. För egen del kan jag säga att när jag får tillbaka pengar på skatten (för bensin) så räcker det till ca 3 månaders soppa! ca 7500:- Köp en billig "pendlarbil" byt tändstift och olja själva så kostar den fan inte mycket. Vill man åka ståndmässigt med finbil så har man förhoppningsvis räknat på det när man skaffade den. Så mycket har inte soppan gått upp de sista 2 åren.
Visst kan jag tycka att man skulle kunna dra av skatten på en gång & skita i att få tillbaka senare.
Visst det blir dyrt om eran enda hobby är att åka bil. Men alla hobbeys är dyra och frivilliga!
Min lön har iaf ökat årligen för att täcka upp några öre bensin. Och jag är ett vanligt enkelt lagerhjon.

kolvas
7 maj 2008 · 4 001 Inlägg

Så mycket har inte soppan gått upp de sista 2 åren.

Jaså, bensinen har bara gått upp med ca 15-20% på 2 år, ännu värre är det med diesel ca 23%

jag hade velat ha motsvarande ökning i lön lol

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Mortalis VW-nörd?
7 maj 2008 · 4 332 Inlägg

bröd å ost har ökat mer i pris...framförallt ost...o de äter la rätt många, även de som inte kör bil...

Senast redigerat av Mortalis (7 maj 2008)

MrLego Volvonörd
7 maj 2008 · 1 187 Inlägg

Mortalis skrev:
bröd å ost har ökat mer i pris...framförallt ost...o de äter la rätt många, även de som inte kör bil...

Härligt svar....

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391
Volvo V70 2,4D "Evil Pain Garage Taxi" (2008)
nicx FREAK !
7 maj 2008 · 250 Inlägg

därför blandar man soppan med e85 det blir billigare och luktar roligt ;D

Senast redigerat av nicx (7 maj 2008)

Det är bara DÖDA laxar som simmar MED strömmen
DanThor Lagerhjon
7 maj 2008 · 178 Inlägg

kolvas skrev:

Så mycket har inte soppan gått upp de sista 2 åren.

Jaså, bensinen har bara gått upp med ca 15-20% på 2 år, ännu värre är det med diesel ca 23%

jag hade velat ha motsvarande ökning i lön lol

Jo det skulle vara härligt va!
Men inte är det väll 15-20%

http://www.spi.se/statistik.asp?art=90

Fast det enda jag kan räkna % på är Systembolagets artiklar.

OBS jag tycker det är mycket i skatt. Men det finns värre saker här i livet. OBS

Senast redigerat av DanThor (7 maj 2008)

azid Det som inte dödar gör ont
7 maj 2008 · 2 668 Inlägg

dom ska höjja 20 öre till nu.... men den här gången hörde jag inte varför

2slow
Martin 9-3 Fisketokig
7 maj 2008 · 2 997 Inlägg

Mortalis skrev:
bröd å ost har ökat mer i pris...framförallt ost...o de äter la rätt många, även de som inte kör bil...

Ja men då har vi Lidl som alternativ. De skulle börja med Bensin också. big_smile
Nå sämre skit som är billigt men funkar, fast det kanske är Biltema som får satsa på det tongue

Nu är väl inte mjölken så skattetyngd utan andra kostnader där som gått upp wink

Fast skulle bilen gå på ostmassa så skulle vi nog klaga på priset ändå.
smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Martin 9-3 Fisketokig
7 maj 2008 · 2 997 Inlägg

Finns ett säkert alternativ annars:

Be till gud att Bensinpriset/Bensinskatten ska ner, funkar inte det så är det bevisat att du kan gå ur svenska kyrkan och spara någon tusenlapp om året där istället. wink

Senast redigerat av Martin 9-3 (7 maj 2008)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
E30Tompa Rörpulare
7 maj 2008 · 1 453 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Finns ett säkert alternativ annars:

Be till gud att Bensinpriset/Bensinskatten ska ner, funkar inte det så är det bevisat att du kan gå ur svenska kyrkan och spara någon tusenlapp om året där istället. wink

Precis är väl i runda slängar 6papp om året och de blir nästan 2/3 tank i månaden smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
BMW E61 m5 (2007)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
laika
7 maj 2008 · 410 Inlägg

tobee skrev:

laika skrev:
Sen är det absolut största hindret i hela miljöarbetet den mänskliga faktorn. Ingen vill förändra sin livsstil och konsumtionsmönster. Det återspeglar sig i ditt inlägg för du utgår ifrån att folk måste pendla 5mil men det är inget som är gjutet i betong. Det hör ihopp med att landets infrastruktur är byggd för att passa ett samhälle som inte är hållbart. Men det går att strukturera om landet relativt snabbt för att bli hållbart men återigen är vi för konservativa och tröga för att vilja ändra oss.

Här slår du verkligen huvudet på spiken. Dom här raderna visar verkligen vilka två olika världar vi lever i. Tror du verkligen på fullaste allvar att man kan tvinga in folk i storstäderna? Hur tror du dessa människor kommer att känna sig? Det är ett skrämmande sätt att argumentera på och väldigt osolidariskt. Men det är precis vad som sker. Folk blir tvingade att bo någonstans där dom inte trivs. Alla kan inte trivas i storstan, själv får jag panik efter runt en vecka i stockholm och det är verkligen så att jag MÅSTE därifrån. Människor måste få vara olika...  Annars blir dom olyckliga å ja, då får samhället ett annat problem att ta tag i. Politikerna borde utgå från att dom "tröga" småortsfolket inte vill ändra sig, för så är det faktiskt...

Du verkar verkar vara blivande akademiker och ganska påläst. Men jag kan inte ta dig riktigt på allvar för som så många andra som läser mycket så faller dom eget grepp. Du ser helt enkelt inte verkligeheten som den är. För mycket fakta, för lite vett. Ut å träffa vanliga människor som berörs istället, så kanske du får en liten annan syn på det hela. Du argumenterar för saker som för mig är orealistiskt då jag försvarar lanedsbyggden. Då blir det hela ganska trångsynt och tråkigt. Är du lite miljöpartist kanske? wink Å nej, det var ingen komplimang...

det är snarare så att folk som inte utbildar sig har svårare att se saker och ting subjektivt. Jag menar det är en fråga om överlevnad då kan man inte prata om hur man mår. Vi håller på att utrota hela planet och det finns folk i sverige som har det så bra att dom börjar lipa över att dom inte kan bo på landet. Det jag skrev om är att det är en otrolig lyx vi lever i och den kostar och det är inte mycket att göra åt. Samhället ändras och då måste människan också ändras. Så tyvärr är det mest solidariska att flytta. Det gäller att se hela bilden är det ok att öka välfärden och glädjen hos några tusen och låta några miljoner leda. Tyvär det går inte att vrida på det och få det osolidariskt det mest solidariska är det som gynnar samhället som mest och då är en individsvilja betydelselös i jämförelse med det stora hela. Så du missar en del av bilden när du påstår att man inte är solidarisk och inte inser vad som händer för man är för påläst snarare att man ser hela bilden och måste välja det alternativ som är bäst för den stora massan.

Skoda Fabia (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang