5020
Sök

Hjälp! Klonkande ljud från min Ford

2 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
Har läst en del här på forumet om klonkande ljud, men är inte säker på vad det är.
Det låter när jag släpper ut kopplingen, särskilt när jag gör det snabbt. Det klonkar även när jag åker i gupp. Känns precis som att något sitter löst.
Det låter inte när jag svänger, så det är förmodligen inte drivknuten har jag förstått.
Oljudet uppstod efter att jag gjort en kraftig inbromsning igår.
Har hissat upp bilen och känt på alla hjulen, inget sitter löst.

Nån som kan ha en idé??
(har en Ford Fiesta- 98)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
6 maj 2008
Har du kollat avgassystemet? Som du skrev att när du släppte kopplingen snabbt så borde bilen "skutta" till lite, och då skarat systemet. Kolla det smile

2 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
Hmm, brusten fjäder, hur yttrar sig det? Det låter inte när jag gungar bilen tex, pressar ner den vid stillastående.

Om det vore avgassystemet som satt löst, borde man inte höra det??

Om man lämnar in bilen på Fordfirma, kan man be dem göra en felsökning och få ett kostnadsförslag, sen fixa det själv om man tror man fixar det utan att betala för felsökningen?

Trägnagare
185 Inlägg
6 maj 2008
Jag har precis samma problem med min Colt, när man släpper kopplingen osv. Men det känns som det kommer från växellådan eller kopplingen.. Även om det klonkar när jag svänger.

All show and no go!

1 863 Inlägg
6 maj 2008
Jag hade det på min Focus, ingen kunde hitta nåt fel. Frågade när jag besiktade om dom såg nåt, nej. Var till 2 olika mekar, men nej ingen såg nåt. Åkte till Fordverkstan, han sa att det kunde vara nåt som hette K-stag (aldrig hört talas om sånt).
Men till slut ledsnade jag och sålde bilen, så jag fick aldrig reda på vad det var.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Trägnagare
185 Inlägg
6 maj 2008
Man får kanske be verkstan kolla upp det, är så illa tvungen att lämna in den eftar att någon idiot rent ut sagt knäckt av min vänstra backspegel i förrgår.  sad *ledsen ansikte*

All show and no go!

Sök