Mystiskt problem med bromsar på VW GOLF III -93

elvink
13 maj 2008 · 26 Inlägg

Tjenare!

Efter ett tags "aggresivare" körning så kan man helt plötsligt inte trycka ner bromspedalen mer än väldigt lite... Den fastnar alltså i överläge kan man säga och bromsarna tar väldigt dåligt..

Vart hos märkesverkstäder och testat den i en bromsmaskin men även vart hos privatverkstäder och har fått många förslag på problemlösning men det har inte hjälpt....

Exempel på saker de sagt...

Skit mellan bromskivorna
Några fjädrar som är dåliga på bromsen
bromsservon (men bromsservo testet visar att servot fungerar)
inre läckage (det har jag kollat hos märkesverkstad o de fanns de inte, bilen gick även igenom deras maskin som testar bromsar på bilar)

Sen har jag pratat med en kompis som tror att det kan vara huvudbromscylinder, men eftersom den kostar en 1000 lapp vill jag helst höra med andra också om det verkligen är det...

Vad tror ni?

Tacksam för svar!

Ghost Rider
13 maj 2008 · 466 Inlägg

tycker också det låter som huvud bromscylinder

Christer *Dieselkungen*
BMW 430D Grand Coupe "Dieselmonstret 2.0" (2015)
Goffen Administratör
13 maj 2008 · 2 974 Inlägg

Ånglås? Testat byta bromsvätska?

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
elvink
13 maj 2008 · 26 Inlägg

Ghost Rider skrev:
tycker också det låter som huvud bromscylinder

Hur svårt är det att byta den själv då?

Jag menar man ska ju inte experimentera allt för mycket med bromsar :p

Sen snurrade det runt lite tankar i mitt huvud, om det nu är huvudbromscylindern så borde bromverkan vara dålig hela tiden?

Senast redigerat av elvink (13 maj 2008)

elvink
13 maj 2008 · 26 Inlägg

Goffen skrev:
Ånglås? Testat byta bromsvätska?

Ne det har jag inte gjort... känns återigen som att om de skulle vart fel på bromsvätskan så borde bromsverkningen påverkas hela tiden och inte bara efter lite aggresiv körning? eller?

Goffen Administratör
13 maj 2008 · 2 974 Inlägg

Nä när man kör och bromsarna blir varma börjar vattnet i bromsvätskan koka därav stum pedal osv.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
johan-s70-t5
13 maj 2008 · 299 Inlägg

nja om bromsvätskan börjar bli dålig märks d nog mest vid aggresiv körning eftersom oljan då blir ganska så varm är den då dålig å inehåller en del vatten så kan den koka och tappa dom flesta egenskaper som den ska ha

(ursäkta du han före

Senast redigerat av johan-s70-t5 (13 maj 2008)

elvink
13 maj 2008 · 26 Inlägg

Tack killar för hjälpen wink

Hur byter jag bromsvätskan på smidigast sätt?

Goffen Administratör
13 maj 2008 · 2 974 Inlägg

Lämnar in den tycker jag. Annars får du köpa och ha nån som sitter o pumpar på bromsen medans du luftar men det är ju bra att köra igenom ca 2liter så...... det är rätt jobbigt utan rätt utrustning.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
elvink
13 maj 2008 · 26 Inlägg

Goffen skrev:
Lämnar in den tycker jag. Annars får du köpa och ha nån som sitter o pumpar på bromsen medans du luftar men det är ju bra att köra igenom ca 2liter så...... det är rätt jobbigt utan rätt utrustning.

Ingen koll på vad det kan kosta?

Goffen Administratör
13 maj 2008 · 2 974 Inlägg

Skulle tro att vag tar 7-800kr. Jag jobbar ju i verkstaden så jag har inte jättekoll på priserna tyvärr även om jag byter bromsvätska på bilar varje dag smile

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
elvink
13 maj 2008 · 26 Inlägg

Goffen skrev:
Skulle tro att vag tar 7-800kr. Jag jobbar ju i verkstaden så jag har inte jättekoll på priserna tyvärr även om jag byter bromsvätska på bilar varje dag smile

Underbart då ställer ju du upp med "garagetkompis" pris tonguebig_smile Men tack för hjälpen!

blacken
14 maj 2008 ·

Skaffa en bromsluftare som du ansluter till ett av däcken. och börja höger bak, vänster bak, höger fram och vänster fram.  ( om det nu funkar så på de "moderna" skrothögarna) smile

Undvik i största mån att lufta systemet på det gamla "hederliga" sättet, kan bli dyrt och djäkligt kladdigt..

Senast redigerat av blacken (14 maj 2008)

Karlzzon Bil och MC guru
14 maj 2008 · 272 Inlägg

Hejsan,

Kom ner till mej i göteborg så fixar vi det på ett kick...det kostar dej 500kr med dot 4 bromsvätska och 600kr med racing vätska smile

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
elvink
17 maj 2008 · 26 Inlägg

blacken skrev:
Skaffa en bromsluftare som du ansluter till ett av däcken. och börja höger bak, vänster bak, höger fram och vänster fram.  ( om det nu funkar så på de "moderna" skrothögarna) smile

Undvik i största mån att lufta systemet på det gamla "hederliga" sättet, kan bli dyrt och djäkligt kladdigt..

Jag läste någonstans att man skulle börja på den sida där huvudbromscylindern är, och läste därmed också att den oftast är på den sida där man fyller på bromsvätska. I mitt fall ligger påfyllningen vänster fram? är du säker att det är höger bak? tongue

Karlzzon Bil och MC guru
17 maj 2008 · 272 Inlägg

Hejsan, Jo...ALLTID lufta det hjulet som är längst bort från huvudcylindern först! I detta fallet HÖGER BAK. Sen det som är näst längst bort osv....

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
elvink
18 maj 2008 · 26 Inlägg

Tjena..

har försökt med att göra bytet av bromsvätskan men niplen sitter alldeles för hårt... förmodligen rostat fast..


vågar inte dra allt för mycket i den, rädd att den ska gå sönder... försökt knacka på den och liknande men fungerar inte... hade antagligen släppt om man drog i den mer men osäker på om den går sönder isf...

några tips någon?

engolf
19 maj 2008 · 3 235 Inlägg

Typiskt att de rostar fast.
Måste byta båda oken fram på min förra golf III just på grund av att de gick av.
Man kan ju alltid borra ut resterna och rensa gängorna, men nya ok kostar inte så mycket.

Spraya men en rostlösande medel, låt stå över natten. Spraya igen dagen efter, värm upp runt om och försök igen.  Använd en sexkantig hylsa, de tolvkantiga rundar av allt för lätt...

elvink
19 maj 2008 · 26 Inlägg

engolf skrev:
Typiskt att de rostar fast.
Måste byta båda oken fram på min förra golf III just på grund av att de gick av.
Man kan ju alltid borra ut resterna och rensa gängorna, men nya ok kostar inte så mycket.

Spraya men en rostlösande medel, låt stå över natten. Spraya igen dagen efter, värm upp runt om och försök igen.  Använd en sexkantig hylsa, de tolvkantiga rundar av allt för lätt...

Sprayade med rostlösande medel, lät det stå över natten och sedan värmde jag med en hårfön(vet inte om de räcker men det var enda alternativet)... sedan knackade jag på niplen och använde sexkantig hylsa men... förgäves...

ingen annan som har något förslag?

engolf
20 maj 2008 · 3 235 Inlägg

Med hårfön kommer du inte långt...

Metallen måste värmas upp så pass att den expanderar, och när den gör det spricker rosten.

Du kan också försöka kyla ner den, och sedan värma upp.
Det går också bra med en tändare, men då får man sitta och värma en stund.


Ett annat sätt (dock inte 100%säkert), är att klyva nippeln med mutterspräckare. Den är ju ihålig, och när kanterna börjar böjas in kommer rosten att släppa.
Fast om du inte är helt säker på vad du gör är det kanske bäst att låta bli, eller låta en annan göra det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang