det har inte hänt så mycket på ett bra tag nu pågrund av att jag har börjat skolan och sådat skit igen men tilll helgen eller början av nästa vecka så ska det ta fart igen är det tänkt ska i väg och handla lite plåt till bakluckan och sådant tänkte att jag kanske ska skära ut ett motiv i plåten sen med där regskylten sitter i luckan orginal någon som har något tips på något som kan passa att göra där....och sen ska jag i väg och ha spackel poliester och glasfiber väv med så jag kan hjuta av andra sido kjolen och få den på plats med.
det har inte hänt så mycket på ett bra tag nu pågrund av att jag har börjat skolan och sådat skit igen men tilll helgen eller början av nästa vecka så ska det ta fart igen är det tänkt ska i väg och handla lite plåt till bakluckan och sådant tänkte att jag kanske ska skära ut ett motiv i plåten sen med där regskylten sitter i luckan orginal någon som har något tips på något som kan passa att göra där....och sen ska jag i väg och ha spackel poliester och glasfiber väv med så jag kan hjuta av andra sido kjolen och få den på plats med.
Om du inte vill ha någon speciellt och är stolt över bilmodellen kanske "CIVIC" skulle vara passande. Annars något i stil med det Fredrik Aker gjorde på sin babyblå EK. Japanska bokstäver.
//Erik Mitt Projekt! If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura Sponsorer sökes!
Om du inte vill ha någon speciellt och är stolt över bilmodellen kanske "CIVIC" skulle vara passande. Annars något i stil med det Fredrik Aker gjorde på sin babyblå EK. Japanska bokstäver.
ja det kunde man i för sig göra men tror jag ska göra något mönste men jag kan inte komma på vad
har bestämt mig för att jag ska gjuta av huven i glasfiber så det blir till att in och handla 20m glasfiber matta 10liter polyester+härdare och lite gelcoat så nästa vecka kommer det hända mycket saker på lilla hondan
någon som vet om det reker att man gör förstarkningen till huven i glasfiber sen och plastar fast 2 10mm plåtar till gånghjärnen till huven och gängar dom alla tips motages det är första gången jag ska gjuta av en huv
och sen undrar jag vilket som är bäst att använda till huven topcoat eller gelcoat är liksom första gången jag ska använda det så ärinte riktigt säker på vilket man ska ha till en huv som ska lackas
Hej jag har gjort en huv själv och ska försöka ge dig lite tips är de nått du undrar så skicka ett pm eller nått. Jag skulle göra så att jag börjar med att gjuta av regleverket så att du får en form. Behandla org reglarna med släppmedel först. Sen skulle jag göra formen av ett lager 350gram och en 450 grams matta. Vänta ett dygn och knäck bort den. Sen skulle jag göra samma sak med ovansidan. Då får du två formar att gjuta i. Ska du sen göra huven i glasfiber för att lätta rekomenderar jag att gjuta av regelverket i den nya formen med 2 lager 450 matta. och förstärka upp med pvc rör för att få en hård huv. Blir den för mjuk så kommer lacken att spricka. Ovanslidan skulle man kunna gjuta av med samma lager som formarna. Behandla formarna först med släppmedel. Gjut regelverket först så att du får ett färdigt regelverk som du kan passa på att gjuta in i ovansidan på huven då du ändå gjutern den. Om regelverket har fått ligga färdig i mer än 72 timmar så måste du slipa det så att plasten fäster i de. Sen är de bara att bända ur den färdga huven ur formen. Du behöver ingen gelcoat eller topcoat om du inte vill.
Anledningen till att du ska göra formar är för att du ska få en huv med rätt mått utåt.
Gelcoat mållar du mellan släppmedlet och glasfibern i formen, Gelcoat är samma sak som topcoat fast de härdar inte i luft så man måste få att syrefritt för att de ska härda. Topcoat är gelcoat med vaxlösning i som gör att de härdar i luft vilket gör att du kan målla på de i efterhand presis som vanlig färg. Topcoat/gtelcoat är bra att ha för att täppa igen en del porer och ha nått hårt att slipa i.
Hej jag har gjort en huv själv och ska försöka ge dig lite tips är de nått du undrar så skicka ett pm eller nått. Jag skulle göra så att jag börjar med att gjuta av regleverket så att du får en form. Behandla org reglarna med släppmedel först. Sen skulle jag göra formen av ett lager 350gram och en 450 grams matta. Vänta ett dygn och knäck bort den. Sen skulle jag göra samma sak med ovansidan. Då får du två formar att gjuta i. Ska du sen göra huven i glasfiber för att lätta rekomenderar jag att gjuta av regelverket i den nya formen med 2 lager 450 matta. och förstärka upp med pvc rör för att få en hård huv. Blir den för mjuk så kommer lacken att spricka. Ovanslidan skulle man kunna gjuta av med samma lager som formarna. Behandla formarna först med släppmedel. Gjut regelverket först så att du får ett färdigt regelverk som du kan passa på att gjuta in i ovansidan på huven då du ändå gjutern den. Om regelverket har fått ligga färdig i mer än 72 timmar så måste du slipa det så att plasten fäster i de. Sen är de bara att bända ur den färdga huven ur formen. Du behöver ingen gelcoat eller topcoat om du inte vill.
Anledningen till att du ska göra formar är för att du ska få en huv med rätt mått utåt.
Gelcoat mållar du mellan släppmedlet och glasfibern i formen, Gelcoat är samma sak som topcoat fast de härdar inte i luft så man måste få att syrefritt för att de ska härda. Topcoat är gelcoat med vaxlösning i som gör att de härdar i luft vilket gör att du kan målla på de i efterhand presis som vanlig färg. Topcoat/gtelcoat är bra att ha för att täppa igen en del porer och ha nått hårt att slipa i.
tack för tipsen då vet jag hur jag ska göra men det med orginal förstarkning kan jag inte göra på grund av att min bil har vatt smäld en gång i tiden och antagligen har huven vikitsig på mitten och dom har inte bytat huv utan bara spacklat den utan att rikta det ända dom hade gjord var att skära hack i förstarkningen och sen bara punktat det så jag är rätt för att om jag gjuter av det så kommer det inte stämma och jg kan inte ta av det i heller för där är nog rätt mycket späning i den det var dörför jag skulle göra en egen förstarkning men jag kommer nog på något. men tackför tipsen på hur jag ska gjuta av själv huven..mvh conny
Har du någon kompis med en civic kanske du kan få låna hans huv ett tag och gjuta av den.
//Erik Mitt Projekt! If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura Sponsorer sökes!
Har du någon kompis med en civic kanske du kan få låna hans huv ett tag och gjuta av den.
nej jag har ingen som kör honda med oginal huv... men det är nog inte så mycket jobb att bygga egna förstarkningar i huven för själva huven är rak på min det är bara förstarkningen jag inte litar hellt på att den är rak och sen får jag en då bygga om den efter som jag fick kapa lite av den när jag gjorde scoopen men men det löser sig det e bara att prova sig fram tills det blir bra jag har ju inte planerat att krocka med den så huven behöver bara hålla för alla gånger man ska öppna den och lite andra på frestningar som blir
tjaa att gjuta huven i två lager, ett med skelettet under och en överdel är klart de bästa. du kan göra som ja gjorde när ja gjorde min huv till vectran, körde med stålskelettet ingjutet i huven...blev mkt stabilt.
tjaa att gjuta huven i två lager, ett med skelettet under och en överdel är klart de bästa. du kan göra som ja gjorde när ja gjorde min huv till vectran, körde med stålskelettet ingjutet i huven...blev mkt stabilt.
ja et blev skit bra på din bil måste jag säga men jag vågar inte ta av mitt stålskellet på min efter som till 90% då kommer det fjädra sig åt alla håll när jag tar av det från huven där är mycket späning i min huv efter som den har vat knäkt på mitten en gång det är polaker som har gjort vid den så dom har bara dragit rätt huven efter åt och sen spacklat alla skarvar så där är nog mycket späning i den men jagfår se hur jag gör jag gjuter av själva huven först utan skelettet och sen får jag prova att ta av det annars får jag svetsa ett eget skellet men stort tack för tipset ska fårtsätta kolla på dit projekt nu det var intressant-mvh conny
Att gjuta av undersidan känns lite "overkill". Satsa på att göra en rejäl form först med ett par lager 450, gärna 600-matta också. Vaxa huven ett antal ggr och applicera släppmedel om du så vill. Måla på gelcoat (jag föredrar svart för då ser man alla repor och ojämnheter väldigt bra). Några lager glasfiber på det, sen gjuter du fast nån form av virke (balsa, dyvinicell etc) så att den håller formen. Tänk på att ha en ganska långsam blandning annars kan den ändra form. Sen har du en bra form att jobba med. Då kan du vattenslipa och polera så att ytan blir fin. Sen gör du samma procedur fast du gör den tunnare. 2-3 lager 450-matta och sen förstärkning på det sen har du en fin huv i glasfiber. Jobbar med glasfiber/plast till vardags och så hade jag gått tillväga... lycka till!
Att gjuta av undersidan känns lite "overkill". Satsa på att göra en rejäl form först med ett par lager 450, gärna 600-matta också. Vaxa huven ett antal ggr och applicera släppmedel om du så vill. Måla på gelcoat (jag föredrar svart för då ser man alla repor och ojämnheter väldigt bra). Några lager glasfiber på det, sen gjuter du fast nån form av virke (balsa, dyvinicell etc) så att den håller formen. Tänk på att ha en ganska långsam blandning annars kan den ändra form. Sen har du en bra form att jobba med. Då kan du vattenslipa och polera så att ytan blir fin. Sen gör du samma procedur fast du gör den tunnare. 2-3 lager 450-matta och sen förstärkning på det sen har du en fin huv i glasfiber. Jobbar med glasfiber/plast till vardags och så hade jag gått tillväga... lycka till!
tack för tipset ja under sidan hade jag inte tänkt hjuta av det är bara onödig....okej så man ska ha gelcoat i formen jag trode man skulle ha det när man gjuter av från formen men då vet jag, det annars hade jag tänkt gör nästan som du beskrev det e ju bra att man inte är rent fel på det.mvh conny
så nu har jag börjat på huven har spacklat det sista som var så slipper jag göra det på glasfiberhuven så i morgon ska jag börja göra formen så då kommer det bilder
så nu tycket jag det är tid för en uppdatering.jag har börjat gjuta av huven nu ska på med 4-5lager till i morgon sen ska den slutliga huven gjutas av formen så kom igen och kommenterna nu
började med att vaxa huven vet att det ser ut som att jag missade några ställen men jag har laggt på ett lager till efter att bilden är tagen
Fantastiskt bra bygge, kul att se dina egna lösningar på saker och ting!
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"