4351
Sök

Farthållare saab

97 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
Farthållaren på min saab 9000 92 cc vill inte fungera. Jag har kollat så att piggen ovanför koppling och broms går in när man släpper. När jag sedan gasar och trycker in "set" knappen på farthållaren så händer ingenting. Är den totalt trasig eller tips på felsökning och ideer? smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 maj 2008
Med lite tur har du en snäll flickvän som brukar sköta sina sysslor, då sätter du henne på att suga i slangen till vacuumpumpen medans du kollar så att allt rör sig nere vid pedalen...

Ska man skärpa sig lite så:
Kolla att kedjan mellan pedalen och vacumklockan sitter som den ska.
Kolla säkringen
Kolla läckage i slangarna till pumpen.
Försöka att få prova med ett annat styrdon.

Pumpen sitter till höger under plasten vid rutan. Styrdonet är i aluminium och ligger till vänster om ratten bakom instrumentpanelen...

97 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
bumpe skrev:
Med lite tur har du en snäll flickvän som brukar sköta sina sysslor, då sätter du henne på att suga i slangen till vacuumpumpen medans du kollar så att allt rör sig nere vid pedalen...

Ska man skärpa sig lite så:
Kolla att kedjan mellan pedalen och vacumklockan sitter som den ska.
Kolla säkringen
Kolla läckage i slangarna till pumpen.
Försöka att få prova med ett annat styrdon.

Pumpen sitter till höger under plasten vid rutan. Styrdonet är i aluminium och ligger till vänster om ratten bakom instrumentpanelen...

Intressant, blir väll att kika lite på det då smile

2 164 Inlägg
14 maj 2008
På just -92 års modell är de vanligt att lödningarna i boxen släpper.
Skaffa en ny box så ska de nog funka.

Men kolla även pedal kontakterna och spaken.
På en gammal bil kan de mesta gå sönder.

MVH

F

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 maj 2008
Jag kan för övrigt tillägga att: Slangen satt fel, ena kontakten slöt inte, kedjan hade hoppat och styrdonet hade gått sönder på min förra tongue

Sök