Hejsan, för 3 dagar sen när jag var ute och åkte stog det "check engine oil" på färddatorn och bilen la av precis som om bensinen var slut. Jag fyllde på med 1 liter olja och då startade bilen igen och kunde fortsätta min färd.
Sen idag när jag var och tankade så startade jag bilen precis efter tankningen och åkte sekunden efteråt för att en bil stod bakom. Sedan stannade jag några sekunder och gasade sedan upp på 2an och så stod det "check engine" och ingenting hände när jag tröck på gasen, kändes som bensin stopp ungefär. Jag rullade åt sidan och stängde av motorn. Slog på den 5 sekunder senare och fungerade som vanligt och jag kunde åka hem utan problem.
Vad är felet? Var jag för snabb att åka från tankningen så att inte nått olje tryck eller nått hann upp? Eller vad kan det vara för fel?
Vad är felet? Var jag för snabb att åka från tankningen så att inte nått olje tryck eller nått hann upp? Eller vad kan det vara för fel?
motorn skiter i om du har oljetryck eller ej den fortsätter tills lagrena går... kolla felkoder vore nog det smartaste annars kan man ju gissa hur mycket som helst...
motorn skiter i om du har oljetryck eller ej den fortsätter tills lagrena går... kolla felkoder vore nog det smartaste annars kan man ju gissa hur mycket som helst...
Hmm okej, är det bara saab som kan kolla felkoderna eller kan en vanlig mindre firma kolla vad koderna innebär? Vad kostar det att enbart felsöka då?
Kolla vevaxelgivaren eller DI kassetten. Nått av dom kan de vara. LMM är de sällan som går sönder som jag vet om man inte har ett öppet filter som är för in oljat och förstör LMM på de sättet.
Ja i mitt fall var det så att han jag köpte bilen av sa att oljan var nybytt, men vid en kontroll av oljefiltret så var det rostigt (hmm inte bytt på ett tag). Oljan bytt, bilen lät bättre, inga check engine blinkningar vid start och inga fel längre heller