4789
Sök

Extraljus Inkopling På En Colt????

51 Inlägg
14 januari 2006
Trådstartare
på min colt är det så att den bryter strömen på minus till helljusen... hur fan ska jag då kunna sätta in ett relä till extra ljusen då?. jag har koplat på alla vis men kommer inte på hur jag ska göra... just nu har jag så att det funkar men extraljusen släcks efter några sekunder efter helljusen..sad lite jobbigt.. någon som har stött på detta problem?   

mvh/larsove sagen

// Zagg

21 761 Inlägg
14 januari 2006
Det är väl bara att sätta kontinuerlig plus till reläspolen och sedan koppla reläjorden till helljusminussladden.

51 Inlägg
15 januari 2006
Trådstartare
om det nu var så lätt... får glåpa lite till.. men nu får man väll hoppas att mörkret faller bort snart.:p

// Zagg

21 761 Inlägg
15 januari 2006
Nu har jag inte bråkat med en Colt, men jag tycker att det borde vara så enkelt som jag skrev.

I normala fall så är reläjorden alltid kopplad till karossen och det är plusen som bryts.
I ditt fall måste det bli tvärtom eftersom det är jorden som bryts, alltså reläspolen ska ha en plus hela tiden och jorden kopplas till helljusminussladden.
Senast redigerat av Drönirettab (15 januari 2006)

51 Inlägg
15 januari 2006
Trådstartare
jag har testat det med.. men relät vill inte slå till då...
finns det relän som är byggd för minus system?.

// Zagg

10 287 Inlägg
15 januari 2006
Då har du kopplat fel. Kopplar du som El Dröni föreslår så skall det funka om det nu är som du beskrev att Colt bryter jord..

Och reläspolen skiter i om det är minus eller plus-system.

/Göran

Zagg skrev:
jag har testat det med.. men relät vill inte slå till då...
finns det relän som är byggd för minus system?.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

51 Inlägg
15 januari 2006
Trådstartare
okey jag var inte helt säger med det där om relät.. men jag får väll testa igen då.. men det funkade inte när jag jävlades med det sist... tycker att det logiskt ska funka så jag med....

// Zagg

21 761 Inlägg
15 januari 2006
Får jag fråga hur du har kopplat? Kan du säga vilka stift på relät som går till vad.

Det brukar vara stift 85 och 86 som går till reläspolen. Ett av de stiften(spelar ingen roll vilket) ska ha kontinuerlig plus, alltså i princip direktkopplat till batteriet. Det andra stiftet ska kopplas till minussladden för helljuset.

51 Inlägg
15 januari 2006
Trådstartare
som jag har nu så har jag plus hela tiden.
men jag får en så lång väntetid på att extraljusen ska slå av är lite jobbig.. är väll ca 3sec.
men jag ska testa som ni säger när jag har tid.. så ska vi se vad som händer....

// Zagg

21 761 Inlägg
15 januari 2006
Kan det vara relät som är dåligt kanske? Kontakterna har kanske brännt ihop lite.

Hur gammalt är det och hur många watt är kopplat till det, om relät belastas för mycket så kan kontakerna inuti fastna en stund innan de släpper.

51 Inlägg
15 januari 2006
Trådstartare
ja du det är ganska mycket watt som är koplat på det.. vete fan vilka lampor jag har i dom häller.. har två stora rally hella lysen och två små... ska testa lite
relät är rätt nytt..
tack för hjälpen...

// Zagg

21 761 Inlägg
15 januari 2006
Två relän borde du ha med den arsenalen.

51 Inlägg
15 januari 2006
Trådstartare
Ska sätta dit det..då:p
men får se om det kanske blir till nästa vinter:p ska bygga rally påsats på colten.:p med fyra rally lycktor.. undrar om polisen tycker om det..:p hehe

// Zagg

21 761 Inlägg
15 januari 2006
De visar nog ett bländande leende. Lycka till!

51 Inlägg
15 januari 2006
Trådstartare
Skulle tro det va:D  dom skulle nog visa sina fina lysen på taket iaf.:p

// Zagg

Sök