insug

dogren
14 januari 2006 · 49 Inlägg

tjenare!! jag har hittat en pryl till sugmotorer som sätts i röret mellan luftfilter och insug. det är en propeller som minskar bränsleförbrukningen. är det någon som provat denna och tycker det gör någon skillnad så kontakta mej.. mvh//johan

med jetplan i generna
djRob
14 januari 2006 · 184 Inlägg

Vart har du hitta den ? låter som nåt lurt fast vad vet jag?

JohnnyN Rutinerad medlem
14 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Jag har hört talas om dem, och sett dem på bild tongue har dock inte hittat någon info om dem, inte någonstans tongue
har du en länk till någon, får du gärna skriva den här smile

Sharky
14 januari 2006 · 10 287 Inlägg

"Atomizer", "Vortex Generator".....

Skulle detta fungera så skulle det redan sitta på bilar från fabrik.

Bullsh**

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
JohnnyN Rutinerad medlem
14 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Det ryktas att det redan gör det på de här absolut nyaste bilarna (kanske också de dyraste) neutral

Ghost_Face
14 januari 2006 · 517 Inlägg

"Denna uppfinning monteras enkelt i motorns insugssystem. Genom extremt fina kullager får den luften att virvla runt mycket snabbt och därför finfördelas bränslet mycket bättre. Dessutom kommer gasblandningen snabbare in i förbränningsrummet och fyller detta i alla skrymslen. Det leder till lägre bränsleförbrukning och högre effekt. Man har testat detta på många sorters olika bilar med stor framgång. Ökningen av effekten och lägre bränsleförbrukningen kan variera på olika bilmodeller. Denna uppfinning kommer troligtvis att finnas orginal på många bilmärken inom kort"

Så beskriver ridetech den s.k "insugskompressorn"
Personligen så tror jag inte på effekthöjning och lägrebränsleförbrukning förrän jag får det bekräftat svart på vitt.

JohnnyN Rutinerad medlem
14 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Var kan man få tag på en då? tongue
Skulle gärna testa en big_smile

edit: hittade en, http://www.ridetech.se/Shop/Index.php?ArticleId=ISK-76
men hur fan monterar man en sån? big_smile

Senast redigerat av calibra_nox (14 januari 2006)

Modopopcorn
15 januari 2006 · 163 Inlägg

hmm.. låter som cyclone i dalhems katalogen, en proppeller liknande sak man monterar mella insug och intercooler eller luftfilter, ska höjja effekten och sänka bränsle förbrukningen (tror på bullshit) men det kan säkert funka om man ha flyt

JohnnyN Rutinerad medlem
15 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Hmm, det skulle iaf vara jäkligt intressant att prova tongue
Bänka bilen först, lägga på en sån, och bänka den igen för att se om det verkligen har gett någon effekt smile och sedan kolla bränsleförbrukningen före och efter big_smile
Om det verkligen funkar tror jag att många kommer att vilja köpa en, och då skjuter priserna i höjden tongue

edit: OM den verkligen fungerar då tongue

Senast redigerat av calibra_nox (15 januari 2006)

Sharky
15 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Och om det funkar - då hade den redan suttit där från fabrik. Mellan luftfilter och insug vill man inte ha en restriktor, vilket detta är.
Jag kan kolla med Volvo´s motorprovlabb till veckan och höra vad dom säger.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
JohnnyN Rutinerad medlem
15 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Men du Sharky, det kommer nya uppfinningar hela tiden wink
Så åtm. jag, och säkert mångra fler, vet inte nu ännu, om det funkar eller inte big_smile

edit: och jag hörde, som tidigare nämnt, ett rykte också på ett annat forum, om att de här skulle finnas på de allra nyaste (och ev. dyraste) bilarna neutral

Senast redigerat av calibra_nox (15 januari 2006)

Danne_escort
15 januari 2006 · 469 Inlägg

Tänkte köpa en sån för att prova men ångrade mig, handlar om 446kr endå =/

JohnnyN Rutinerad medlem
16 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Äh, det är ju bara 48 euro tongue Det kan åtm. inte bli sämre av en insugskompressor big_smile

4G63GalantGTI_R Avstängd
16 januari 2006 · 138 Inlägg

Bänka innan montera earthquake-cyclone vad den heter sen bänka igen....
klyftigt =grattis för dom sakerna har du bänkat upp pengar till ett beg turbokit....
för att se att man har blivit grunlurad.... hmmm ne skulle inte tro det va nån SMART IDE o göra de nä.....

Funkar ju förresten om man har Köpt en egen dyno och har den hemma i vardagsrummet..
men då kanske man kunde lagt de pengarna på en SPORTBIL IST=

JohnnyN Rutinerad medlem
16 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Hmm, jag hittade en liknande sak på en finsk sida, som hette hiclone tongue

http://www.kaasutinexpertti.fi/hiclone01.jpg

Men den där har inga rörliga delar, men jag antar att den på ridetech.se har det, eftersom det stod "extremt fina kullager".
Sharky, eller någon annan som kan det här, förklara gärna skillnaden om den här rör sig eller inte tongue

Sharky
16 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Ehhh...nej. Enligt min kontakt på Volvos motorprovlabb (nej, han är inte lokalvårdare, han är civilingenjör och motorexpert) så:
1: Allt som sätts i insuget före spjället (på sugmotorer) ger tryckfall.
2: Eventuell virvelbildning man skapar före spjället är gone, borta, efter spjället eftersom spjället skapar sina egna virvelbildningar. Sedan är alla moderna insugrör och plenum så utformade att dessa virvlar skall cancelleras ut så att man får kontrollerad ströming i insugsrören.

/Göran

calibra_nox skrev:
Men du Sharky, det kommer nya uppfinningar hela tiden wink
Så åtm. jag, och säkert mångra fler, vet inte nu ännu, om det funkar eller inte big_smile

edit: och jag hörde, som tidigare nämnt, ett rykte också på ett annat forum, om att de här skulle finnas på de allra nyaste (och ev. dyraste) bilarna neutral

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
16 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Notera dock att många sådana här konstruktioner är tänkta för usla amerikanska motorkonstruktioner med centralspridare och annat hedenhös. Mao sådana applikationer där man rakt av har ersatt en centralförgasare med spridare och dessa konstruktioner ger så dåliga bränsle-luftblandningar att allt man sätter dit för att virvla runt skiten antagligen bara gör det bättre.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
laaksonen
16 januari 2006 · 110 Inlägg

har gjort en själv i insuget på v8 böjde lit plåt så de blir virvel på luften vet int men kanske hjälper de lit

JohnnyN Rutinerad medlem
16 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Ska nu ta och kopiera in lite resultat som stod på hiclone's sida.

Hiclone som har blivit testad i Finland och i världen:

1 mot
Tekniikan Maailma 11-05
Ford Focus 1.8 Zetec trimmad motor (ventiltiderna ändrade)
Mätinstrument: Motordynamometer i Test Center Tiililä
Resultat: Kraftökning +/- 0
Vridmomentets ökning +/- 0
Tekniikan Maailmas testares åsikt:
Det här testet visade som vi trodde, att Hiclone inte uppfyller de utlovade resultaten.

11 för
Spinneri magazine 3-04
Ford Focus 1.8 Zetec
oändrad motor
Mätinstrument: Rulldynamometer ST-Motors, Esbo
Resultat: Kraftökning 2,6 %
Vridmomentets ökning 1,5 %

Hiclone-imorterare på Island
Nissan Patrol 2.8 TDI 1996
Mätinstrument: Rulldynamometer
Resultat: Kraftökning vid 4000 r/min över 15 %
Vridmomentets ökning vid 3000 r/min 7 %

Hiclone-importerare i England
Land-Rover Discovery 2.5 TDI 1988
Mätinstrument: Rulldynamometer
Resultat: Krafökning 2,5 - 5 % över hela mätområdet

Hiclone-importerare i England
IVECO 75E15 7,5 tons bil med 5,8 liters motor
Mätinstrument: Rulldynamometer
Resultat: Kraftökning vid 840-1200 r/min över 4 %
Kraftökning vid 1200-2500 r/min över 2 %

Hiclone-importör i England
MAN 24.400 buss med 12 liters motor
Mätinstrument: Rulldynamometer
Resultat: Med körhastigheten:
40-45 km/h över 10 % mera kraft
50-65 km/h över 3 % mera kraft
65-95 km/h över 4 % mera kraft
Mätning: Över 3000 km landsvägskörning
Resultat: Bränsleförbrukingen blev över 9 % mindre

Hiclone-importör i England
Metrocab Taxi 1997, motor Transit 2,5 D
Mätinstrument: Rulldynamometer
Resultat: Med körhastigheten:
50 km/h, 20 % mera kraft
60 km/h, 7 % mera kraft
70 km/h, 2 % mera kraft
80 km/h, 2 % mera kraft
90 km/h, 1 % mera kraft
100 km/h, 1 % mera kraft
110 km/h, 10 % mera kraft

Hiclone-importör i England
Scania 124.470, med 12 liters motor
Mätinstrument: Rulldynamometer
Resultat: Vridmomentets ökning vid farten 45-80 km/h över 1,7 % (vid hastigheten70 km/h, ungefär 1,2 %)

Hiclone-importör i England
Volvo 340 FM12, med 12 liters motor
Mätinstrument: Rulldynamometer
Resultat: Vridmomentets ökning
vid farten 55 km/h 3 %
vid farten 60 km/h 1,5 %

Hiclone-importör i Finland
Saab 90 1985, förgasarmotor
Mätinstrument: Nology G-Dyno med hjälp av GPS, gjord på motorväg
Resultat: Vridmomentets ökning
3000 r/min över 11 %
4500 r/min ca 5 %

Hiclone-återförsäljare i Finland
Citroën BX 16 TZi
Mätinstrument: Syntec TB109 dynamisk kraftdynamometer
Resultat: Vridmomentets ökning
4000 r/min 7 %

Hiclone-återförsäljare i Finland
Volvo 240 1.9, förgasare 175 CDSE
Mätinstrument: Syntec TB109 dynamisk kraftdynamometer
Resultat:
Vridmomentets ökning
3500 r/min 9 %
Krafökning 5000 r/min 7 %

edit: Allt är kanske inte i perfekt svenska eftersom allt är översatt från finska tongue

Senast redigerat av calibra_nox (16 januari 2006)

volvo_240_tic ingen aning
16 januari 2006 · 687 Inlägg

kan inte sänka bränsle förbrukningen. för den hindrar luft flödet till motorn

även zebran har sina fläckar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang